Ismailsiddique97 februar 16, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Da har vi endelig startet med del 2 av kurset i valgfaget Digital markedsføring. Denne delen av kurset blir presentert av Cecilie Staude om Sosial Kommunikasjon i et bærekraftperspektiv. I denne delen av kurset blir det en del gruppearbeid, fordi eksamensformen er lagt opp til gruppeeksamen mellom 4-5 studenter.

Eksamensgruppen min har valgt å skrive om virksomheten Ruter. Ruter er en kollektiv transport selskap som har ansvar for transporten i Oslo og Viken. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hva som kjennetegner kundereisen til virksomhetens målgruppe.

https://ruter.no/kjop-billett/ruterbillett-app/

Markedsplass

Ruter har opprettet to apper som heter RuterReise og RuterBillett. Disse appene kan lastes ned på smarttelefonene våres. Begge appene er veldig enkle og smarte i bruk. Opplegget til begge er lagt opp litt forskjellig. Med RuterBillett-appen kan du benytte deg av appen for å kjøpe billett for kollektivtransporten i Oslo og Viken området. Her kan du både kjøpe en billett til deg, eller spandere en billett til din venn og sende billetten på vedkommende telefon. Når du kjøper en billett, kan du velge ut ifra dine reiser og behov. Du kan kjøpe enkeltbillett som varer kun i en time eller en periodebillett. Når det er snakk om periodebillett, varierer den fra døgn, uke, måned og år. Her har man en bre utvalg som man kan benytte seg av, uavhengig hva som passer best ut ifra våre reiser med kollektivt. Før du kjøper billett, må du velge hvilke soner du skal reise til, fordi Ruter har lagt opp forskjellige soner til områder i Oslo og Viken. Ut ifra valgt av soner blir prisen beregnet på din billett.

RuterReisen-appen dreier seg om å planlegge din reise med kollektivtransport, sjekke tidspunkt for avganger og viser et kart med oversikt over alle transportmidler i nærheten av deg. Denne appen er veldig enkel å bruke, hvor den viser forskjellige avganger i nærheten av deg og du kan planlegge din reise på god tid i forkant. Hvis du tillater appen å se din posisjon til enhver tid, vil den oppdatere seg hele tiden og vise deg riktige avganger og tjenester i nærheten av deg.

https://www.online.no/apper/ruter-reise.jsp

Ruters målgrupper

Målgruppe blir definert av estudie slik; «Den eller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produkter og/eller tjenester til.» Målgruppen til Ruter er for personer som er bosatt i Viken og Oslo områder. Ruter er opptatt av at mennesker som har tilgang til kollektivtransport skal benytte seg av det, enn å benytte seg av sine private biler. De er opptatt av miljøet og reduserer mindre støy og utslipp. Transport generelt er en del av hverdagsrutinene våres. Folk skal på jobb, skole, besøke noen, handle og masse mer. Vi er avhengig av å komme oss bort til destinasjonen vår med transport. Målgruppen til Ruter er for alle mennesker, fra barn til voksne mennesker. Du har lov til å reise med ditt dyr eller en sykkel.

Kundereisen

Kundereise handler om den prosessen en går gjennom å bli din kunde. Kundereisen deles inn i tre faser: Før-kjøps-fasen, kjøpsfaen og etter-kjøps-fasen. For å definere kundereisen må man kartlegge kunders opplevelser og følelser fra start til slutt, ut ifra deres perspektiv. Her må man sette seg inn i tankene til en kunde, altså tankemåten deres. Fase 1 – før-kjøps-fasen – handler om kundens oppmerksomhet på deres behov eller et problem. For et eksempel kunden har et behov/problem til å komme seg til en destinasjon. Kunden bruker Ruter som transport mulighet, og kan benytte seg av RuterReise-appen for å planlegge sin reise. Her står kunden ovenfor seks ulike transportmuligheter, uavhengig hvor kunden skal og hva som er lettest.

Fase 2 – kjøpsfasen – her har kunden bestemt seg for hvilken løsning som passer best. For et eksempel så har kunden bestemt seg for hvilken transportmulighet passer best, og kunden kan sjekke når og hvor transporten går via appen. I tillegg kan kunden planlegge billettløsningen via RuterBillett-appen. Den siste fasen – etter-kjøps-fasen – omhandler atferd etter kjøpet eller hva man har igjen. Når kunden kjøper billett fra appen, får man vite spesifikk når billetten blir ugyldig. Dermed må du opprette en bruker før kjøpet, og du mottar til slutt en mail av kjøpet ditt.

Konklusjon

Jeg personlig har en lang erfaring med Ruter, da jeg har benyttet av Ruter sine transportmuligheter. Jeg er en student og bosatt i Oslo, og er godt kjent med appene deres. Ruter har gode transportmuligheter for menneskene i Oslo og Viken. Man kan benytte seg av disse mulighetene, for et eksempel for å slippe de lange køene på rushtiden. Ikke minst, så sparer du ganske mye økonomisk av å benytte deg av offentlig transport enn å kjøre din egen bil hver dag. I framtiden ønsker kollektivtransport å bli en miljøvennlig løsning.

Ismail Siddique

Kilder

Kjetil Sander. 01.05.2020. Målgruppe.

Espen. 12.08.2019. Å kartlegge kundereisen hjelper deg med å lykkes.

Ruter.no

https://ruter.no/om-ruter/miljo/

Ruter.no

https://ruter.no/kjop-billett/soner/