Stian Norum Herlofsen desember 28, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Disse digitale kanalene og sosiale mediene bør man benytte seg av i 2022

Tilstedeværelsen på sosiale medier har aldri vært viktigere. Både 2020 og i 2021 har vært sterkt preget av en økende grad av digital transformasjon. Denne perioden har gjort at bedrifter og organisasjoner har implementert nye løsninger og teknologi. Mange butikker og bedrifter har enten måtte stenge lokalene eller sendt sine ansatte på hjemmekontor. Et viktig moment i denne sammenheng har vært å etablere virksomhetene på nett og øke synligheten. Stadig dukker det opp ny statistikk og trender. Det er særlig en funksjon på Instagram som gjør at man kan vokse følgerbasen sin enormt. Basert på dette har jeg skrevet en anbefaling om hvilke digitale markedsføringskanaler og sosiale medier bedrifter og andre organisasjoner bør benytte seg av i 2021 og i tiden fremover. 

Videoinnhold

Opp gjennom årene har måten man konsumerer innhold og informasjon endret seg på, og drastisk de siste årene. Sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram sin funksjon Reels er bare noen eksempler på kanaler som baserer sitt innhold på video. Video står nå for rundt 70% av nett-trafikken vår og tallet øker (Kontochristos, 2020). Videoinnhold vil bli raskere prosessert hos den som ser innholdet, sammenlignet med tekst. Det har derfor større potensiale for å bli lagt merke til og gå «viral». Dette betyr med andre ord at vi i større grad foretrekker video fremfor innhold som bilder, tekst og illustrasjoner. Det konsumeres enorme mengder med videoinnhold og dermed ligger det også et stort potensiale med implementering av video i sin markedsføringsstrategi. Algoritmene til ne nevnte sosiale mediene er konstruert slik at de gir fordeler til de som benytter video. En effekt her er økt antall visninger og engasjement. Samtidig er det også viktig å påpeke at selv om innholdet i videoen/ene er bra, så må film-tekniske kvaliteten også være god. Selv med godt innhold kan videoen «falle» gjennom dersom den er dårlig filmet. Et annet moment som også er viktig er å optimalisere innholdet ved å publisere det i riktig format. Benytt stående 16:9 for innhold til Instagram Reels og story, Snapchat og TikTok. Når du skal publisere innhold i nyhetsfeeden på Instagram eller Facebook vil det være fordelaktig å primært benytte formatet 4:5, sekundært 1:1. For videoinnhold på YouTube er et godt alternativ å publisere i formatet 16:9 liggende. 

Instagram

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av STIAN NORUM HERLOFSEN (@stiannorum)

Jeg har tidligere skrevet flere blogginnlegg om plattformen Instagram. Ett av blogginnleggene kan du lese her. Statistikk fra Ipsos sin SoMe-tracker for første kvartal av 2021, illustrerer at om lag 63% av Norges befolkning har opprettet en profil på plattformen. Nesten 40% av det norske folk bruker Instagram daglig, fordelt på henholdsvis 56% kvinner og 44% menn. Opprinnelig var Instagram en plattform hvor deling av bilder var hovedformålet, men gjennom de siste årene har det blitt et stadig større fokus på videoinnhold. Et godt eksempel på dette er Instagram sin lansering av Instagram Reels. Denne funksjonen ble opprettet som et direkte svar på videoplattformen TikTok og deres enorme vekst. Når Instagram lanserer en ny funksjon ønsker de at den skal bli en suksess og de ønsker at så mange som mulig skal bruke deres funksjon, fremfor TikTok. Derfor øker de antall brukere som eksponeres for innholdet, og dette medfører store økninger i antall visninger og engasjement. Selv så kjenner jeg til flere bekjente innholdsprodusenter som har vokst deres følgerbase med mange hundre tusen følgere – kun ved å publisere videoinnhold på Instagram Reels. Noen tips kan være å se på annet innhold og hva som engasjerer, vær nysgjerrig og prøv ut forskjellige kreative løsninger. 

 

YouTube

Jeg har tidligere nevnt at videoinnhold konsumeres mer og mer, sammenlignet med annet innhold. Over 3,6 millioner nordmenn bruker YouTube månedlig og nesten 1,9 millioner nordmenn har en brukerkonto på plattformen. YouTube er en av verdens mest brukte søkemotorer og man trenger faktisk ikke å ha en konto der for å se innholdet. Det tar tid å finne «den riktige formelen» for din bedrift på YouTube, men de velger å ikke benytte seg av video kan ta en stor risiko. Ifølge Forbes sier 90% av kundene at video hjelper dem i kjøpsavgjørelser og 64% sier det er mer sannsynlig at de kjøper et produkt eller en tjeneste etter å ha sett en video (Kontochristos, 2020). Slike videoer kan kundene gjerne ha sett på YouTube.

 

Facebook

Nesten 3,5 millioner nordmenn har en profil på Facebook, fordelt på 48% menn og 52% kvinner (Ipsos, 2021). Sammenlignet med andre sosiale medier, er Facebook den plattformen som flest nordmenn er tilstede på. Selv dette er en veldig god grunn til at din bedrift også bør være tilstede på Facebook, og bruke plattformen som en del av din markedsføringsstrategi. Det er viktig å være synlig der det er flest folk. I likhet med de andre plattformene vil også videoinnhold være viktig på Facebook. Men sammen med Instagram kan du her publisere en jevn fordeling av bilder og film. Husk å velg riktig format på innholdet, slik som jeg forklarte i det første punktet. Dette gjelder også for bilder. 

 

TikTok

@stiannorum

Oslo, you were so beautiful today 😍 ##norway ##fyp ##tiktok ##foryourpage

♬ Panic Room – Au/Ra

Statistikk fra Ipsos viser at 12% av Norges befolkning bruker TikTok daglig. Selv om plattformen fortsatt ikke er på nivå med verken Instagram eller YouTube enda, så er dette en plattform som ikke bør undervurderes. Sammenlignet med andre sosiale meder er TikTok fortsatt ganske nytt, men de opplever stor vekst. Hoved-andelen av de som er på plattformen konsumerer innhold, og det er en relativt liten andel som publiserer innholdet. Dette gjør plattformen til en spennende mulighet for å sette din bedrift i en unik posisjon. Dessuten bør det nevnes at innholdet du publiserer på Instagram Reels også kan publiseres på TikTok, ettersom de fremdeles er ganske like. På sin TikTok profil kan legge inn hurtiglenker direkte til sin Instagram profil eller YouTube kanal. Her kan man «føre» konsumenter av innholdet direkte over til andre sosiale medier og plattformer. 

Kort oppsummert 

–       Viktigheten av video på alle digitale markedsføringskanaler og sosiale medier.

–       Instagram Reels bør testes og potensialet er enormt.

–       Kryss-publisere innholdet.

–       Påminn folk om at du eller din bedrift også er på andre sosiale medier. 

–       Vær til stede og synlig der folk befinner seg.

 

Litteraturliste:

Ipsos. (2021). Ipsos SoMe-tracker Q1´21. Tilgjengelig fra: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121. (Hentet: 14. Mai 2021).

Kontochristos, I. L. (2020). Videomarkedsføring – Det neste store for bedriften din?. Tilgjengelig fra: https://www.ledernytt.no/videomarkedsfoering-det-neste-store-for-bedriften-din.6163560-349898.html. (Hentet: 14. Mai 2021).