MatsRino juni 4, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Dagens innlegg blir litt annerledes enn vanlig. I dag kommer jeg (sammen med Robert-Andreas Sagaas og Stian Jonli) til å skrive om hvordan vi har jobbet når vi fikk i oppgave å opprette en fullt fungerende nettbutikk. Som en del av eksamensoppgaven i E-varehandel og Digital markedsføring fikk vi i oppgave å opprette en nettbutikk og markedsføre denne.

Vi har allerede publisert ett innlegg på bloggen til Stian, som tar for seg mye av startfasen med å opprette en nettbutikk. Innlegget tar for seg temaer som ide, OKR, utforming av nettsiden med nødvendige funksjoner. Jeg anbefaler deg å lese det innlegget før du fortsetter på dette. Det kan du gjøre her. I dette innlegget skal vi snakke litt om målgruppe, logoen, hvordan vi designet produktene våre, Facebook annonsering.

Valg av målgruppe

Arbeidet med å velge målgruppe var noe av det aller første gruppen begynte å jobbe med. Vi valgte å velge en målgruppe før arbeidet med konsept, logo og produkter, for å kunne skreddersy disse tingene mot den ønskede målgruppen. I hovedsak er målgruppen vår yngre mennesker som ikke nødvendigvis er opptatt av trender, men som heller har mer fokus på komfort men også å se bra ut. Disse menneskene er ikke opptatt av dyre merkeklær, disse menneskene har ikke svært høye inntekter mye på grunn av at mange er studenter, men ser heller etter alternativer som ikke nødvendvis er dårligere, men billigere.

Målgruppen som ble satt i første omgang var; kvinner og menn i alderen 15 til 35. I arbeidet med målgrupper valgte vi å ikke opprette personas, mest på grunn av mangel på data og analyser rundt etterspørsel, men også fordi planen var å bruke Facebook Ads og Google Ads. Begge disse tjenestene er eksepsjonelt gode på å finne de riktige menenskene å annonsere mot, uten særlig mye data.

Hovedfokuset vårt er menn, men vi bestemte oss tidlig for at det også er lurt å rette oss inn mot kvinner, ettersom kvinner ofte handler mer klær på nett, enn menn. Derfor tilbyr nettbutikken unisex longsleeve gensere, capser i lysere farger og et handlenett. Vi designet handlenettet mest med tanke på kvinner, fordi kvinner bruker handlenett oftere enn menn. Det viser seg i ettertid at dette var en god ide, ettersom samtlige handlenett vi har solgt, har vært til kvinner.

Design av logo

Arbeidet med logo startet på sammen måten som med målgruppe. Vi utarbeidet en konseptbeskrivelse først for at å kunne designe en logo som representerte vårt merke på best mulig måte. Vår beskrivelse av merket, som for øvrig ligger ute på nettsiden og i en korterer versjon på sosiale medier, lyder slik:

«SlappAv er et klesmerke som appellerer til den joviale. Gjennom vårt stilrene og minimalistiske design formidler merket en avslappet og harmonisk livsstil. Hos SlappAv er vi opptatt av at de som bruker produkter fra vårt sortiment føler seg tilfreds og komfortable. Logoen minner oss på at selv i en hektisk hverdag, er det viktig å unne seg selv en pause.«

Med målgruppen og konseptbeskrivelsen i bakhodet gikk gruppen til verks med research på eksisterende logoer med lignende konsept. Hvert medlem av gruppen fant tre bilder hver, for å bruke som insipirasjon til idemyldringsfasen. Etter en del diskusjon kom teamet frem til noen elementer vi ønsket skulle være med i logoen. Disse elementene var palmer, strand og hengekøye.

Deretter startet prosessen med å finne en grafisk desginer til å hjelpe oss med logoen. Valget falt på en godt bekjent av meg, Martine Børresen. En stor fordel ved dette var at jeg kunne være involvert i prosessen hele veien. Selve arbeidet med logoen foregikk over Zoom, med skjermdeling. Den aller første skissen av logoen så slik ut.

Gruppen var godt fornøyd med den første skissen, og etter et par intense økter, med mye frem og tilbake kom vi frem til et resultat som alle var godt fornøyde med. Logoen passer godt til konseptbeskrivelsen, og ikke minst til de produktene som man hadde sett for seg at butikken skulle tilby. Slik ble sluttresultatet.

Design av produkter

For å designe produkter bestemte vi oss for å bruke verktøyet som Printful tilbyr. Dette har de kalt «Mockup Generator». Her kan man enkelt velge hvilke produkter man ønsker, alt fra gensere og capser, til interiørprodukter og tilbehør. Etter man har designet produktene, med logo er enkelt å legge disse til i nettbutikken med ønskede bilder og informasjon om varen. Verktøyet gjorde det også lett for oss å beregne pris og frakt på hver enkelt vare. Det var en smidig prosess å legge varene inn i kategorierer på selve nettsiden, og deretter inn i kolleksjoner slik at det er enkelt å navigere mellom produkter.

Slik ser Prinful sin mockup generator ut

Vi bestemte oss tidlig for å ikke ha for mange produkter, men forsatt dekke det grunnleggende for vår målgruppe. Da falt valget på unisex longsleeve gensere, to typer capser, en buckethat og ett handlenett. Prosessen var nesten lik for alle produktene, det viktigste man måtte tenke på var plassering av logoen og fargespill mellom produktet og logoen. Vi støtte på et par problemer med format på logoen, som gjorde at på noen produkter ble flere av linjene på logoen borte. Etter noen timer med endring av format og størrelse, ble dette problemet løst.

Markedsføring i sosiale medier

Vi bestemte oss tidlig for at våre to hovedkanaler skulle være Facebook og Instagram. Dette på grunn av at det er her man treffer målgruppen best. Facebook ga oss muligheten til å poste lengre og informative innlegg, samt å ha en utfyllende side med kontakinformasjon og mulighet for å stille spørsmål om nettbutikken eller eventuell problemer med transaksjoner. I tillegg til en utfyllende Facebook-side, satte vi opp en automatisert messenger chat, der kunder enkelt kunne finne frem til produkter og nettbutikken.

Instagram

Instagram ga oss muligheten til å dele bilder av produktene både før og etter lansering. Kanalen ble brukt til å gjøre våre følgere oppmerksome på når butikken skulle lanseres. Det ble postet innlegg dagen før lansering, der vi viste frem noen produkter og skrev litt informasjon om rabatter, det ble også oppfordret til å melde seg på nyhetsbrevet vårt. Etter lansering har vi fortsatt å poste, for å oppfordre følgerne til å gå inn på nettsiden.

Annonsering

Facebook Pixel ble tidlig integrert på nettsiden for at vi skulle kunne lage annonser, og ikke minst analysere trafikk. Siden flere av medlemmene på gruppen, hadde gjennomført Facebook Blueprint kurset, var det lettest for oss å ta i bruk Facebook Pixel. Verktøyet ga oss muligheten til å annonser på flere plattformer uten å måtte ta i bruk andre programmer. Noen av plattformene vi tok i bruk var Facebook nyhetsfeed, Facebook markedsplass, Instagram nyhetsfeed og Instagram stories. Dette gjorde at vi kunne nå ut til mange flere potensielle kunder.

Under arbeidet med annonsen, valgte vi å ikke segmentere målgruppen på noe mer enn alder, som ble satt fra 20 til 45 år. Dette var mye på grunn av at Facebook sine algorimter er svært gode på å treffe det beste publikummet for din merkevare uten hjelp. Den første annonsen ble kjørt mer som en test. Annonsen fokuserte på å få kunder inn på nettsiden. Under ser du et par bilder av hvordan annonsen så ut på de forskjellige plattformene.

Screenshot fra Facebook.
Screenshot fra Instagram.

Prosessen med å bygge opp en nettbutikk har bydd på mange nye problemer, særlig med tanke på at ingen av oss har tidligere erfaring med dette. Likevel har denne oppgaven gitt oss mye ny kunnskap, og ikke minst praktisk erfaring som vi kommer til å ta med oss videre. Arbeidet med nettsiden kommer til å fortsette, så vel som markedsføringen av nettbutikken for å forsette å vokse i tiden fremover. Ta gjerne en titt innom SlappAvShop.No for å se hva tre studenter har fått til på et par måneder, vi setter også pris på alle tilbakemeldinger du måtte ha.