vetlesorensen april 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget har vi fått i oppgave fra vår foreleser å vurdere en nettbutikk. Som et verktøy til hvordan man vurderer en nettbutikk har jeg valgt å følge ett innlegg som firmaet Inevo har publisert. De har utviklet en liste med 10 vurderingskriter som bør implementeres for å kunne utvikle en god nettbutikk. Til innlegget har jeg valgt å ta for meg nettbutikken til sportskjeden Anton Sport, siden dette er en kjede jeg selv handler mye ifra og som for meg fremstår som både profesjonell, veldrevet og innbydende.

Anton Sport

Anton Sport er butikk som leverer sportsprodukter av høyeste kvalitet, butikken er en av 17 sportsbutikker i Oslo og Viken og har vært en av Norges beste sportsbutikker siden oppstarten deres i 1932. Butikken har alltid hatt fokus på å selge gode produkter innenfor sport og friluftsliv, dette er målgruppen butikken har rettet sitt fokus mot.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.antonsport.no%2Fbutikker&psig=AOvVaw2d9ivoYvNe3X_fJ23fTKBr&ust=1619115916938000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCMCKrZf7j_ACFQAAAAAdAAAAABAD

10 vurderingskriterier av Anton Sport

Butikken har lenge vært kjent for sine fysiske butikker, med flinke og erfarne ansatte som yter god service. 

  1. Førsteinntrykk

Mitt førsteinntrykk av nettbutikken til Anton Sport er at den virker veldig enkel og at de som har laget den ikke har brukt veldig lang tid på den. I mine øyne føles nettbutikken forside og første inntrykk som litt rotete i forhold til andre nettbutikker. Grunnen til at den føles rotete er at den innehar veldig mange store bilder som skal vises på en side, sammen med de besteselgene produktene og rabatt prosenter.

Det positive av mitt førsteinntrykk er at nettsiden deres er innholdsrik og det er lett å få øye på kundenes fordeler. Logoen deres er også godt synlig noe som gir kunden et innblikk at de er på riktig side.

  • Synlighet

Nettbutikken til Antonsport var ikke vanskelig å finne, mye av betydningen for dette er fordi det ikke er mange andre butikker med samme type merkenavn som Anton Sport. Butikken har lenge vært en av Norges største sportsbutikker og derfor være en av de første som dukker opp ved norske sportsbutikker, i tillegg får butikken gode reviews som hjelper til med å synliggjøre Anton Sport mer.

  • Brukervennlighet

Som nevnt i første inntrykket føles nettbutikken til Anton Sport noe rotete, selv synes jeg også at det ikke er noe vanskelig å finne fram til de ulike produktene deres på grunn av at man kan velge hvilket produktområde man ønsker å nå øverst på forsiden deres. Et annet grunnlag for at det er lett å finne frem er handlekurv-symbolet øverst på forsiden av nettbutikken deres, der kan man lett finne igjen de produktene man har planlagt å kjøpe fra butikken. Søkepanelet til nettbutikk gjør også at det er lettvint å guide seg inne på nettsiden deres. Det som er litt rart med nettbutikken til Anton Sport er at den er veldig mobilvennelig, nettbutikken ser mye mer ryddig ut på mobil enn det den gjør på data. Derfor er dette kanskje noe de har mulighet til å forbedre.

  • Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen til Anton Sport fungerer slik at man kan velge mellom ulike betalingsalternativer, de fungerer ved at man enten kan betale nå eller lage en delbetalingsplan. 

Anton Sport sin kjøpsprosess er veldig enkel og man slipper å fylle inn mange felter med informasjon, dette skaper et bedre innsyn hos kunden slik at den slipper å bruke masse tid når kjøperen skal betale. Hvis kjøperen ønsker å betale med en gang, har butikken flere betalingsmåter å gjennomføre det på. Kunden kan betale med VISA kort og kredittkort, eller så kan kunden også betale gjennom transaksjons appen VIPPS. Butikken tilbyr også andre typer betalingsmetoder, disse blir gjennomført med bruk av Klarna. Her kan kunden velge om han/hun vil få varen først og betale senere, eller dele opp betalingen litt hver måned.  

  • Hastighet

Hastigheten fra du trykker på nettsiden og til du er inne på nettsiden skjer på få sekunder, det går også like fort inne på nettsiden deres, fra man trykker på et produkt og legger det til i handlekurven kan det føles som at man ikke rekker å telle til tre før man er ferdig med handlingen. Dette gir kundene bedre syn på nettbutikken og samtidig kan det gi muligheter for nye kunder ved at de ser hvor kjapp butikkens hastighet er.

  • Kundetilfredshet

Kundetilfredshet er noe av det viktigste butikker kan få, det er viktig at butikker får tilbakemeldinger for deres service, produkter og generelt butikkens utseende. Det samme gjelder på deres nettbutikk, her kan butikken få grunner for hva de gjør bra og hva de kan bli bedre på. Anton Sport gir mulighet til å sende dem mail om deres produkter og butikker, de gir også mulighet til å starte en chatbot samtale sånn at man kan si sine meninger om opplevelsene deres av butikken. For at det skal bli enda enklere for kunder å gi tilbakemeldinger om butikken deres, er det mulighet for å lage en egen folder hvor brukere kan skrive sine tilbakemeldinger.

  • Trygghet

Trygghet er noe kunder setter veldig høyt når det kommer til netthandel. Anton Sport har lenge hvert mest kjent for sine fysiske butikker, derfor har kjeden skapt seg trygghet gjennom servicen de har gitt til kundene sine når de skal handle over internett. Anton Sport er ikke verifisert av Trygg E-handel, noe som kan gi deres fremtidige kunder en usikkerhet om butikken driver med svindel av kjøpere. Heldigvis har bedriften bygget opp mange faste kunder og får gode reviews, det gjør opp igjen for tryggheten til nye kunder. En annen ting som skaper trygghet hos kunden er at bedriften viser logoen til de ulike betalingsmetodene som de bruker under kjøpsprosessen deres. 

  • Kundekommunikasjon

Kommunikasjonen mellom kunden og Anton Sport vil jeg si er bra, grunnen til dette er at man kan få snakket med deres kundeservice. Hvis det for eksempel er noe problem med varen som en kunde har kjøpt, stiller ofte flinke ansatte opp for å hjelpe kunden og for å yte god service for at begge parter skal bli fornøyde. De gir god veiledning for alle usikre spørsmål som kundene har.

  • Priser/ Utmerkelser

Finansavisen kåret i 2005 kjeden til landets beste sportshandler. 

  1. Konsept og strategi

Anton Sport har hele veien hatt et klart konsept ved at de ønsker å selge sportsklær og utstyr, samt klær og utstyr til friluftsliv. Det var litt vanskelig å finne informasjon om strategien og planene til Anton Sport.

Konklusjon

Det helhetlige synet av nettbutikken til Anton Sport er at de har en del de kan forbedre, men det er som regel veldig sunt for bedrifter og kjeder. Det kan hjelpe dem med å vokse og for å kunne bli enda sterkere innenfor sitt marked.

Kilder