clokken mai 24, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Søkemotoroptimalisering forkortes ofte til SEO. SEO står for- og stammer fra det engelske «Search Engine Optimization». Som det ligger i ordet, handler SEO om hvilke prosesser du benytter deg av for å øke synligheten- og trafikken til din nettside, og dermed optimalisere søkemotorene du, din bedrift eller ditt produkt dukker opp i. Når vi snakker om søkemotoroptimalisering, handler dette først og fremst om å optimalisere de organiske søkene. De organiske søkene er de søkene som ikke oppstår som annonser i søkemotorene- men som likevel blir svært synlig for forbrukeren på bakgrunn av relevansen av søket deres. Eneste kostnadene knyttet til SEO er innsatsen og tiden man legger i å optimalisere dette. Det trenger altså ikke koste en krone! I dette blogginnlegget skal jeg gå nærmere inn på viktigheten av å bruke SEO- og hvordan du enkelt kan komme i gang med dette. 

Hvorfor skal du bruke SEO?

Søkemotorer brukes stort sett av alle forbrukere. Den benyttes til å finne produkter, vurdere hva de ønsker- og sammenligne produkter og priser på tvers av ulike bedrifter på nett. Enten du driver en ren nettbutikk- eller salget ditt i hovedsak gjennomføres i en fysisk butikk, er det svært viktig å være synlig på søk. Svært få bedrifter i dag overlever uten å være til stede på disse søkemotorene. Hovedgrunnen til å benytte seg av SEO er altså at du og din bedrift skal være med som et alternativ når forbrukeren setter seg ned og skal ha tak i et spesifikt produkt. De fleste bedrifter og produkter har stor konkurranse- og dersom du ikke dukker opp i organiske søk, vil forbrukeren alltids finne noen andre som kan tilby omtrent tilsvarende produkter eller tjenester som det du kan tilby. 

I en artikkel skrevet av searchplanet.no kommer det frem tre grunner til at du trenger SEO:

  1. SEO bidrar til at flere kunder finner bedriften din. 
  2. SEO er en kostnadseffektiv metode for å øke fortjenesten.
  3. SEO kan påvirke resultatene dine i lang tid fremover.  
Bilde av Caio fra Pexels

Hvordan komme i gang med SEO?

Søkemotoroptimalisering handler i stor grad om hvilke nøkkelord du velger på de ulike produktene eller tjenestene du selger- og hvordan disse nøkkelordene samsvarer med det forbrukeren faktisk søker på. Selv om du selv mener at nøkkelordene dine passer godt til produktet eller tjenesten du tilbyr- er det ikke nødvendigvis akkurat disse ordene dine potensielle kunder søker etter. Hva som faktisk blir søkt etter kan være vanskelig å tenke seg til på egenhånd. Derfor vil en svært god start være å benytte seg av verktøyet Google Trends. Dette verktøyet gir deg mulighet til å se hvilke søkeord som faktisk blir brukt av de personene du ønsker å nå via ulike søkemotorer. 

I tillegg til gode nøkkelord, er det være viktig og også utforme støtteord. Støtteord gir deg mulighet til å oppnå enda høyere rangering på søkemotorene- ettersom produktene eller tjenestene du selger vil fremstå som enda mer relevante for forbrukeren. Et eksempel på dette kan være at nøkkelordet på et produkt er «Genser». På nettet vil vi finne uendelig mange bedrifter som selger gensere- og som har brukt nettopp dette som et nøkkelord. Dersom genseren for eksempel har en spesifikk farge, kan du legge til for eksempel «Grønn» som støtteord. Dersom forbrukeren nå søker på «Grønn genser», vil sannsynligheten øke for at nettopp ditt produkt vil rangere høyt på søkemotoren ettersom produktet ditt fremstår som svært relevant for forbrukeren.

Selv om nøkkelord og optimalisering av disse er svært viktig for å rangere høyt på søkemotorer- er det også flere ting som spiller inn. Nedenfor har jeg laget en liste inspirert av dikom.no hvor jeg tar for meg ulike områder som er viktig å få på plass for å optimalisere rangeringene dine: 

  • Nettsiden din må være tilpasset mobil

Store deler av trafikken til nettsiden din kommer antageligvis fra brukere som benytter seg av mobil. Blant annet på Google, vil du rangere høyere dersom nettsiden din er tilpasset også disse enhetene. Google scanner igjennom nettsiden din- og vil derfor legge merke til feil og dårlig utforming på mobile enheter. Bakgrunnen for dette er at Google hele tiden jobber for å gi søkeren den beste opplevelsen, og ønsker da ikke å sende søkere til nettsider som ikke fungerer optimalt. 

  • Hastighet på nettsiden din

Ved samme bakgrunn som ved forrige punkt- ønsker Google å sende søkere til nettsider som fungerer optimalt for å hjelpe søkeren med å få svar på det de lurer på. Derfor er hastigheten på nettsiden din viktig for å rangere høyt på søkemotorer. For å sjekke hastigheten på nettsiden din, kan du benytte deg av Googles verktøy PageSpeed– hvor du vil få opp hastigheten både på datamaskiner og mobiler. 

  • Register bedriften din på Google My Business

Antageligvis er du allerede aktiv på sosiale plattformer som Facebook, Instagram og lignende. Like viktig er det å registrere bedriften din på Google My Business. Dette er et verktøy som gjør at Google blir tryggere på at bedriften din er trygg og reell å sende søkere til. I tillegg har du også mulighet til kontrollere hvordan bedriften din fremstår på Google og du vil da kunne ta eierskap over merkevaren din på en helt annen måte.  

  • Ikke glem å bruk et analyse-verktøy! 

For å kunne følge med på hvilke resultater du faktisk oppnår når du nå har gjort mye for å optimalisere synligheten din- er det viktig at du har på plass et analyse-verktøy! Dette kan for eksempel være Google Analytics. I analyse-verktøyet kan du blant annet følge med på hvor mange brukere som besøker nettsiden din, hvor brukerne kommer fra, hvilke klikk de tar for seg på nettsiden og hvor mange som gjennomfører handel og konverteringer. 

Referanser:

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no

https://www.dikom.no/blogg/hvordan-komme-i-gang-med-sokemotoroptimalisering-seo

https://trends.google.com/trends/?geo=NO

https://www.google.com/business/