theaaeide juni 10, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

For å være ærlig – har jeg automatisk sett litt bort i fra snapchat når det gjelder markedsføring. Etter gjesteforelesningen til Steffen Rabben, som er salgssjef i Snapchat Norge på fjerde(eller femte🧐) året – skjønte jeg at mine antakelser var hélt feil..

Det aller meste innholdet i dette innlegget, kommer fra forelesningen. Jeg lærte mye. Takk til Steffen!

Noen interessante tall:

  • Vi bruker mer enn 30 minutter og åpner kameraet vårt 30 ganger på snap – HVER DAG.
  • Mer enn 50% av de under 30 ser nyheter på snapchat ukentlig. NYHETER.. PÅ SNAP.. MER ENN HALVPARTEN AV OSS?
  • Spesielt om du er markedsfører her i Norge, bør du ikke se forbi snapchat. Det er nemlig vi nordmenn som bruker snapchat mest. Med omtrent 3,2 millioner månedlige brukere. Så… flere enn instagram, i tillegg til at vi bruker lengre tid der daglig.

Når jeg tenker på det, så gir det jo mening, siden jeg, og de fleste jeg kjenner, bruker jo snapchat for å kommunisere med hverandre. Det er slusa vi snakker med våre nærmeste gjennom. Vi bruker også messenger – men på facebook har vi ofte lagt til mange flere av vårt nettverk og fjerne venner – på Snapchat er sirkelen tettere.

Litt mer info om Nordmenns «Snapping», før jeg går videre til å skrive om hvordan vi kan utnytte mediet i digital markedsføring:

I Norge har Snapchat bred dekning på tvers av aldersgrupper. 42% av de over 60 år bruker også snapchat. 78% ukentlig dekning av småbarnsforeldre. Men den mest hyppige bruken skjer, kanskje ikke så overraskende, i aldersgruppen mellom 15 og 29 år.

Småbarnsforeldre kan være en viktig målgruppe for mange. I tillegg kan Snapchats lekende muligheter for markedsførere kanskje være attraktivt å vise barna? Her kommer et eksempel:

AR – Du kan lage interaktiv reklame. Et eksempel er Coop Extra som hadde en reklame hvor du kunne «swipe opp for å danse med grillkongen» – og grillkongen popper opp i et AR-filter, så du kan filme deg selv og dele med venner.. For en reklame! Sørlandchips gjorde det mulig å scanne sørlandchipslogoen på chipsposene, og se en dansende versjon av sørlandchips-fyren på posen! Det er vel også noe å ta med hjem til ungene?

Snapchat for markedsførere:

Hva gjør snapchat annerledes?

  • QR koder: QR koder som kan scannes i snapchat knytter det digitale litt nærmere virkeligheten. Du kan for eksempel henge opp en snapchat QR kode som plakat rundt om kring i Oslo by, og forbigående kan scanne koden og se din profil.
  • Vi deler på en annen måte, gjennom snapfiltere drar vi med bedrifter i gratis kommunikasjon. Hvis du har swipet gjennom filtrene på snapchat før har du kanskje merket at noen av de er laget av ulike merkevarer?

Poenget her er at det finnes unike måter å markedsføre seg på på snapchat. Kanskje bruker ikke folk like mye bilde-deling, tagging og «likes» som på instagram – på snapchat er kameraet hovedattraksjonen, og det har de dratt nytte av som annonseplattform.

Annonserings-mulighetene deler Steffen inn i to, ut i fra brukerens modus.

Enten er de inne for en rask skjekk, eller dypere engasjement. Som markedsfører er det en idé å være tilstede på en blanding av begge.

Rask skjekk/Instant impact:

  • Filter
  • Snap ad (annonsene som dukker opp når man ser igjennom storyene til venner)

Dypere engasjement/storytelling:

  • AR-linse
  • Commercial (Imellom «seriene inne på snapchat, f eks nyheter eller annet redaksjonelt samarbeid som vi har tillit til og snapchat kan stå for. Blant annet skal sommer-OL sendes på snap. Både før, under og etter.
  • Story ad (under stories og serier ser man mange bilder som man kan trykke på når man finner de interessante)

Er det dyrt? Ikke noe minimumsbudsjett, og cpm er på ca 25kr. Det vil si at for å vise en annonse til tusen fjes koster det 25kr.

Snapchat har tydelige retningslinjer, og 95% av Snapchatttere sier at appen får de til å føle seg glade! Dette er det høyeste målte innenfor slike målinger i Sosiale medier kanaler.

Er snapchat å foretrekke?

Jeg prøvde å søke rundt. Dette er forsåvidt med internasjonale briller, og som nevnt tidligere i innlegget, bruker nordmenn snapchat svært mye i forhold til andre land. – Dermed kan det hende meningene under ikke kan representere Snapchat som kanal i Norge.

Snapchat var først ut med stories – men i dag har facebook og instagram også denne funksjonen. Og i følge lenkene under, virker ikke Snapchat som den foretrukne markedsføringskanalen..

https://medium.com/confab-social/choosing-the-right-social-media-platforms-facebook-instagram-twitter-or-snapchat-cb41afc739ca

https://blog.hubspot.com/marketing/preferred-story-platforms

Hvis vi ser på norske tall fra Ipsos, fra første kvartal i år, 2021, så bruker 47% av befolkningen Snapchat daglig, mot 40% som bruker Instagram daglig. Facebook har mange flere brukere på 67%. I tillegg ligner aldersfordelingen av brukere på snapchat og instagram noe på hverandre. La oss sammenligne de.

Okay WOW – først, prisen… i følge business insider ligger gjennomsnittlig CPM på snapchat på en pris 8 ganger billigere enn på Instagram.. Eller.. Kan være. Men det er i hværtfall tydelig at Snapchat er billigere per CPM enn det Instagram er. Kanskje på grunn av lavere konkurranse?

Snapchat:

  • Hovedbruk: Personlige meldinger
  • Billigere og lavere konkurranse på ad-visninger.
  • Muligheter for å lage filter.
  • Flere daglige brukere enn Instagram (i Norge).
  • Likevel, personlig – kanskje ikke i kjøpsmodus? – Her må ting gå fort og straight to the point. Hvis det stemmer at 95% er gladere etter å bruke appen, må jo dette også trekke virkningen av en annonsevisning i positiv retning?
  • Personlig app – kan også være lurt å lage personlig innhold.
  • Kunder kan legge til bedriftskontoen som venn, – men her vil jeg tro at terskelen er høyere enn å trykke «follow» eller «unfollow» på instagram.

Instagram:

  • Hovedbruk: Bilder og inspirasjon, «nettverk»?
  • En konto som brukeren kan besøke, uten å gå ut av appen.
  • Større variasjon for engasjement. Med kommentarfelt og likes kan kundene lettere interagere transparent med hverandre og bedriftskontoen.
  • Litt mer «status» – app.
  • Influensere – lettere å samarbeide med influencere, bli tagget etc.

Snapchat og Instagram har en ganske lik mengde brukere i samme aldersgruppe, og er plattformer med ulike fordeler

..Men man må selvfølgelig ikke velge å kun markedsføre seg eller lage innhold til én plattform! Snapchat, facebook, Instagram, Tiktok, Redditt.. Alt kommer an på hva du prøver å selge, hvor mange plattformer du ønsker å befinne deg på, hvem du vil selge til og det kan være lurt å prøve ut de forskjellige plattformene! Men husk å tilpasse innhold.

På en artikkel fra Techjunkie anbefales dette:
«Use Instagram for brand awareness and creating informative campaigns about your brand. On the other hand, use Snapchat to express your creativity and improve relationships with your customers.»
– Ta det likevel med en klype salt – og prøv selv.

https://social.techjunkie.com/snapchat-ads-vs-instagram-ads-review/