vetlesorensen mai 28, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg fortelle litt om hva SEO (søkemotoroptimalisering) er og hvordan den fungerer. I dagens bedriftsmarked ser vi at flere firmaer benytter seg av dette verktøyet, grunnen er fordi de ønsker å bli sett tydeligst mulig. Hvis vi ser flere år tilbake så handlet det om å lage gigantiske reklameskilt for at deres bedrift skal bli sett. I dag bruker vi på en måte samme metode, bare isteden for å sette et skilt langs en vei befinner vi oss på internett og innenfor søkemotorer.

Hva er SEO?

Søkemotoroptimalisering eller SEO er en prosess der innhold og nettsider blir oppdaget av søkemotorer og oppnår bedre synlighet eller rangering, blant annet på resultatsidene til verdens største søkmotor Google.

Hvorfor er dette nyttig for en bedrift?

Viktige faktorer som kan være nyttig før man starter bruken av SEO

  • Kartlegg hvilke ord og uttrykk dine potensielle kunder bruker i Google-søk.
  • Velg det uttrykket som gir deg størst muliget til økt synlighet for den aktuelle nettsiden.
  • Lag unikt og informativt innhold rundt det valgte temaet.
  • Pass på at nettsidens tittel, undertitler og nettadresse sammenfaller med det valget ditt.
  • Legg inn interne lenker i innholdet dersom du har relaterte nettsider fra før.
  • Få andre pålitelige nettsteder til å lenke til ditt verdifulle innhold.
  • Bruk sosiale medier til å spre informasjon om nettsiden din!

Google Analytics

Enhver nettside bør bruke Google Analytics som måleverktøy. Det påvirker ikke rangeringen direkte, men likevel verdifullt. Analytics er et gratis måleverktøy som legges inn på siden. Det vil si at Google vet hva en kunde gjør på siden din, hvor lenge han er inne på den og hvor mange sider han besøker. Det er en svært god indikasjon på hvor verdifullt innholdet er for brukeren.

Google ønsker å vise frem relevante sider der brukeren får den informasjonen eller hjelpen han er ute etter. Ved hjelp av Analytics kan vi finne ut hva som er brukerens neste naturlige steg og da hjelpe han videre med en Call-To-Action (CTA). Dette er gull verdt for SEO.

Nettsiden bør også ha Google Search Console, et verktøy som gir deg beskjed om det er noe feil med siden. Det er også veldig nyttig for å finne ut hvilke ord du rangerer på og hvor mange klikk det gir.

Hvordan velge søkeord

Hva søker egentlig folk etter? Det hjelper ikke å være nummer en på «familiebil» hvis folk flest søker etter «stor bil». Søker folk flest etter «slalåmsko» eller «slalåm sko»? Et godt tips er å bruke Google Suggest og se hva Google foreslår. Da ser du også hvilke støtteord du bør ha med. Støtteordene bidrar til at du får bedre rangering.

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static2.sempro.no/grid-editor/48004165-f239-4b73-8e43-128dbb69006b.png

Bruk Google Trends for å finne ut hva folk faktisk søker etter. Her kan du sammenligne søkeord for å se hvilke ord som blir mest brukt. 

Keyword planner kan brukes til å se søkevolumet. For å få tilgang på dette verktøyet må du ha en Google AdWords-konto.

Kilder: