hrigstad mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Min gruppe
Min gruppe endte til slutt opp med nettbutikken og plattformen Mon Équipe Studios. Nettbutikken er både et sted hvor min gruppe selger våre produkter, men fungerer også som en plattform ettersom andre kunstnere kan publisere og selge sin egen kunst gjennom nettsiden. Produktene min gruppe har laget i første omgang er bandanaer vi selv har laget og malt.

Hvordan gruppen endte opp sammen
Vi er en gjeng som kjenner hverandre fra før. Vi er samme gjeng som gjorde forrige gruppeeksamen sammen, og vi jobbet godt sammen da. Det ble derfor naturlig for oss å fortsette å jobbe sammen på denne eksamenen. Ved forrige eksamen fikk vi se hva hver av medlemmene i gruppen var gode på, og hva de ikke var like gode på. Vi har alle forskjellige egenskaper og ferdigheter, og den blandingen av medlemmene på vår gruppe fungerer godt sammen i mine øyne.

Vår plan fra starten av var egentlig å lage bandanaer uten å egentlig gjøre de særlig unike for vårt merke. Vi så derimot at markedet for bandanaer allerede var nokså etablert, og gikk derfor over til å male produktene våre selv. I tillegg til dette ville vi differensiere oss fra andre merker ved å gjøre nettsiden til en plattform for kunst. Idéen bak nettsiden er at vi vil er en slags portal for kunstnere som ikke enda er kjente. På den måten kan de få sin kunst publisert på det som forhåpentligvis blir en stor og anerkjent kunstplattform. Da blir kunsten deres med en gang sett av mange flere mennesker enn om hvis de kun hadde publisert kunsten på egne sider.

Målsettinger og OKR
Vi har den siste tiden i Digital markedsføring lært om OKR. OKR står for Objective og Key Results. Dette er en måte for bedrifter å kunne sette seg tydelige mål, og delmål på veien. Vi brukte denne metoden som en del av vår eksamen ettersom det funker såpass godt, og vi har lært nok om det til å kunne implementere det i vår egen lille «bedrift». Vi lagde derfor et mål/objective, og satte delmål/key results etter det. OKR systemet er et system som hos mange endrer seg ettersom man begynner å jobbe. Det er fordi man etter man har begynt med arbeidsprosessen lettere ser hvilke mål som er oppnåelig og hvilke som rett og slett ikke vil fungere. Det var tilfellet for vår gruppe også. Vårt opprinnelige «objective» var: «å lage en stilren og velfungerende nettbutikk». vi så etter hvert som vi begynte å få nettbutikken til å fungere, at målet ikke samsvarte helt med hva vi egentlig ønsket å oppnå med nettbutikken. Det ble derfor naturlig for oss å endre målet til «å lage en velfungerende plattform for kunst på nett».

Ut ifra dette målet satte vi oss noen delmål som vi mente vi burde oppnå for å kunne si at målet er oppnådd. Derfor ble delmålene slik:

KR1 – Få 15 personer til å melde seg inn i «gjengen» innen semesterslutt. (4/10)
KR2 – Få 450 besøkende på nettsiden innen semesterslutt. (7/10)
KR3 – Ha 250 følgere på Instagram innen semesterslutt. (7/10)

«Gjengen» er det vi har valgt å kalle kunstnere som ønsker å publisere sin kunst på nettsiden. «Mon Équipe» betyr også «min gjeng» på fransk, og det er det vi liker å se på oss selv som. Plattformen skal være et slags samfunn der kunstnere kan samles for å både selge og kjøpe kunst.

Opprettingen av selve nettbutikken
Da tiden endelig kom for å realisere alt vi hadde planlagt, gikk det meste slik vi hadde sett det for oss. Vi brukte Shopify, og opplevde egentlig svært få problemer med siden. Vi fant kjapt ut av estetikken vi ville gå for på vår egen side, og alle medlemmene på gruppen var enig når de gjaldt design. Etter hvert fikk vi også opprettet et «pop-up» vindu der besøkende på nettsiden får tilbud om å registrere seg på nyhetsbrevet vårt. Da vi fikk denne funksjonen til å fungere kjente samtlige medlemmer på litt mestringsfølelse. I tillegg måtte vi skape en motivasjon for folk til å registrere seg på nyhetsbrevet. Det gjorde vi ved å informere om at alle som registrerte seg ble med som deltakere i en «giveaway». På den måten kan de som registrerer seg vinne et av produktene i nettbutikken, og det vil forhåpentligvis lokke til seg flere som registrerer seg.

Lanseringsstrategi
Lanseringsstrategien vår gikk ut på å skape litt engasjement blant våre Instagram-følgere. Vi la derfor ut en «story» på kontoen vår der vi ga en liten smakebit på et av produktene våre og en kjapp titt på selve nettbutikken før selve lanseringen. I tillegg hadde vi en nedteller på «storyen» som viste hvor lenge det var til nettbutikken ble lansert.

Innspillingen av selve lanseringsstrategi-videoen gikk feilfritt, og vi ble alle fornøyde med resultatet. I videoen kan man korte klipp av prosessen vår da vi lagde produktene. Dette ble gjort i bakgården til to av medlemmene på gruppen, og det ble en fin kveld med gruppen. Produktene ble noe stive etter hvert som malingen tørket, men det ødelegger ikke produktet ettersom produktene kan vaskes i vaskemaskin.

Videre i videoen forteller vi mer om vår lanseringsstrategi, i form av voice-over og en PowerPoint-presentasjon. På denne måten ble alle medlemmene i gruppen med på selve videoen.

Mitt personlige læringsutbytte
Jeg synes personlig denne eksamensoppgaven har vært svært morsom og utfordrende. Det å skulle lage en egen nettbutikk og selge produkter hørtes veldig vanskelig ut i starten, men gjennom gode læring og lærerike forelesninger har hele prosessene egentlig gått overraskende bra. Som nevnt tidligere var jeg på gruppe med samme medlemmer som ved forrige eksamensoppgave, og jeg synes personlig vi har jobbet mer effektivt ved denne eksamenen, sammenlignet med forrige oppgave. Grunnen til det tror jeg er at vi alle kjenner hverandre ganske mye bedre nå enn ved forrige eksamen. I tillegg kjenner vi hverandre kvaliteter og egenskaper.

Videre har jeg lært svært mye om Shopify og all logistikken bak det å drive en egen nettbutikk. Det er veldig mye som gjøres «bak kulissene», og det ligger hardt arbeid bak en estetisk fin og velfungerende nettside. Dette er ferdigheter jeg genuint tror jeg vil få bruk for senere i min arbeidskarriere. En annen ting jeg tror jeg vil ha nytte av, er OKR. OKR er ut ifra hva jeg har forstått relativt nytt i Norge. Det kjennes derfor nesten som en slags ære at vi har fått så god gjennomgang av dette i forelesninger, og jeg synes foreleserne har vært flinke med å skaffe relevante gjesteforelesere.

Hele eksamensoppgaven har vært svært morsom, og det å jobbe med hva vi har lært teoretisk har vært nyttig. Det å kunne gjøre ting i praksis mener jeg er en fin måte å lære på, fordi det som regel er da man får et ekte inntrykk av hvordan ting fungerer, og hvordan arbeidsprosesser ofte endrer seg når man først har startet.

-Herman