theaottesen mars 1, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I temaet grønn markedsføring som vi har om nå så kommer ordet bærekraft inn. Bærekraft er fasiten på hvordan verden skal gå rundt. Slik vi driver verden i dag, så er det ikke bærekraftig i det hele tatt. For å kunne drive bærekraftig må det tas hensyn til tre faktorer: miljø, sosialt og økonomi. Når alle faktorene overlapper hverandre kan vi kalle det bærekraftig.

Et godt steg til en mer bærekraftig drift er en sirkulær forretningsmodell. En sirkulær forretningsmodell baserer seg på at alt skal handle i sirkel (sirkulær) og ikke ha en ende slik som mye har i dag (lineær).  

https://www.grontpunkt.no/media/2781/kia-luise-klavenes-pure-consulting3.pdf

I dag så er dagens økonomi lineær ved at råvarer går gjennom
ulike steg i en produksjon, det blir kjøpt og brukt før det ender opp i søpla.
Det blir avfall og gir ikke noe nytte etter at det er kastet. Et godt eksempel
på dette er tekstilindustrien hvor interessen til forbrukere endres hele tiden
og får derfor ofte lyst på nye klær og tilbehør. Men når vi ikke liker det
lenger, det er ødelagt eller ikke passer lenger, så ender det ofte i søpla. Livssyklusen
til produktet starter ved råvarer og ender ved søpla, og derfor en lineær linje
med start og slutt.

En sirkulær forretningsmodell har de samme stegene som en lineær forretningsmodell, men den ender ikke at produktet (her: tekstil, klær) er brukt. Det går videre til at det blir brukt igjen av noen andre, reparert, sydd om eller resirkulert til nye produkter. Så hvis man ser på et produkts livssyklus så er den betraktelig lenger. Og ved å ha en slik forretningsmodell vil føre til at et produkt varer lenger før det trengs å byttes ut og fører til at det ikke trengs å produseres like mye.

Image result for tise

Det å få til en sirkulær forretningsmodell er ikke så lett
da det er mange faktorer som må være på plass, men en bedrift som har fått
dette bra til er Tise. Dette er en plattform hvor privatpersoner kan selge
brukte klær, tilbehør, møbler og lignende, og gir klær muligheten til å ha en
lengre livssyklus.
Da de er opptatt av gjenbruk og miljøet har de også lansert et par nettbutikker,
Tise Basics og Tise Verified Phones, som er med på å utvide tjenestene deres.

Tise Basics selger «basics» som alle og enhver trenger og som det brukes mye av daglig i hvert hjem, men i mer miljøvennlige alternativer. Og da i materialer eller løsninger som gjør at tingene kan brukes igjen. Som for eksempel en zip-lock-pose, og den kastes som regel etter ett bruk, men Tise Basic tilbyr en variant av zip-lock-posen, men som er laget av silikon. Den kan også vaskes i oppvaskmaskin i tillegg til å tåle fryser, steking, mikro og koking. Og dette er et av mange produkter som Tise Basics tilbyr.

Et bilde som inneholder bord, innendørs, mat

Automatisk generert beskrivelse
https://tisebasics.com/index.php/product/stasher-bundle-pastel/

Tise Verified Phones innebærer at de selger brukte telefoner som er i god stand. Mobiltelefoner er blitt en interesse hos mange og byttes derfor ofte ut når det kommer nye modeller da man ofte vil ha det nyeste og kuleste. Dette gjør at mange telefoner, som egentlig er helt fine, ikke lenger blir brukt. Dette gjør Tise Verified Phones noe med ved at de selger telefoner som fortsatt er like fine. Og for å toppe tilbudet sitt har det også et mobilabonnement med klimakvoter inkludert.

Ved å tilby disse produktene og tjenestene gjør de det ikke bare enklere å velge mer bærekraftig som privatperson, men de gjør det også kulere å velge second hand. Ting blir gjenbrukt, kanskje flere ganger til og med, og det bidrar til en bærekraftig verden. De sparer miljøet for produksjon, økonomien ved å kjøpe brukt og øker den sosiale verdien ved å velge second hand.

Har du noen gang kjøpt brukte klær? Hva gjør du selv med ting du ikke lenger trenger eller vil ha lenger?

Kilder:
https://tisebasics.com/
https://tise.com/mobile
https://shop.tisemobile.com/
https://tise.com/