sondretjoerswaaghk April 28, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Pexels

For de av dere som er nye på bloggen min, kan det være nyttig å vite at den fungerer som et læringsverktøy for mine studier i markedsføring & salgsledelse på Høyskolen Kristiania. I det vi nærmer oss Mai, er jeg i ferd med å avslutte min tredje del av semesteret som innebærer valgfaget digital markedsføring. Den tredje delen av valgfaget digital markedsføring omhandler sosial kommunikasjon, og i dette innlegget vil jeg prøve å gå redegjøre for viktigheten av korrekt bruk av sosiale medier for bedrifter i dagens økonomi. Før lesingen begynner vil jeg understreke at dette er et resultat av min læring, og ikke noen fasit. Jeg setter pris på kommentarer nederst, angående om det er noe jeg burde lese meg opp mer på, eller om det er noe dere føler det var nyttig at jeg kunne lære dere.

Pexels

Den første vurderingen du tar er selvsagt hvilket budskap du ønsker å sende. Før det blir gjort en overordnet beslutning rundt hvilken plattform eller hvilke medier man skal ta i bruk, må det være fastslått hva slags nyheter dere ønsker å dele. Eksempler på ting som kan være avgjørende i valg av budskap er bruk av kampanjer, reklame, samarbeidspartnere osv… For eksempel vil det være mer naturlig å kjøre kampanjer på Facebook eller Instagram, i motsetning til LinkedIn som blir ansatt som den mer «profesjonelle» plattformen. På LinkedIn vil det være mer naturlig å dele seriøse bedrifts nyheter om for eksempel kvartal resultater eller fusjoner.

Når man har forstått hvilke budskap man ønsker å dele, er det neste steget å velge seg ut de kanalene man skal kommunisere fra. Mange selskaper velger å kommunisere de samme eller forskjellige budskaper fra forskjellige plattformer, men når vi snakker om sosial kommunikasjon og viktigheten av å gjennomføre det på en effektiv måte, så kan det være lurt å ta en og en plattform av gangen, eller for eksempel starte på Facebook og LinkedIn og bygge videre derfor. Valget av kanalen kan ha ganske mye å si for sosial kommunikasjon da du treffer forskjellig publikum, de har ulike funksjoner og forskjellige eksponerings algoritmer.

Pexels

På alle de forskjellige kanalene vi driver sosial kommunikasjon finnes det også tre forskjellige medier. Betalte medier finnes på Facebook og Instagram og er alle de mediene som vedkommende har betalt for å bli nevnt i, som for eksempel annonseringer eller reklame. Egne medier er de mediene en person eller et selskap skaper selv, som for eksempel nyheter, kampanjer og statusoppdateringer. Det tredje og siste mediet man kan benytte seg av er fortjente medier, kort forklart de mediene andre har skrevet om selskapet/personen basert på hendelser eller meritter. Valg av de ulike mediene som blir tatt i bruk på sosiale medier kan ha konsekvenser for blant annet eksponeringer og troverdighet. For eksempel vil det kunne ha større påvirkning at Aftenposten sier noe positivt om et selskapet på sine Facebook sider, enn at selskapet sier det selv.

Når valg av budskap, kanal og medie er gjennomført, er det neste steget å måle effekten av den sosiale kommunikasjonen din. Den enkleste måten å gjennomføre denne målingen på er å dele det opp i 5 forskjellige nivå.

  1. Synlighet – Hvor synlig er budskapet ditt og hva er det forbrukerne ser?
  2. Oppmerksomhet – Har forbrukerne oppfattet budskapet ditt? Forstår de hva det handler om?
  3. Engasjement – Hvor mange og hvordan reagerer de på budskapet ditt?
  4. Interaksjon – Verdien av antall liker-klikk, kommentar og direkte meldinger forteller deg noe om hvor stort/lavt etterspørselen er for produktet, samtidig kan du se hvor mange av de engasjerte som velger å foreta en interaksjon.
  5. Transaksjoner – Det er effektivt å måle effekten av den sosiale kommunikasjonen din ved å se på hvor mange av interaksjonene som blir til transaksjoner.

Denne delen av semesteret har vært ekstremt nyttig og lærerik da man ofte hører om influenser, markedsføring og reklame, men med mindre man jobber med det eller studerer det så forstår man ikke nødvendigvis at sosial kommunikasjon er en stor del av det. Jeg ser på denne læringen som et godt verktøy og en god mal for hvordan jeg kommuniserer på sosiale medier, både som privat person, og for et selskap.

Kilder:

  • Ask Measure Lean, OReilly, Lutz Finger & Soumitra Dutta, 2014.
  • Sosial Kommunikasjon, 1 utgave, Kommuneforlaget AS, Cecilie Staude & Svein Tore Marthinsen, 2013.