fridaespenes mai 23, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens digitale verden er det viktig å velge riktig kanaler for å markedsføre din bedrift. De digitale kanalene oppdateres hele tiden og det kan være vanskelig å henge med i tidene og vite hvilke digitale kanaler som burde benyttes. TikTok er en relativt ny og «up and coming» digital kanal som stadig er under vekst og dermed en digital kanal verdt å teste for en hver bedrift.

Hva er TikTok?

Ganske så nytt i den digitale verden finner du appen TikTok. Tiktok kan minne om den eldre appen kalt Vine, der man kunne se og lage korte videosnutter. Opprinnelig hadde appen navnet Musical.ly og ble brukt for å laste opp videoer der man lipsyncet til kjente sanger, men når brukerne av appen begynte å laste opp mer originalt innhold endret appen navn til TikTok. En video er som regel 15 sekunder lang, men kan være helt opp til 60 sekunder om man ønsker det.(eternitymarketing.com) Tiktok har spesielt under korona pandemien hatt en ekstremt stor vekst og man kan trygt si at appen er en av de mest brukte blant unge og unge voksne den dag i dag, og det er nettopp derfor TikTok er den digitale markedsføringskanalen jeg mener en hver bedrift eller organisasjon bør benytte seg av.

TikTok Logo PNG | Good night images cute, Logos, Good night image

Tiktoks egenskaper for markedsføring

  • Det nye store

TikTok er virkelig den nye store sosiale medier appen som nesten så og si alle unge og unge voksne nå benytter seg av og det er derfor per dags dato den beste plattformen å nå ut til akkurat denne generasjonen på.

  • Du kan være kreativ

Fordelen med TikTok er at den gir deg muligheten til å markedsføre på en morsom og kreativ måte som gir deg gode marginer på å fange publikums oppmerksomhet. Du kan benytte deg av alt fra musikk, ulike filtere, utfordringer og mye mer. TikTok er den eneste sosiale medier appen som fokuserer på utfordringer, som for eksempel kan være i form av å lære seg en dans. Dette gjør at du som bruker kan føle deg som en del av ett felleskap og er derfor en unik måte å skape engasjement.

  • For you page

Tiktok sin «for you page» er en side laget basert på dine algoritmer inne på appen og dermed en side der du kun får opp videoer tiktok mener er passende for deg og dine interesser ut i fra hva du ser på og «liker». Det tar ikke mange videoer fra du laster ned appen og oppretter en profil før tiktok finner ut hvilke videoer det er som interesserer nettopp deg. Ved hjelp av disse algoritmene vil dine markedsføringsvideoer nå ut til akkurat de som man ønsker skal se de og som har vist interesse for det.

  • Kjapt og enkelt

Med markedsføring på TikTok kreves det lite planlegging og strategi lagt opp i forkant. Videoen kan spilles inn på sekunder og med riktig bruk av musikk og hashtags fra de pågående trendene er du nesten garantert at videoen din vil bli sett av mange på kort tid, uansett hvor lite innsats som ble lagt i å lage videoen. På TikTok kan du i likehet med Facebook og Instagram også benytte deg av livestreaming. 

Oppsummering

TikTok er definitivt en digital kanal som bedrifter med en ung målgruppe burde vurdere å ta i bruk. Appen går fort å lære seg samtidig som den gir deg mye i form av hvor kjapt, enkelt og unikt den lar deg markedsføre, og dette også helt gratis. Det viktigste for bedrifter som benytter seg av TikTok vil være å sette seg inn i trendene for å skape kontakt med publikum på en ny, morsom og kreativ måte.

Kilder:

https://eternitymarketing.com/blog/how-to-use-tiktok-for-digital-marketing