Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Søkemotoroptimalisering eller SEO er prosessen som
omhandler alt av tiltak for å øke trafikk, salg og synlighet gjennom organiske
søkeresultater på søkemotorer som for eksempel Google.

Søkemotoroptimalisering består kan
deles inn i «On page» og «Off page». On page er overordnet forklart innhold,
arkitektur og html(det er mye som går under de ulike punktene). Off page
handler mer om tillitt, rykte, lenker og lokasjon.  Det er godt over 200 punkter som påvirker SEO
og flere av disse punktene er hemmelige og utviste. Jeg skal derimot ta dere
igjennom noen punkter som er bevist i å ha en rolle i forbedring av SEO og som
ikke innebærer de typiske tipsene som å ha «gode innlegg».

  1. Forbedre tittelen og beskrivelsen av
    nettsiden.

Dette er et viktig punkt for øke click to rate(CTR) og gir
en god mulighet for å legge inn nøkkelord. Det å velge riktig nøkkelord handler
om at nøkkelordet skal være i samsvar med merkevaren, dersom du er en mindre
aktør kan det også være lurt og se på konkurransen på nøkkelordet og velge
strategisk ut ifra dette. Et eksempel er olje til mat, på søkeordet «Matolje»
er det ingen betalte annonser og mye informasjon men ingen spesifikt prøver å
selge noe. Derimot med søkeordet «Olivenolje» er det mange betalte annonser og
aktører som prøver å selge. Det er heller ikke veldig stor forskjell på antall
søk på disse søkeordene, i hvert fall ikke ut ifra konkurranseforskjellen. 

Måten du kan legge inn nøkkelord er via Meta beskrivelsen og
tittel taggen. Titteltaggen er det forbrukeren ser først og det er derfor
viktig å skape et godt første inntrykk og dersom du har en sterk merkevare er
det lurt å fokusere på denne fordi dette er noe forbrukeren er kjent med og mest
antagelig trygg på. Det er derimot viktig å huske at du ikke må gå over 50-60
tegn fordi da vil tittel taggen bli kuttet og det vil se dårlig ut.(husk også å
sjekke hvordan det ser ut på mobil)

I Meta beskrivelsen er det viktig med mer enn bare nøkkelordet,
her er det også viktig å vise de fordeler forbrukeren får ved å handle hos
nøyaktig deg. Eksempel på det kan være åpningstider, gratis frakt og retur
vilkår. Denne delen kan være rundt 150-160 tegn så her er det bare å være
kreativ.

Jeg vil legge noen nøkkelord-verktøy nederst i innlegget.

  • Nettsidens hastighet

Google sine algoritmer «straffer» trege nettsider når det
gjelder søkemotoroptimalisering. Tall viser at nettsider som er bruker 3
sekunder eller mer mister 7% av potensielt salg og økende ettersom hvor mye
tregere nettsiden er. Dersom nettsiden scorer dårlig vil det komme opp forslag
på hvordan å endre dette, som illustrert på bilde under kan dere se at
Høyskolen Kristiania sin nettside gjør det dårlig på en speed test og hvilken
punkter det er dårlig på. Du kan teste ut siden din HER fra google sine egen
speed test.

Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
Et bilde som inneholder skjermbilde

Automatisk generert beskrivelse
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
  • Crawl og index

Når vi søker på en søkemotor som Google så er det hva de
kaller en Spider(Crawl) som søker opp indexen på internettet. En
Spider(Crawl)  jobber konstant for å
finne relevante sider og sjekker om disse sidene har endret seg. Når en søker
opp et ord eller tema så starter spideren på noen få sider og følger lenker til
de mer eller mindre har funnet alt som er på nettet. Ut ifra denne dataen så
prioriteres det informasjon som titler, meta- info, spam-rating, nøkkelord og
blant annet lenker. Google teller lenker som lenker tilbake til nettsiden din
og ser på om nettsidene/personen som lenker deg har en form for autoritet med
tanke på høy grad av SEO eller mange relevante lenker til sin egen
nettsiden.  Desto høyere rangert deres
nettside er jo mer er lenken til din nettside verdt.

Dersom dette var litt uklart kan du se en video om søk
fungere nederst.

  • Uniform resource locator – URL

Dette punktet sier kanskje seg selv men det er mange som har
en «feil» URL selv om. En nettside blir favorisert av Google dersom den bruker
Https:/ fordi dette er en tryggere form av URL som også tar vare på personvern.
Tre felt https forsvarer brukeren på:

Kryptering
krypterer utvekslede data for å holde den sikker fra uvedkommende. Det betyr at
mens brukeren surfer på et nettsted, kan ingen «lytte» til samtalene,
spore aktivitetene, eller stjele informasjonen.

Data integritet
data kan ikke endres eller ødelegges under overføring, med vilje eller på annen
måte, uten å bli oppdaget.

Autentisering
viser at brukerne kommuniserer med den planlagte nettsiden. Den beskytter mot «man-i-midten-angrep»
og bygger brukertillit, noe som omdanner andre forretningsmessige fordeler.

Tips til Nøkkelord-verktøy
fra første punkt

  • Ahrefs
  • Google Keyword
    Planner
  • Google Search
    Console:

    • Hvilke sider dukker opp i SERPs og hva får
      klikk?
  • SEMRush

Video som forklarer Crawl og Index