Kiki Jacobs mai 6, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nå er vi snart ferdig med fjerde faget dette semesteret, nemlig e-varehandel. Eksamens innleveringen nærmer seg med stormskritt og vi har kun siste finish igjen før den leveres. Jeg ønsker dermed å dele litt av mine tanker og opplevelser fra denne perioden. I dette faget har hovedoppgaven vært å opprette en nettbutikk og gjøre alt som følger med dette. Dette har vi gjort som gruppe, bestående av fem medlemmer. Vi har også jobbet sammen i Cecilie sin del av dette emnet og da det gikk så bra falt det naturlig å fortsette samarbeidet videre ut i neste fag.

Planlegging av nettbutikk
Det var aldri noe tvil om hva vi skulle gjøre når det kom til å etablere en nettbutikk. En av gruppemedlemmene er dagligleder på familiebedriften Duz Fashion og baggorama i Drøbak. Grunnet pandemien er åpne butikker relativt uforutsigbart og det var nå viktigere enn noen gang å ha en nettside. En av hovedfokusene våres var dermed ikke bare det å ha en nettbutikk men også tilby en klikk og hent løsning. På den måten gir vi kunden mulighet til å handle på DUZ uansett tiltak.

Vi har da gått litt utenom oppgaven og ikke startet en virksomhet helt fra bunn. Dette (samt at vi var fem på gruppen og ikke tre som anbefalt) førte til at jeg i starten av gruppeprosjektet var redd for å ikke få optimal læringsutbytte. Jeg var usikker hvordan det kom til å bli å ikke ha frie tøyler til å gjøre det vi ville. Dette skulle der i mot raskt motbevise seg. Samarbeidet har vært helt fenomenal og det til tross for at vi kun har møttes en gang fysisk for å spille inn lanseringsvideoen. Gruppen har møttes så ofte som det har latt seg gjøre på zoom. Dette ga oss muligheten til å delegere ut oppgavene, samtidig som vi i etterkant delte skjerm og viste de andre hva vi har gjort og ikke minst hvordan vi har gjort det. Slik ble læringsutbyttet lik for alle. Jeg vil også påpeke at selv om eieren av bedriften har hatt sine punkter som vi har tatt hensyn til. Så er jeg takknemlig for den tilliten eierne har hatt til oss studenter og stort sett gitt oss frie tøyler.

Valg av plattform
Etter anbefaling av foreleseren vår Karl Phillip har vi valgt å bruke Shopify som plattform til vår nettbutikk. Shopify skulle vise seg å være svært enkelt å jobbe med. Det at vi allerede hadde erfaring med wordpress, gjorde det enkelte å forstå hvordan mye av av utformingen til nettsiden skulle gjøres og endres. Av ulike grunner har vi støtt på problemer under veis i prosessen og da var det veldig kjekt at shopify har egne videoer som viser oss steg for steg hvordan man får ideene til virkelighet. Dersom dette heller ikke skulle løse våre problemer så har selskapet vært svært behjelpelige gjennom egne kanaler og hjulpet oss raskt til tross for tidsforskjellen.

Markedsføring
Vi har vært heldige at virksomheten allerede har en eksiterende kundebase. Dette var også synlig på deres kontoer i ulike sosiale medier plattformer. Dette gjorde det lettere for oss å nå ut til en del mennesker med vår markedsføring. Valget falt dermed på å lage bilder som sto i stil med bedriften med informasjon om lansering. Bildet ble delt i både deres sosiale medier, men også våre egne for å nå ut til enda flere. Vi oppfordret kundene til å melde seg på nyhetsbrevet slik at de fikk en rabattkode på første kjøpet og vi økte databasen for e-post markedsføringen. Planen videre for markedsføring er å være synlig i sosiale medier slik at vi når ut til enda flere. Samtidig som vi har laget ulike nyhetsbrev som er tilpasset dame og herre slik at informasjonen som blir sendt ut på best mulig måte er tilpasset målgruppen.

Lansering av nettbutikken
Jeg husker selve lanseringen som utrolig spennende. Vi var først ute med å lansere av alle i klassen. Dette var både skremmende og utrolig spennende på samme tid. For å unngå at det skulle oppstå noen problemer har flere av våre venner og familie medlemmer sett på nettsiden og kommet med konstruktive tilbakemeldinger. De viktigste familiemedlemmene som har testet nettsiden er våre besteforeldre. Vårt mål var nemlig at nettbutikken skal kunne brukes uansett alder. Ut i fra denne informasjonen har vi endret enkelte punkter slik at det ble mer brukervennlig. Vi har fortsatt enkelte ting vi gjerne ville fått mer brukervennlig som betalingsløsningen, dette er noe vi jobber med i samarbeid med Shopify.

Oppsummering
Av alle emner vi har hatt dette semesteret føler jeg at dette har vært den med den brattest læringskurven. Det har utentvil være det faget der jeg føler vi har hatt mest å gjøre. For ikke bare skulle vi opprette en nettbutikk, men vi har også blogget, gjort sertifiseringer og hatt forelesninger. Det har være mye nytt vi har måttet settet oss i på egenhånd, men i etterkant føler jeg det har gått over all forventing. Vi har fått gjort utrolig mye på utrolig kort tid. Det å opprette en nettbutikk bruker profesjonelle flere måneder på, mens vi har hatt bare har brukt noen uker! Når jeg ser det ferdige produktet er jeg utrolig stolt over hva vi har fått til. Det ser bra ut, det er både funksjonelt, brukervennlig og vi har fått oppnådd alle punkter som vi så for oss før vi startet.

The post Refleksjonsnotat | E-varehandel first appeared on Kiki Jacobs.