ceciliesandvika juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg TikTok.

TikTok tok verden med storm, spesielt etter pandemien i fjor mars 2020 har det tatt helt av. Appen har passert over 2 milliarder nedlastninger. TikTok er den appen som har blitt lastet ned mest i App store hele 3 millioner, noe som er helt sykt. I 2021 hadde TikTok 689 millioner aktive brukere over hele verden, noe som gjør dem til den syvende mest brukerregistrerte appen.

Ettersom mange vet om hva man bruker TikTok til, er det fortsatt en del som ikke bruker og vet hvorfor man tar i bruk den appen. Her kan du nemlig dele videsnutter fra 15-60 sekunder, om hva du vil og interesserer deg i. På appen kan du redgiere videoene og legge til bakgrunnsmusikk og danser en kjent dans, noe som er spesielt populært blant de unge. TikTok er som andre sosiale plattformer, du kan like, dele og kommentere innleggene til folk som legger ut, man kan også ha en privat profil som kun følgere kan se. Denne appen er spesielt brukt fra 12+ og oppover til 30, så hvis målgruppen din er akkurat det hadde jeg garantert begynt å markedsføre seg på TikTok for å nå ut til de unge.

Markedsføring på TikTok?

Hvis jeg hadde skulle markedsføring min bedrift på en valgfri plattform, hadde det blit garantert TikTok. Dette er fordi TikTok har millioner av daglige brukere og er den appen som er mest populær om dagen. Engasjementet til menneskene som tar i bruk appen er såpass stor, her snakker vi store kjendiser med mange millioner følgere til personer med kun ett par hundre som likevel er engasjerte. Markedsføring på TikTok er noe man burde satse på, spesielt når over 80% av tiktokene som blir lagt ut er video. Alle vet at markedsføring med video eller film, skaper mer engasjement hos mennesker.

TikTok Det er en ting man må huske på når man skal markedsføre seg på TikTok, og det er om det skal være organisk eller betalt innhold, og du kan velge selv om annonser kan være nyttige, noe som resulterer til at brukerne vil ha autentisk innhold. Hvis man søker opp TikTok så skriver de selv på nett at du skal ikke lage annonser, men bruke appen til å lage TikToks.

How TikTok Became The Music Industry's New Fame Machine - Rolling Stone
Bildet hentet fra HER

Annonser

Brukerne av TikTok kan ta betalt for annonser, men da er det viktig å dele organisk innhold. Her kan man da ha mulighet til å skape mer verdi hos kunden og ha flere som vil følge deg videre. Dette hjelper deg å skape opp en merkevarebygging, spesielt ved organisk innhold. Men det ikke alle vet er at det er spesielle krav for videoannonser på TikTok. Man må ikke ha videoannonser med mer enn 500MG, altså rundt 5-60 sekunder og formatet må være 9:16 eller 16:9. Dette er svært viktig å huske på når du skal dele videoannonser, mens bilder er det ikke særlig mye å forholde seg til enn max 500MB. TikTok sine videoer er sjeldent på 60 sekunder, de fleste er på 15-20 sekunder med et godt innhold. Eneste som man må huske på slik som annonsering på andre plattformer er at man overholder spesifikasjonskravene.Ulike typer annonser på TikTok Det finnes ulike typer av annonser på TikTok, annonse i feeden, takeover annonser,hashtagutfordinger og sponsede effektet.

Best TikTok Hashtag Strategy for Musicians | Symphonic Distribution
Bildet hentet fra HER

Annonse i feeden: er annonser som dukker opp i feeden din når du blar nedover på TikTok på «for you».

Takeover annonser: det vises med en gang appen åpnes og består av en video som dekker hele skjermen din. Slike annonser blir kun vist til et utvalgt publikum, dette for å skape oppmerksomhet rundt din bedrift eller merkevare eller direkte salg.

Hashtagutfordringer: Dette blir brukt på en måte å annonsere på TikTok, som gir deg både organisk søk og betalte visninger. Spesielt denne formen blir brukt ofte når det er en dans som er populær akkurat nå. Det er også en og måte å skape et godt brukerinnhold og bli oppsøkt på.

Sponset effektet: Via TikTok har du også muligheten til å dele sponsede stickers, AR-filter eller linser som kan brukes til dine annonserte videoer.

Oppsummering:

Hvis jeg var en nyoppstarta bedrift eller organiasasjon og trengte å markedsføre meg for å få en god posisjon i markedet hadde valget vært TikTok. Jeg tror ikke denne plattformen heller kommer til dappe ut etter noen år, ettersom etterspørselen og enasjementet til menneskene av denne appen er utrolig. Man deler videoer, som man kan se fra hele verden. Det å markedsføre seg på TikTok spesielt hvis målgruppen din er 12+ til 30 er dette en perfekt anledning til nå ut til titalls av mennesker. Så dere nisje bedrifter der ute, ta i bruk TikTok som et markedsføringstiltak dette vil gjøre at dere nå

kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/TikTok#:~:text=TikTok%20er%20et%20sosialt%20nettverk,Android%2C%20for%20markedet%20utenfor%20Kina.

https://clideo.com/resources/what-size-are-tiktok-videos