andreabadendyck mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

En måned har gått, og i løpet av de siste 30 dagene har jeg og et par av mine medstudenter samarbeidet om å lage en nettbutikk: http://lulalime.no! Ingen av oss hadde erfaring med å opprette en nettbutikk, men vi var klare for en spennende utfordring. Men, hvordan var prosessen fra idé, planlegging og til lansering? I dette refleksjonsnotatet vil jeg vektlegge hele prosessen fra idé til lansering, ulike utfordringer vi møtte på underveis og ikke minst mitt personlige læringsutbytte. 


Bilde: Privat

Valg av konsept

Å finne ut av hva slags produkt vi ønsket å selge i nettbutikken vår var prosjektets første harde nøtt. Riktignok utrolig spennende og gøy, men samtidig vanskelig å vite hva som var det beste forslaget. For å sette i gang idémyldringen og få visualisert litt hva vi tenkte bestemte vi oss for å opprette et «board» på miro.com. 

Her fordelte vi de ulike rollene innad i eksamensgruppen, lagde «mood boards» med inspirasjonsbilder, og satte i gang planleggingen rent visuelt. En utrolig oversiktlig og inspirerende måte å jobbe på, som illustrerer et godt bilde av prosjektet og hva vi tenker å gjøre. Miro benyttet vi oss forså vidt av gjennom hele prosessen, og var et fint verktøy å ha med seg. 

Etter å ha lekt oss litt rundt med idéer på Miro hadde vi vårt første fysiske møte 12.april på biblioteket. Her diskuterte vi alt videre, og endte opp med å bestemme oss for både navn, logo og produkter. Logoen ble laget på canva.com som er en svært brukervennlig og god plattform. Etter mange forslag på navn endte vi opp med lulalime.no, da vi syntes det klinget godt og var enkelt å huske. Valg av produkt endte opp med å bli hårklyper og iPhone-tilbehør som vi kunne lage selv. En av grunnene til at vi gikk for håndlagede produkter var fordi vi hadde dårlig tid, og da kunne vi sette i gang prosessen med å lage produktene så fort som mulig. Dessuten var det en sosial og hyggelig ting å kunne være litt kreative og drive med håndarbeid sammen! 

OKR – nøkkelen til suksess
Etter valgt idé, konsept og produkt var det på tide å fastsette OKR-mål for å målstyre prosessen. OKR ble en svært viktig del av vår lanseringsstrategi. Slik ble endte vår OKR opp med å se ut: 

Objective: Lansere en velfungerende, brukervennlig og visuelt pen nettbutikk som også kan brukes etter eksamen.

KR1: Få 1000 følgere på Instagram (7/10)

KR2: 10 000 besøkende på nettbutikken (8/10)

KR3: Selge 100 produkter innen eksamensdato (7/10)

Målene ble fastslått med hele teamet og vi hadde ganske høye ambisjoner. Vi anså OKR-målene som realistiske og oppnåelige, og hensikten var å se den helhetlige prosessen i et langsiktig perspektiv. For å vite hvor vi var i prosessen var det en på gruppen som hadde ansvaret for rapportering i Basecamp hver fredag. Vi fikk dermed en indikasjon på hva som var viktig for oss å prioritere uken etter og en jevn progresjon i prosessen. I ettertid skal det dog sies at vi satt oss litt for høye mål, men håper å nå disse målene utover sommeren i stedet.

Produksjon av produktene
Vi handlet inn perler, spraymaling, tråd og alt vi trengte for å lage produktene- og satte i gang med «work-shops» ganske raskt. Vi innså at det beste var å møtes fysisk for å være så produktive som mulig, og møttes derfor flere ganger på skolens bibliotek for å ferdigstille produktene. Noe vi fort skjønte var at det tok ekstremt lang tid å lage produktene våre, da det var et ganske pirkete håndarbeid å f.eks. skulle lime på en og en perle på en hårklype. Vi ble også litt forsinket i prosjektet da en i gruppen fikk covid-19 viruset. Men etter mye hardt arbeid og lange dager fikk vi laget nok produkter til å kunne sette i gang med planleggingen av lansering til nettbutikken!

 Konseptet utvikles til nettbutikk
Med en plan på plass, logo, navn og produkt var det klart for neste steg i prosessen- lage nettbutikk! Her hadde ingen i gruppen noe erfaring fra før, og vi var ganske spente på hvor krevende denne prosessen var i realiteten. Etter anbefalinger fra tidligere studenter bestemte vi oss for å benytte oss av Shopify for å sette opp nettbutikken. For å forstå hvordan vi skulle bruke Shopify valgte vi å benytte oss av Youtube-tutorials, som var svært lærerikt. Etter litt knot var endelig nettbutikken oppe, og det gikk egentlig overraskende smertefritt. Vi fokuserte på å ha en visuelt pen nettbutikk, og la mye tid og energi i å få den så bra som mulig. Freshe farger, oversiktlig nettbutikk, gode bilder og høy brukervenlighet var noen nøkkelord for hva vi ønsket å fokusere på. Dessuten var det viktig for oss å etablere flere betalingsløsninger for å gjøre det enklere for kunden å gjennomføre et kjøp, og valgte derfor blant annet å legge inn Vipps som betalingsløsning. Sistnevnte vet vi er svært populær blant vår målgruppe og det var derfor viktig for oss å gjøre dette tilgjengelig for dem. 


Bilde: Skjermbilde hentet fra http://lulalime.no

Markedsføring
Som markedsføringsstudenter er vi selvfølgelig svært opptatt av markedsføring, og dette var en viktig bit for oss. Da gruppen min og jeg er veldig glad i sosiale medier, og også vet at det er nettopp der vi finner målgruppen vår/potensielle kunder, valgte vi å ha hovedfokuset vårt på Instagram. Der lagde vi oss en egen profil, og brukte mye tid på å ta inspirerende miljø-bilder av produktene våre. Fokuset lå på en appellerende «feed», og vi satte i gang ulike tiltak for å høste nye følgere. Blant annet kjørte vi i gang med en konkurranse hvor følgerne våre måtte tagge to venner for å delta, noe som genererte en del nye følgere. Vi brukte også Instagram til å bygge opp spenning rundt lansering av nettbutikken, og hadde f.eks. nedtelling i story-funksjonen. 

Lansering

Nettbutikken ble lansert 8.mai 2021! Vi tilbød alle kunder 10% rabatt med en egen rabattkode denne dagen for å feire lanseringen. Dette var selvfølgelig et lite salgstriks for å forhåpentligvis generere flere salg. Vi var svært spente på responsen, og det gikk veldig fint. Vi hadde over 100 besøkende på nettbutikken denne dagen, og fikk flere bestillinger.  


Bilde: Privat

Mitt personlige læringsutbytte
Å utvikle et konsept og nettbutikk har vært utrolig lærerikt, og det har vært spennende å være gründer igjennom prosessen- alt fra idé til lansering. Jeg er utrolig takknemlig og glad for at vi denne gangen fikk mulighet til å gjøre noe i praksis, og synes personlig det er mye morsommere med «learning by doing». Det har vært interessant og lærerikt å jobbe med dette prosjektet i team, en erfaring jeg tror kan være fin å ha med seg videre i arbeidslivet. Jeg er også veldig glad for å ha lært om OKR, som er et genialt styringssett for å optimalisere arbeidet til en bedrift. Nå som vi er ferdige med eksamen sitter jeg igjen med så mye ny kunnskap, og ser tilbake på dette som en slitsom men utrolig lærerik måned.  Det har vært en interessant prosess å gå fra en idé til ekte produkter og en velfungerende nettbutikk, og jeg sitter igjen med mye mestringsfølelse og stolthet over egen innsats.