martineschogren January 9, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Markedsføring med samfunnsansvar var et ”buzzword” som bedrifter ønsket å inkludere i sine planer. Og for det meste fungerte den gode saken. Men nå forventer Millenniumsgenerasjonen merkevarer som har sterke formål. 

Veldedighet utviklet seg til et kommersielt konsept hvor alle makrotrender og varehandelsstrategier pekte mot ”den gode saken” og medførte utviklingen en ny retning: retningen av bærekraft og bedriftens sosiale ansvar. Bedrifter og merkevarer fikk den gangen stor økonomisk fortjeneste av veldedighetsmarkedsføringen og benyttet dette som en massiv mulighet. Det kan poengteres at støtte fra forretningslivet er en viktig grunnpilar for veldedige organisasjoner. Men tanken på at den ”den gode saken” baserte seg hovedsakelig på økonomisk fortjeneste ble avgjørende for påfølgende preferanser hos kundemålgruppen.

I Januar 2015 skrev Forbes følgende: ”62 % av milleniumsgenerasjonen sier de forventer ikke bare at merkevaren bruker sosiale medier for å spre sine budskap, de forventer at det som sies og gjøres skal engasjere dem også”

En utfordring for mange bedrifter og merkevarer er å forstå betydningen av å samle seg bak en god sak og det å stå for sitt eget formål. Bedriften som vilkårlig valgte en sak som de ikke trodde helhjertet på ble gjennomskuet. Det skal nå handle om formål. Bedriftens retning mot sitt eget helhjertede formål. Millenniere har forventinger til at bedrifter skal representere en grunnleggende holdning og ha en dyptgående årsak til at de eksisterer og skal engasjere dem via sosiale medier.

Generasjonen inspireres av selskaper som slår seg på brystet og viser sitt sanne og positive formål for hele verden.

Veldedighetsmarkedsføring skal være mot noe. Et formål er derimot en støtte for noe. Coca Cola Purpose er et glimrende eksempel: To refresh the world: to inspire moments of optimism and happiness: to create value and make a difference. Og det er nettopp denne troverdigheten millenniere ønsker.

Det er verdt å bemerke seg at millenniere har vokst opp i en tid der et gjennomsiktig nettsamfunn eksponeres på sosiale medier, der private grenser utfordres og alt skal dokumenteres gjennom en konstant digital tilstedeværelse. Opperksomheten rettes dermed mot helhjertede og troverdige formål: ”underdogen” som tilstreber sitt formål like målbevisst og lidenskapelig som generasjonen selv gjør hver eneste dag på sine sosiale medier. Og som generasjonen karakteriseres: millenniere er raskt ute i sosiale medier, de gir tilbakemeldinger uten filter, og de må tas på alvor for de er innflytelsesrike, i stort flertall og har bevissthet for sin store makt.

Milleniumsgenerasjonen vil ha en god historie, ekte engasjement og føle at bedriften med et sterkt og meningsfylt formål består autensitetstesten.

Generasjonen inspireres av selskaper som slår seg på brystet og viser sitt sanne og positive formål for hele verden.

Oppsummert fra atikkelen «Millenniumsgenerasjonen vil ha meningsfulle merkevarer»

Ansvarlig byrå: Mission: Publisert 18.07.2017