fridaespenes mai 11, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da var vi straks ferdig med Karl Phillip Lund sin del 3 av Digital Markedsføring og oppretting og markedsføring av en nettbutikk. Vi kunne velge å enten produsere selv eller å jobbe med en eksisterende bedrift og hjelpe dem å utvikle en nettbutikk. Jeg gikk inn i denne oppgaven med tanken om at dette både kom til å bli en vanskelig og spennende oppgave, og trolig med en bratt læringskurve da dette var nytt for oss alle sammen. Dette blogginnlegget er ett refleksjonsnotat av min opplevelse av prosessen der jeg tar for meg planlegging, opprettelse og gjennomføringen, samt mitt eget personlig læringsutbytte.

Planleggingsfasen

Vi har gjennom hele prosessen jobbet sammen over internett og brukt zoom flittig på grunn av den nåværende koronasituasjonen. På grunn av dette fant vi fort ut at det beste var å fordele oppgavene ut i gruppa da det ville blitt vanskelig å få med alle på alt. For å planlegge og avklare alt til en enighet gjennom prosessen har vi hatt jevnlig møter på zoom med hele gruppen.

Når vi først satte i gang med oppgaven ble det fort lagt frem et forslag om å høre med Ollis Optikk som er en nisjebutikk som ligger i Bogstadveien i Oslo, om det var ønskelig at vi lagde en nettbutikk for dem da hun ene på gruppa jobber der og allerede visste at de hadde stor etterspørsel for, og behov for en nettside. Dette var noe de ønsket og noe vi så på som en stor fordel da vi fikk teste hvordan det var å jobbe med en ekte kunde og hvordan det kan bli i arbeidslivet en gang i fremtiden når man må forholde seg til kundens ønsker og behov, og gjøre jobben deretter. Enda ett pluss var det at vi nå var med på å skape noe av merverdi for en kunde.

Målsetting

Vi satte oss noen mål vi ønsket å nå i form av OKR. OKR som står for objectives og key results er en smart og effektiv måte å sikre seg en målrettet prosess. Vi valgte å sette 3 key results noe vi syntes var passe for oss da det verken var for få eller for mange og vi ønsket å se at det faktisk var mulig å gjennomføre. En på gruppa fikk hovedansvaret for å loggføre og oppdatere målene våre i Basecamp hver uke, og vi endte opp med følgende OKR:

Objective- Gruppa skal ha en fullstendig nettside innen 12 mai 2021.

Kr 1: Ha nettsiden oppe en uke før eksamensdato (8/10)

Kr 2: Salg for over 10 000 de første ukene etter lansering (6/10)

Kr 3: Nettsiden skal ha minst én presseomtale (3/10)

Opprettelsen av nettbutikken

Da hun ene på gruppa allerede jobber på Ollis Optikk var det ett naturlig valg å sette hun på oppgaven med å opprette selve nettbutikken da dette var noe hun allerede hadde sett litt på når hun var på jobb og noe hun følte hun kunne mestre. Vi gikk for Shopify som nettbutikks plattform og opplevde dette som problemfritt. Da vi opprettet en Shopify konto fikk vi med navnet «ollis-optikk-as.myshopify.com», men da vi syntes dette ble for langt og kronglete, kjøpte og endret vi til «ollisoptikk.com». Som betalingsmåter benyttet vi oss av Stripe og PayPal, men det er ønskelig å få lagt inn Vipps ved en senere anledning.

Da vi først startet med designet til nettbutikken fant vi fort ut at vi ønsket at bildene og temaet skulle være lyse og klare for å skape en innbydende forside. Vi forhørte oss tidlig med kunden vår for å høre hva de ønsket ut av nettsiden og av ulike funksjoner, men vi har vært såpass heldige med samarbeidet at Ollis Optikk har gitt oss ganske så frie tøyler til å selv komme med forslag til design og hva vi mener er nyttig innhold på nettsiden deres. 

Første forslag til forsiden til nettbutikken

Det var viktig for oss å opprettholde en viss standard for å ikke ødelegge den eksisterende merkevaren til Ollis Optikk, så vi brukte mye tid på å velge riktig bilder og å skrive gode tekster som fanget kundenes interesse, samt å legge inn alle bildene, varenummer og pris på nettsiden. 

Utformingen av ulike funksjoner som for eksempel det å finne kontaktskjema for synsundersøkelser o.l. var noe som tok tid og kunne oppleves som litt avansert, men med hjelp av Shopify sin veiledning ordnet også dette seg.

Gjennomføringen

Vårt fokus med gjennomføringen av nettbutikken har vært på å hjelpe butikken å opprette en velfungerende og innbydende nettbutikk som kan bidra med å trekke til seg nye kunder, samt beholde de eksisterende. Det var viktig for oss at kunder opplever butikken som brukervennlig og siden vi tidligere har lært om INEVO sine 10 vurderingskrav som jeg også har skrevet om i ett tidligere blogginnlegg, brukte vi derfor disse flittig under denne prosessen for å skape en brukervennlig nettside med lave transaksjonskostnader.

Som markedsføring valgte vi aller først å markedsføre oss med 10% rabatt på første kjøp dersom man meldte seg på Ollis Optikk sitt nyhetsbrev. Videre for nettbutikken valgte vi å basere markedsføringen på de sosiale medier kanalene Instagram og Facebook for å nå ut til både nye og eksisterende kunder, informere om ny nettbutikk og forhåpentligvis skape engasjement før lanseringen. Disse mediekanalene ønsker vi at skal fortsette å være i bruk også etter lansering for å oppdatere om nye produkter og nyheter. 

Vi har gjennom hele prosessen også fulgt nøye med på forelesninger og Q&A´s for å holde oss oppdatert. Vi har opplevd at det til tider har vært utfordrende med pensum som kommer sent da vi gjerne skulle hatt mer relevant pensum tidligere i prosessen, men vi valgte likevel å se positivt på det og tok det som ekstra læring for oss at vi ble nødt til å finne ut mye på egenhånd og være selvstendige.

Mitt personlig læringsutbytte

Hele prosessen har vært noe helt nytt og veldig spennende og lærerikt å være en del av. Da vi først satte i gang med prosjektet føltes det hele veldig ukjent og skummelt og jeg lurte på hvordan vi skulle få til noe som helst. Jeg har vært så heldig at jeg har jobbet med 3 superflinke jenter der jeg sitter igjen med følelsen av ett gruppearbeid der det har vært godt samarbeid, og med rom for diskusjon, tanker og ideer om hverandre. 

Jeg har lært viktigheten av å sette seg mål for å sikre gjennomføring og jeg har lært at selv om ting virker vanskelig, så betyr ikke det at det er umulig. Jeg ser absolutt på denne oppgaven som ekstremt nyttig og noe jeg kan ta med meg ut i arbeidslivet ved en senere anledning.

Gjennom hele faget har vi også ført blogg noe som jeg i starten ikke kunne forstå meningen med, men som jeg nå er evig takknemlig for, da jeg innser hvor mye mer man faktisk lærer og all kunnskapen jeg nå sitter igjen med som jeg ellers ikke ville gjort. Jeg er også takknemlig for at vi under faget har blitt pushet til å finne løsninger og fremgangsmåter på egenhånd, da dette har ført til ett nytt nivå læring, hvert fall for min egen del. Jeg gleder meg til fortsettelsen og håper jeg lærer masse mer som jeg kan ta med meg ut i det fremtidige arbeidslivet.