Stian Norum Herlofsen mai 25, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Synlighet i søkemotorer og via digitale kanaler er helt essensielt for så og si alle virksomheter. Fagfeltene SEO og SEM har blitt store, og det å være SEO-spesialist er en helt vanlig stillingstittel, noe det ikke var for bare 10-15 år siden. Det å klare å bryte ned fagfeltene i helt konkrete fokusområder og tiltak er en viktig evne å ta med seg som markedsfører. Jeg har tidlig skrevet flere innlegg om Instagram, og dette innlegget kommer til å omhandle SEO på nettopp Instagram. Instagram er en av de største sosiale mediene og de har over en milliard aktive brukere hver måned. Om lag 63% av Norges befolkning har opprettet en profil på plattformen (Ipsos, 2021). Statistikken fra tidligere analyser viser at brukerbasen stadig vokser. Det er med andre ord gode muligheter for at du og din merkevare kan eksponere innhold ovenfor nye brukere og mulig tiltrekke nye kunder.

Samtidig som antall brukere på Instagram øker, så øker også konkurranse-omfanget. Det er mange som publiserer innhold på plattformen og dette kan gjøre det vanskelig for innholdet å bli oppdaget. Ved å aktivt knytte SEO aktiviteter opp mot din profil eller din bedrifts Instagram profil, kan dette øke eksponeringsgraden og tiltrekke seg stadig nye følgere organisk. 

 

Hvorfor Instagram SEO?

For å bygge opp en følgerbase på Instagram, må du «nå» ut til mange mennesker. Det er dette som gjør SEO på Instagram ulikt fra tradisjonell Google SEO. Det er andeledes og det kan ta noe tid for å forstå alt. Som nevnt tidligere har plattformen over 1 milliard aktive profiler hver måned. Det er ganske enorme tall. Om man klarer å implementere en god SEO strategi, kan dette øke mulighetene for å nå ut til deler av den enorme mengden profiler. En økt følgerbase kan også føre til økt salg og omsetning. For SEO på google spiller keywords/tags en viktig rolle i å «nå» flere potensielle kunder, mens på Instagram kan hashtags/emneknagger ha en viktig rolle i å nå et potensielt større publikum. 

Så da er spørsmålet: hva må du gjøre av SEO på Instagram for å øke følgerbasen din?

 

Kom i gang med SEO på Instagram

Profil optimalisering

Sammen med «explore-page» er også søkefeltet på Instagram en viktig del i hvordan ulike profiler blir oppdaget av andre. I søkefeltet kan man søke etter kontoer, tagger, steder, men men også såkalte topp-treff. Her viser Instagram søkeresultater basert på brukerhistorikk, engasjement, følgertall etc. som algoritmen tror du kan være interessert i. Her kan man også søke etter nøkkelord og da vil Instagram foreslå de mest relevante og nyttige resultatene. Derfor kan du nå ut til mulig flere hvis man inkluderer nøkkelord/søkeord på profilen din. Både brukernavnet og selve navnet på profilen er informasjonsfelter som Instagram bruker som søkbare felter. Deretter kan man optimalisere biografifeltet på profilen min med unike ord som kan relateres til din merkevare eller virksomhet. Man kan også legge inn klikkbare hashtags i «bioen» for å øke søkbarheten ytterligere.

 

Søkeordoptimaliserte bildetekster

«Explore pagen» og søkefeltet på Instagram lar deg skrive inn både lokasjoner og hashtags når man kan søke etter innhold. Algoritmen er også konstruert slik at de viser innhold som man tror du vil like. Dette baseres mye på brukeratferd og historikk. For eksempel vil «explore pagen» vise natur relatert innhold, hvis man tidligere har likt innhold og poster hvor hashtags og bildetekster natur. Det er derfor viktig at du bevisst bruker hashtags og bildetekst som er relevant for det du publiserer på Instagram. Man kan maks legge inn 30 ulike hashtags per post. Gjøres dette kan sjansene øke for at selv ditt innhold havner på «explore pagen» til noen andre. 

 

Lokasjonsplassering

I tillegg til brukernavn og hashtags, lar Instagram deg også søke etter ulike steder. Derfor er det viktig at man så ofte som mulig legger inn riktig sted for hvor bildet eller filmen er fra. I motsetning til å bruke opp til 30 hashtagger, kan man kun benytte en stedsplassering per innlegg. Det kan være smart å bruke stedsplasseringer for populære områder eller de mest besøkte stedene. Men sørg hvertfall for at det er en viss relevans med det du publiserer og hva som faktisk befinner seg i innlegget.

 

Bruk hashtags som viktige nøkkelord

Når du bruker hashtagger, kan dette ha en god effekt for å øke antallet potensielle seere av innholdet. Hvis man søker opp en bestemt hashtag, vil algoritmen vise hver enkelt hashtag sine topp-innlegg. Det er derfor viktig å «merke» innhold med spesifikke hashtags, slik at innlegget vil bli plukket opp av algoritmen. Vær oppmerksom på at du ikke legger til mer enn 30 hashtags per innlegg. Hvis man legger til flere enn 30, vil man ende opp med at ingen av de virker. 

 

For å kort oppsummere

Det er ingen fast fasit på hvordan man kan lykkes på Instagram, men jeg tror det hvertfall er viktig å være bevisst på å bruke noe av dette. Man kan ikke forvente å se resultater på kort sikt. Det tar tid å bygge opp en konto på Instagram. Dette er kun noen av de virkemidlene jeg bruker daglig. Bruk Instagram sitt innsiktsverktøy og overvåk statistikken nøye. Du kan foreksempel se hvor mange visninger ditt innlegg får via hashtags og hvor mange som har sett innlegget, men som ikke følger deg fra før av. 

 

Litteraturliste:

Ipsos. (2021). Ipsos SoMe-tracker Q1´21. Tilgjengelig fra: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121. (Hentet: 14. Mai 2021).