dinaengh mars 4, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Mange tenker nok at e-post er unødvendig og ikke spesielt lønnsomt, men slik er det ikke. I dag hadde vi besøk av Even Ødegård og Eivind Bodding som blant annet fortalte om e-postmarkedsføring og hvorfor det er noe å satse på. I dette blogginnlegget vil jeg gjenfortelle det de gikk gjennom, som vil være veldig nyttig for markedsførere.

Bilde fritt for bruk

E-post er den kommunikasjonskanalen som har vist å ha høyest effekt. Satt opp mot Facebook og Twitter er e-post 40x så effektivt. Det kan derfor være lurt å stille seg selv spørsmålet: Hva er effektivt kontra hva er det jeg tror er viktigst? Veldig mange bruker nemlig mer tid på sosiale medier enn de gjør på e-post, selv om de kanskje burde legge mer innsats i e-postmarkedsføring.

Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?

Even og Eivind snakket om dette å skaffe e-postadresser en kan bruke senere. Det handler om å finne gi kunden en grunn til å gi fra seg e-posten sin. Det finnes flere måter å sanke inn e-poster, her ser du noen smarte ideer.

Konkurranse

Annonser en konkurranse som kundene kan delta i ved å gi deg e-postadressen deres.

Rabattkode

Be dem registrere e-posten sin for å få tilgang til en rabattkode.

Informasjon
om lansering

Dersom kunder ønsker å vite mer om lansering, eller andre begivenheter.
La dem registrere e-posten sin så de blir varslet når det skjer noe.

Tilgang til et
web seminar

Be kunden gi bort e-posten sin for å få tilgang til et web-seminar

Nyhetsbrev

Kunder som vil holde seg oppdatert på hva som skjer og ulike
tilbud har stor sannsynlighet for å melde seg på nyhetsbrev fra bedriften.

Når noen
handler

La kunden registrere e-posten sin under handelen for å gjennomføre
kjøpet.

Selv om en e-post gjerne skal være interessant med en kreativ løsning
som gjør innholdet attraktivt, er det også viktig at løsningen gjør det lett å melde seg på.

Også i fysiske butikker er det vanlig å samle inn e-postadresser
ved å tilby kunden medlemskap i kundeklubb eller lignende.

Valg
av riktig verktøy

Videre kommer valg av riktig verktøy. Dette har med å gjøre med hvilket
program du kan bruke til å sende mail med. I timen fikk vi oppgave om å
opprette en MailChimp konto og sende ut et test-nyhetsbrev. Vi hadde tema
velkomst mail og opprettet denne ved bruk av Mail Chimp. Dette gikk veldig
greit, og flere klarte å konstruere et bra nyhetsbrev. Andre verktøy som også
kan brukes er:

-Get response

-Campaign Monitor

-Ocolus

-Apsis

-Drip

Bilde hentet fra: Mail Characters Envelope E Mail At Email Post

Valg
av riktig type E-post

Når du sender ut en e-post kan du ha ulike hensikter. Det er
derfor viktig å vite hva som er formålet med e-posten. Hva slags type mail er
det du sender ut?

Nyhetsbrev

En veldig vanlig form for e-post er nyhetsbrevet. Her forteller
avsender om nyheter, tar opp aktuelle begivenheter eller gjennomgår andre
aktuelle saker.

Tilbudsmail

Her får kunden en mail om ulike tilbud han eller hun kan benytte
seg av.

Kunngjøring

Er det noe bedriften vil fortelle, kan det være fint å gjøre det
over mail. Dette kan f.eks være om et nytt merke som blir tatt inn, at
nettsiden vil være under konstruksjon de neste 24 timene etc.

Invitasjon
til arrangement

Ønsker man å invitere til et arrangement, er e-post en flott måte
å få med seg folk.

Transaksjonsmeldinger

Bekfreft en transaksjon som kunden har gjort

Remarketing  

Hvis du har en kunde som er interessert i et produkt, men forlater siden. Bruk e-post til å få dem tilbake.

Skriv
E-poster som blir lest

Når du sender ut en e-post har det ingenting å si om innholdet er
kjempebra dersom e-posten ikke blir åpnet. Her er flere ting å tenke på, når du
sender ut en e-post.

Emnefelt

Pass på å ha et emnefelt som lokker, eller gjør at leseren vil se
resten av innholdet. De må ha en grunn til å åpne e-posten

Forhåndsvisning

Sjekk hvordan e-posten blir seende ut når du sender den ut, og da
spesielt på mobil. De fleste av oss bruker mobilen mye mer enn pc.

Er teksten
for lang så den blir kuttet av

Ikke ha for lang tekst i emnefeltet, da dette kan føre til at
teksten blir kuttet av og poenget blir borte.

Vær klar og tydelig
med hva budskapet er

Gjør det lett
å klikke seg videre

Etter mailen er åpnet, gjør det lett for mottaker å klikke seg videre til f. Eks nettsiden eller det aktuelle tilbudet.

Høy scan-value

At e-posten har høy scan-value vil se at det er lett å skjønne hva
det handler om og hva man skal gjøre.

Dette er et eksempel fra egen innboks.

Ha
gode landingssider

Dersom sender ut en kampanje over mail, er det viktig at mailen havner på kampanjesiden når mottaker klikker seg videre. Ha et klart mål med e-posten og et budskap. Tenk over hvor det er mottaker havner når han eller hun klikker seg videre og ha i tankene at landingssiden skal tilfredsstille en målgruppe.

Mål resultatene dine

Uansett hva slags e-poster du sender ut er det alltid viktig å
analysere resultatene så du kan gjøre det enda bedre i fremtiden. Her er noe å
se på når du skal måle effekten av e-postmarkedsføringen din.

Unike
åpninger

Hvor mange som har åpnet e-posten din.

Bounces

Hvor mange e-poster som ikke kunne bli levert. Antall e-poster ikke åpnet.

Hvor mange
som ikke åpnet e-posten din

Gir en indikator på hvor engasjert folk er eller ikke.

Avmeldinger

Hvor mange som har meldt seg av listen din.

Click through
rate

Hvor mange som klikket på en link i e-posten din.

Salg

Hvor mange salg som har kommet fra e-posten.

Videre er det lurt å knytte de ulike målingene opp mot hverandre. F. eks: Mange avmeldinger = lite relevant innhold? Selger dårlig =
dårlig landingsside?

Noen siste tips for deg som leste hele innlegget

Sende flere
e-poster?

Mange tenker at de ikke skal sende mange e-poster til kundene, da
dette blir sett på som masete, men det er ikke nødvendigvis slik.

La oss si at du har sendt ut en tilbudsmail og fått en grei
konvertering fra rundt 30% av mottakerne. På dette punktet kan du si deg fornøyd,
eller du kan sende ut en ny mail til de som ikke åpnet forrige. Dette kalles
for en Double Open som vil si at du sender ut samme mail, men med et nytt
emnefelt. Dette fungerer fordi de som mottok den første mailen vil mest
sannsynlig ikke åpne den i det hele tatt og dermed vet de ikke at mailen har
det samme innholdet. Her får du kanskje nye 10% som åpner mailen, og en grei
konvertering. Til slutt kan du sende ut en påminnelsesmail som forteller at
tilbudet utløper om x timer og få de siste konverteringene for kampanjen.

Automatiser sekvenser

Ved å legge til rette for automatiserte e-poster kan dette tjene deg i fremtiden. Legg f. Eks inn automatiske mail til alle nye kunder, mail til de som gjør det veldig bra. Dette kan være typisk ved treningsmedlemsskap ved å gi en belønning til de som er der mest. Eller man kan sende ut e-poster til tidligere kunder. Har du avsluttet abonnementet ditt på viaplay har du kanskje opplevd å få en mail med emnefelt «vi savner deg». Dette og mer er e-poster som kan automatiseres og som kan bringe inn mer trafikk.

Takk til Even og Eivind for svært nyttige tips! Herfra burde du ha et godt utgangspunkt til å satse mer på e-postmarkedsføring.

Lytt gjerne til podcasten deres om temaet her: https://markedsforingspodden.no/hvordan-komme-i-gang-med-e-postmarkedsforing/