Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I Norge har pandemien ført til restriksjoner som har ført til at nordmenn har begynt å handle mer på nett enn i fysiske butikker (Kommunikasjon.no) For en fysisk butikk spiller lokasjon og tilgjengelighet en stor rolle for hvor mange kunder de får inn i butikken. Dette gjelder også på internett. Vi hører stadig mer om SEM (søkemotormarkedsføring), SEO (søkemotoroptimalisering) og PPC (pay per click). I en populær handlegate er leien av lokale oftest dyrere enn i mindre populære områder. I søkemotorene kan man også kjøpe seg en tilstedeværelse, men det finnes også andre metoder. I dette innlegget skal jeg forklare forskjellen og sammenhengen mellom SEM, SEO og PPC. Det vil også bli gitt noen nyttige nybegynnertips til deg som skal sette igang med søkemotormarkedsføring.
Søkemotormarkedsføring
Denne typen markedsføring benytter seg av en rekke teknikker for å tilrettelegge for en økt tilstedeværelse og synlighet i søkemotorer. Dette fører gjerne til økt trafikk, som kan være både kunder som “bare titter” eller kunder som målrettet søker en butikk å handle et produkt i. Hvis du sammenligner en søkemotor med en handlegate vil det være stor forskjell på verdien av “lokalene”. De beste tiltrekker seg langt flere kunder enn de mindre attraktive. Søkemotormarkedsføring vil også være effektivt hvis du ønsker besøkende til en blogg eller et lignende nettsted. Søkemotormarkedsføring er et paraplybegrep som tar for seg både søkemotoroptimalisering og “pay per click”.
Søkemotoroptimalisering
Denne prosessen skal optimalisere nettsiden din, slik at den i best mulig grad sørger for (relevante) besøkende, som finner deg i søkemotorer. Den mest populære søkemotoren, Google, har et eget system som bestemmer hvilke nettsider som havner øverst i resultatene deres – det vil dermed være lurt å forsøke å tilpasse seg deres krav til søkemotoroptimalisering. Dette er et relativt nytt fagområde, og det er mange som ikke forstår hvordan man skal tilpasse seg i søkemotorene for best mulig resultater. Det fine med søkemotoroptimalisering er at det er svært effektivt sammenlignet med andre metoder. Det er riktignok en prosess som fort kan være svært tidkrevende. I avsnittet nedenfor forsøker jeg å forklare de mest sentrale elementene på en enkel måte. Dette foreslår jeg at du leser deg godt opp på, for eksempel i Backlinkos guide til søkemotormarkedsføring.
Inne på nettsiden er det viktig å tilpasse innhold, struktur og kode ved å “presse inn” så mange relevante søkeord som mulig – noe som fører til at de som søker i f.eks. Google oppdager deg, når de søker på de samme ordene. Koding av nettsiden er også svært relevant. Nettverkseffekter i form av “bounce” effekt, der du sammenkobler linker fra forskjellige nettsider, bidrar også til en økt ranking i Googles systemer.
Pay per click-annonsering
Som i handlegater kan man betale til seg et “lokale” eller en posisjon. Gjennom å kjøpe annonseplasser i f.eks. Google kan man sørge for å havne helt øverst i resultater rundt relevante søkeord for nettsiden din. Det vil riktignok være synlig at du har betalt for plassen og at det er annonse. Det blir med andre ord en noe mindre troverdig “førsteplass” enn om du på “naturlig” vis havner øverst (under resultatene som ikke er til salgs). PPC foregår ikke bare i søkemotorer, men er et begrep som står for annonser der du betaler per konvertering. Disse annonsene kan plasseres i søkemotorer, sosiale medier og andre nettsider (for eksempel vg.no). Det fine med PPC-annonsering er at annonsene kun blir vist til dem det er relevant for. Vi, som forbrukere, blir stadig overrasket over hvor mye informasjon det finnes om oss på internett. I denne sammenhengen kan dette brukes til vår fordel, gjennom å målrettet peile annonsene mot dem som har høyest sannsynlighet til å handle. Dette blir basert på demo- og psykografisk informasjon, for eksempel hvor i landet du bor, sivilstatus, hva du interesserer deg for, kjøpsvaner, utdanning og lignende. PPC-annonser er kostnadseffektive i den forstand at du kun betaler for konverteringer, eller hvor mange som faktisk trykker på annonsene – istedenfor en mer tradisjonell rubrikkannonse der du betaler for annonseplassen i seg selv. Det er altså en måte å betale til seg en synlighet i søkemotorer, sosiale medier og andre nettsteder. Gjennom å kjøpe annonser i Google Ads kan du sørge for en tilstedeværelse i Norges mest populære søkemotor, under relevante søkeord for ditt nettsted.
Hvordan søkemotoroptimalisere
Det første steget i en søkemotoroptimalisering vil være å analysere nettsiden. Dette finnes det massevis av verktøy for, blant annet Seobility. Herfra setter du et mål for hvor optimalisert du ønsker at siden din skal være, før du setter i gang. Det vil være lurt å finne ut av på hvilken måte du ønsker å bli oppdaget, gjennom for eksempel hvilke søkeord.
Deretter vil du bli nødt til å gå gjennom nettstedet ditt fra start til slutt, blant annet kodingen, designet, bildebruk, struktur, overskrifter, titler, meta tag, hierarki osv. Her foreslår jeg at du finner en mer detaljert guide, for eksempel Google Search Centrals. Dette kan bli en svært tidkrevende prosess, avhengig av hvor omfattende nettstedet ditt er.
Det videre arbeidet avhenger av hva ditt mål er. Herfra har du forhåpentligvis skjønt litt mer, og forstår hvordan du målrettet kan jobbe for optimale resultater.