amaliemd mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Digitale kanaler. Et begrep som omfatter så mangt. I et hav av apper og sosiale medier, og med trender som svinger relativt fort, er det ikke lett å navigere seg frem til de riktige mediene. Men hva er de riktige mediene? Mange bedrifter i dag er opptatt av at det skal «være der andre er» eller være i alle kanalene, men er dette egentlig riktig? Gir det bedriften noe utbytte? Generere det noe?

Riktig plattform

Å finne riktig plattform baserer seg mye på analyser og hva du ønsker å oppnå. Er du en som ønsker å inspirere er kanskje kanaler som Instagram og Pinterest viktige for deg, mens for entreprenørfirmaet i bygda er det kanskje mer riktig å velge kanaler hvor kundene finner informasjon, som Facebook og LinkedIn. Har man en yngre målgruppe så er kanskje Snapchat og TikTok stedene å være, mens de eldre generasjonene kanskje holder seg mest på LinkedIn og Facebook. Jeg tror det er viktig å heller gjøre det veldig bra i noen kanaler, er bedre enn å gjøre det OK i alle. Å lage innhold til sosiale medier tar ekstremt mye tid, og krever mye ressurser, derfor tenker jeg det er viktigere å bruke de ressursene der du kan få et utbytte. Det handler om å bruke ressursene riktig. Du bør velge kanaler som passer til ditt konsept, din målgruppe og ditt publikum.

Eksempel fra Ipsos, viser oversikten over målgruppen til Facebook.

For å kunne utnytte ressursene rett trengs det mye research. Ipsos er veldig flinke på gode statistikker over de ulike sosiale mediene, hos dem kan du finne tall på det meste. Gode eksempler på dette er demografiske statistikker som kjønn, alder og lignende. Dette kan sammenlignes med ønsker eller inneværende målgruppe, og derfra kan en peke ut en viss samling medier. Når du har for deg hvilkr medier som er ønskede er det også lurt å ta med budsjett. Skal du benytte betalte, fortjente eller eide kanaler? Noen betalte kanaler er dyrere enn andre, og noen har kanskje ikke råd til å annonsere i det hele tatt. Da gjelder det å velge kanaler som kan hjelpe deg å maksimere ditt budsjett. ¨

TikTok – en voksende kanal

Flere og flere har det siste året fått opp øynene for den populære appen TikTok. Det er et medium som hovedsakelig huser de unge, men flere og flere voksne hiver seg også på trenden. Dette er en app hvor det kan være ganske lett å oppnå en høy rekkevidde, uten å bruke noe særlig budsjett. Appen var, ifølge InfluencerMarketingHub, den nest mest populære appen i verden når det kom til nedlastning på iPhone. Samme statistikk viser også at appen har rundt 500 millioner bruker på verdensbasis, og er absolutt en voksende plattform. Det er en veldig engasjerende app, som er lett å bli oppslukt i (her snakker jeg av egen erfaring). TikTok blir ikke bare brukt til underholdning, men i større og større grad som en informasjonskanal mot unge målgrupper. TikTok kryr av videoer om nettvett, såkalte «life hacks», oppskrifter og annet. Ved hjelp av små enkle grep er dette en kanal som kan generer mye oppmerksomhet uten å måtte bruke en eneste krone på annonsering. Hele 60% av de som bruker appen er i alderen 16 til 25, så det er denne aldersgruppen som bør stemme overens med din målgruppe.

Kilder:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

https://influencermarketinghub.com/tiktok-stats/

Innlegget TikTok, en voksende plattform dukket først opp på Kristianiastudenten.