Kristian Bror januar 8, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Siden blogging er noe jeg er ny på kommer de første, og sikkert de fleste innleggene til å handle om det tekniske rundt å starte en ny nettside og blogg. Dette innlegget kommer til å handle om søkemotoroptimalisering eller SEO, altså Search Engine Opimization, og siden jeg som sagt er ganske ny på dette kommer, ironisk nok, få til å lese dette innlegget.

Søkemotoroptimalisering er noe alle nettsteder og admins bør fokusere på når de skal opprette et ny nettside. SEO er nemlig det som gjør at søkemotorene, som for eksempel Google, Bing eller Baidu, finner nettsiden din.

Målet med søkemotoroptimalisering vil alltid være å ha det øverst resultatet under reklamen i et søkeresultat, så lenge søket er relevant for nettsiden din så klart. Dersom jeg før implementeringen av ulike seo-teknikker, Googler «Kristian Bror Vevelstad», vil denne nettsiden ende opp som resultat nummer fem, bak to oppføringer fra gule sider, en hos Facebook og den siste fra 1881. Dette er ikke en optimal posisjon, siden jeg jo ønsker at denne siden skal være lett å finne, slik at jeg selv kan styre mitt «digitale image».

Det første spørsmålet mange stiller er derfor, hvordan fungerer egentlig en søkemotor? Det korte svaret er at de ulike søkemotorene har «registre» eller kataloger med oversikt over alle nettsider som kan dukke opp i søkeresultatene, hvor nettsidene sorteres etter ulike parametere. Det er hovedsakelig to parametere som brukes, treff på ord, om ordene som er søkt etter finnes på nettsiden, og lenker utenfra som peker til nettsiden.

 

Det man derfor bør gjøre når man skriver tekst for nettsiden, er å inkludere ordene man ønsker å dukke opp i søkeresultatene for. I denne teksten har jeg eksempelvis brukt ordene «søkemotor», «søkemotoroptimalisering» og «seo» flittig. Dette gjør at innlegget har høyere sannsynlighet for å dukke opp i søkeresultater som inneholder disse ordene eller synonymer til disse. Videre bør man også få andre nettsteder som er rangert høyt til å linke til sine steder. Her har jeg fått min foreleser i faget Digital Markedsføring, Karl Filip Lund, til å legge en lenke til bloggen på hans eget nettsted: www.stammen.no Siden hans nettsted allerede er godt indeksert hos Google vil dette gjøre at min side også rangeres bedre.

 

Dersom du, som meg, benytter deg av WordPress for å drive nettsiden vil jeg anbefale å laste ned utvidelsen Alt-i-ett SEO Pack. Denne utvidelsen inneholder alle grunnleggende, og en del avanserte verktøy for å effektivisere Google og Bings indeksering av nettstedet ditt, slik at du slipper å gjøre dette selv. Dette inkluderer ting som å skape et XML-sidekart og å sende dette til søkemotorene, slik at de lettere kan forstå hvordan nettstedet er satt opp. I tillegg kan den installere og styre Googles Analytics på nettsiden, slik at du slipper det meste av oppsettet relatert til det. Man finner også mange andre funksjoner koblet til drift av nettsteder i forbindelse med SEO, men dette er så dypt jeg går i denne omgang.

Til slutt kommer søkemotoroptimaliseringen vi gjør mens vi skriver innlegg. Innenfor det kommer blant annet ordbruk, dersom man benytter seg av ord andre gjerne søker etter vil siden havne lengre opp i et søkeresultat. Som eksempel kan vi gjennom Googles Trends se at i 2017 ble rundt 75 søk gjort på «bilforsikring» per dag , mens antall søk etter «billig bilforsikring» vanligvis fikk rundt 40 søk, og «bilforsikring for unge» ikke engang fikk mange nok søk til å dukke opp som et resultat. Ut i fra dette kan vi tolke at dersom man ønsker å dukke opp i flest mulig søkeresultater bør man ikke nødvendigvis være for spesifikk i artikkelens introduksjon, slik at man fanger opp flest mulige fraser.

I tillegg til dette vil jeg påpeke viktigheten rundt «alt-tekst», altså teksten som dukker opp dersom et bilde ikke kan lastes. Selv om alle mennesker raskt kan kjenne igjen at et bilde er av en hund, vil ikke søkemotorer gjøre dette like bra. Dersom det derfor står i alt-teksten at bildet inneholder en svart labrador, vil søkemotoren forstå dette.

 

Et siste tips helt til slutt er å melde seg på Eivind Bodding fra Inova sitt nyhetsbrev om akkurat søkeoptimalisering, her vil det komme en del gode tips!

Følg også @kristianbror på Twitter for oppdateringer om når nye innlegg dukker opp.