Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hvordan videomarkedsføring kan ta din bedrift til nye høyder

Videomarkedsføring
er noe som tok av i året 2016/2017 på digitale plattformer. Videomarkedsføring blir
konsumert på sosiale markedsplattformer som Youtube, Facebook, Snapchat,
Instagram og blogger. Et visuelt innhold er mye lettere å huske og i følge
Hubspot husker 80% av oss innholdet i en video selv etter en måned. En video er
med på å skape sterkere inntrykk og opplevelser over hva et bilde eller en
tekst vil gjøre.

Hvordan video skaper
bedre resultater

En
ekstremt god grunn til å komme i gang med videomarkedsføring er at sosiale
plattformer prioriterer video i nyhetsoppdateringen og annonsesider. Google vil
løfte opp innhold som innebærer video, dette vil igjen føre til en bedre
søkemotoroptimalisering(SEO) som er noe av det viktigste for en bedrift i dag.
Hvis en ligger på side nummer to på google så er det alt for dårlig, det er
mulig å strekke seg til at hvis du ikke er topp 3-5 på google så gjør du det til
og med for dårlig på SEO.

Videomarkedsføring
fører også til en bedre klikkrate uansett om det er gratis epostmarkedsføring
eller betalt annonse på sosiale markedsplattformer. Med video vil det være
lettere å kunne ha en Call to action (CTA) knapp som kan føre til en høyere
konverteringsrate. Det er derimot viktig å følge reglene til de ulike
plattformene om bruk av CTA i annonsen.

Riktig video til
riktig steg i kjøpsprosessen

Formålet
med å produsere en video kan være alt fra å styrke merkevaren, forklare
produkter, skape reviews, til å selge et produkt. Hvilken type video kommer an
på hvor i kjøpsprosessen forbrukeren er, med det så tenker jeg på inbound
marketing. Det går ut på om du skal skape oppmerksomhet til forbrukeren,
konvertere forbruker til leads, konvertere leads til kunder eller skape
ambassadører. De ulike og mest relevante videotypene er merkevare-video,
produkt-video, sosiale medier -video og livestream.

Merkevare-video er å skape oppmerksomhet rundt
merkevaren og bedriften. Her viser dem hvem dem er, hvilken visjon dem har og
kultur.

Produkt-video er å vise frem produktet på lett
måte, i en slik video er det viktig å vise frem hvordan produktet kan tilføre
verdi til kunden. Det er viktig at video fremstår som troverdig.

Sosiale medier –
video
er videoer
som dukker opp i nyhetsoppdateringen på de sosiale plattformene. Her er det så
mye som kan trekke oppmerksomheten bort mot andre ting så videoen er veldig
korte. Det er også vanlig at en ser slike videoer uten lyd dersom en er på
kollektivt transport eller offentlig blant tilfeldige. Det fører til at
videoene har større krav til å være konkrete og kunne tiltrekke oppmerksomhet
uten bruk av lyd.

Livestream er hvor en filmer og strømmer
innholdet direkte. Livestream er prioritert i nyhetsoppdateringene og dersom en
følger personen eller siden vil kunden få et varsel om livestreamen. Selv om
kanskje ikke personen ser på livestreamen vil den bli påminnet om at du finnes
ved den notifikasjonen. Det er vanlig at innholdet her er uttalelser, foredrag og
lignende. 

Mye innhold på lite
tid
 

Det
har blitt en større overgang fra å ha reklame filmer på TV over til å ha
reklame på sosiale plattformer som Facebook, Youtube, Snapchat og Instagram.
Disse reklamene er vanligvis på mellom 5-15 sekunder. På noen av plattformene
kan man hoppe over reklamen etter 7 sekunder og det er en funksjon mange
brukere benytter seg av. Det å skape innhold som tiltrekker oppmerksomhet som
kun skal vare over korte perioder på mellom 5-15 sekunder er krevende. Ettersom
at markedet på video på digitale plattformer bare øker kan en ikke kun fokusere
på en kvalitet eller kvantitet men begge.

En god hook for å
skape oppmerksomhet

Hook
er hvordan å få seeren til å fortsette å se på videoen. Det er viktig å skape
en Hook i løpet av dem første 5 sekundene så ikke seeren enten går videre eller
hopper over annonsen. Et element som burde være med i videoen uansett er tekst,
dette er fordi seeren kan være i en situasjon hvor en ønsker å se videoen men
ikke har mulighet til å ha på lyd. Hvis det ikke er tekst da så vil seeren bare
bla seg videre. Et annet positivt aspekt med tekst i video er at algoritmer
ikke forstår selve videoen men kan forstå teksten i videoen, dette vil kunne
hjelpe med SEO.

Vis
til et problem og introdusere en løsning på problemet. Hvis du har gjort en god
forhåndsjobb og funnet riktig segment til ditt produkt eller tjeneste vil du ha
større sjans for å lykkes med en slik hook. Dersom du gjør segmentet klar over
problemet dem står ovenfor eller opplever ofte kan en også komme med en løsning
som gjør at seeren ønsker å fortsette videoen som igjen kan ende opp med å
genere leads.

En
annen måte å skape en god hook er med å introdusere pirrende, overaskende eller
interessant fakta som helst passer med bedriftens merkevare. Et eksempel på
slik fakta kan være «Visste du at grunnleggeren av google prøvde å selge
selskapet for en million dollar i 1999», dette er interessant fakta som får en
til å ville vite mer ettersom at selskapet(Alphabet) i 29.10.2018 kun 10 år
senere var verdt 818 milliarder dollar. Dersom du klarer å skape et godt
faktabasert utsagn eller et faktabasert spørsmål som får seeren til å bli
værende er mye av jobben gjort, da er det viktig at resten av videoen bygger på
og besvarer starten.

Føler
du at du eller din bedrift kunne trenge hjelp med å optimalisere videomarkedsføring?
Ta kontakt HER(Link som fører direkte til side hvor en legger inn info) for
GRATIS konsultasjon.

Kilder: