Benjamin2808 april 26, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Nyhetsbrev er et annet ord for E-postmarkedsføring, man
bruker som oftest E-postmarkedsføring for å få en direkte kommunikasjon til
kunder. E-postmarkedsføring er en av de mest effektive metodene for å frembringe
salg. Det er en god måte å fortelle de kundene som har valgt å gi e-posten sin
til deg om dine produkter, og holde dem oppdatert på nye produkter og tilbud
som kommer. Med E-postmarkedsføring er å ikke få kunden til å forstå E-posten ikke
er spam.

Tips for E-postmarkedsføring

Vi ser stadig mer bruk av smarttelefonene i hånden fra forbrukere, og mobilen har e-posten til forbrukerne. Dette gir virksomheter en mulighet til å kommunisere med kundene gjennom å markedsføre virksomheten sin gjennom e-post. Det er viktig å lage en plan før man starter med E-postmarkedsføring, denne planen bør bestå av målene som du har satt, bør inneholde hvem som skal mote E-posten, hvor ofte du skal sende e-poster og hvilket budskap/innhold du skal sende til kunden.

Tips 1 få en Epostliste

For å få en E-post liste må kunden gi fra seg epostadressen
sin til en virksomhet. For at kunden skal gi e-postadressen sin så må virksomheten
gi kunden en god grunn til å gi e-postadressen sin. Virksomheten kan kjøre en konkurranse,
de kan gi en rabattkode ved oppmelding, de kan også gi kundene informasjon når nye
lanseringer og sende dem nyhetsbrev. Hvis en virksomhet ikke klarer å engasjere
kunden, så kan virksomheten risikere å ikke få e-postadressen til kunden.

For å få flest mulige e-postadresser på e-postlisten så må
det være enkelt for kunden å oppgi e-postadressen sin. Det må være lett tilgjengelig
og raskt når kunden besøker hjemmesiden til virksomheten. Man kan plassere registreringen
i hjørnet på nettsiden, eller som fleste virksomheter gjør å lage en pop-up
vindu hvor kunden kan enkelt se for eksempel rabattkode hvis man ønsker, dette
er SumoMe som kan gjøre dette.

Tips 2 Velkomst-epost

Etter at kunden har registrert seg på din e-postliste, så viser
kunden initiativ for å at de ønsker og/eller forventer at virksomheten skal ta
kontakt med dem og interesserer seg for bedriften. Dette gir virksomheten en
anledning om å bygge relasjonsbygging fordi du er aktuell for vedkommende. Derfor
er det viktig at den første Eposten som blir sendt viktig for å bevare
relasjonen med abonnenter.

Tips 3 valg av type E-post

Det er viktig for virksomheten å velge riktig innhold til å
sende til sine kunder. Dette er alt fra hvilket budskap man ønsker kundene skal
få. For at kunden skal oppfatte budskapet riktig, er det viktig å velge den rette
type E-postmarkedsføring. Vi har Nyhetsbrev, Remarketing og Transaksjonsmeldinger.

Nyhetsbrev er at virksomheten sender regelmessig informasjon
til kundene for å holde dem oppdatert, men ikke for mange.

Remarketing handler om å koble nettsideaktiviteten til
kunden til e-postene man skal sende til dem.

Transaksjonsmeldinger er alt fra en ordrebekreftelse til å spørre om hvordan pakken skal bli levert.

Erklæring for Nyhetsbrev - Datavernarkivet

Tips 4 Oppmerksomhet

Det er viktig å fange oppmerksomheten til kundene. hvis emnefeltet
ikke er tiltrekkende til kunden vil e-posten forbli ulest uansett hvor godt
innhold e-posten inneholder. Det er viktig med en tydelig og et klart emnefelt,
og at e-posten ikke er for lang for leseren. Budskapet skal være tidlig synlig
og skal lede kunden godt frem på en side.

Tips 5 Gode landings side

Hvis man skal sende e n e-post med en spesifikt budskaper er
det viktig å ha en god landings side som er skreddersydd for kampanjen som du
har sendt. Det er viktig at man sender kunden til det han eller hun trykket på,
fordi de vil ikke bli sendt til hjemmesiden til virksomheten og lete etter
kampanjen som de klicket på. For at vedkommende skal forstå tilbudet og havne
på en dedikert landingsside må det være minst mulig forstyrrelser.

Oppsummering

E-postmarkedsføring er en effektiv metode for å holde
kontakten med dine kunder. Har en kunde gitt deg sin e-post gjelder det å sende
kun det du trenger å sende. Ikke ødelegg tillitten og mist vedkommende sin
interesse ved å overfylle innboksen med unødvendig innhold.

Linker

https://blogg.markedspartner.no/7-ideer-til-smart-e-postmarkedsforing

https://www.investopedia.com/terms/c/call-action-cta.asp

https://www.shopify.com/blog/abandoned-cart-emails

https://www.superoffice.no/ressurser/artikler/e-postmarkedsforing/