Alexander juni 18, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Er du nye i markedsføring og har lyst til å ha spisskompetanse på en sosial platform? H ofor ikke prøv å bli kjent med TikTok? Plafformen er relativt ny i markedet og kommer bare til å bli større.   

Litt om TikTok

Men hva er TikTok? Det er en sosial media app med hovedfokus på forbrukere som lager video innhold til underholdning for venner og de som befinner seg på TikTok. TikTok tillater deg å lage video snutter fra 15 til 60 sekunder hvor man kan legge til filtere, musikk, legge lydfiler over og legg til video grid.

Plafformen er for det meste brukt av personer imellom alder 16 til 24 også kalt generasjon Z og millenials hvor de i 2020 var 41% av brukerne i appen noe som kan være interessant for virksomheter som tar for seg denne demografien. Men om du tror TikTok bare er for barn og tenåringer så er det feil! Flere og flere aldersgrupper tikker inn på den sosiale media plaformen. og med forskjellige aldersgrupper som blir en del av plafformen kommer influensere, film stjerner, kjente merkevarer og virksomheter inne sammen i miksen.

TikTok var den andre mest nedlastet appen i 2020. den eneste appen som slo TikTok var ikke så overaskende Zoom som blir brukt til undervisning med tanke på at de fleste elever og studenter bruker den til undervisning. Men likevel fikk TikTok flere nedlastninger på Apples telefon Plattformen en Facebook, Netflix, Messenger, Youtube og Instagram. (Influnser Marketing Hub 2021)

TikTok og virksomhetens potensial for vekst

Med denne utrolige veksten plafformen har fått seg er det nå et stort publikum virksomheter kan rette seg mot om de kan være kreative og raske nok til å komme seg på plafformen.

Eksempler på bedrifter som har gjort det bra og fått høstet stor merkevarebevissthet oss kunder er (RyanAir 2020) og (Washingtonpost 2019).

Washington Post

Virksomheten har gjort det klart at aviser enda ikke er døde ved å vise at de har vært en av de mest suksessfulle bedriftene på plafformen, med nesten en hel million følere og over 38.9 millioner likes. Bedriften differensierer seg på TikTok ved at de har en talls person som er ansiktet for bedriften på plafformen for å skape kontinuitet og som skaper engasjerende narrative for aktuelle nyheter og eventer som skjer rundt og i USA.

Ryanair

 Ryanair sitt innhold handler for det meste om hva som trender i den tidsperioden de legger ut videoer hvor de legger ut bilder og videoer av flyene deres. Grunner for at deres konto har blitt så populær er hvor raske de er på å hoppe på trender og deres publikum kan kanskje være fasinert over hvor relevant Ryanair klart å gjøre et flyselskap under en pandemi hvor reising til andre land har gått relativ ned. I motsetning til Washington Post har Ryanair sin konto en anonym talsperson. Det har vært mye snakk om hvem personene bak innholdet på bedritens konto er, men det mange av de som kommenterer på videoene til bedriften er enige om er at innholdet som bli lagt ut er høyst underholdene og engasjerende.

TikTok Annonsering

Om din bedrift vil nå ut til flere på TikTok og samtidig ha salg av tjenester og produktene dere leverer burde man bruke TikTok ads for alt det er vert.

Jeg ser på Min TikTok feed når det kommer til annonser er fra apper, streaming-leverandører og nettbutikker som ber meg om å gå inn på nettbutikken deres, laste ned appen eller starte en gratis prøve periode på et program. Mye av produktene som jeg ser i feeden min er produkter som min generasjon eller yngre vil like. Annonser for klesprodukter, teknologi produkter og jeg pleier å se en god del velvære produkter som jeg har interesse av. Som du ser er det mange forskjellige produkter som blir rettet mot hovedmålgruppen på TikTok som er rundt 13 til 24 år gamle. Men om du har baktanker at du ikke kan nå de målgruppene som er 25 og eldre er det bare å puste lettet ut. det er flere muligheter for å nå flere demografier, aldersgrupper og nicher ved at du reklamerer på tiktok.

Det finnes flere forskjellige annonserings måter på TikTok.

Alle er basert på in feed ads. Som gjøre at annonsen er i selve innholdet i stedet for at det kommer opp som et banner enten øverst eller nederst på skjermen. Ideen bak det er å innlemme annonser sømløst inn i applikasjonens nyhets-feed slik at annonsene føles mere naturlig for forbrukere.

Topview annosnering

Her vil annonsen være det første en bruker ser når de tar i bruk appen slik at annonsen tar oppmerksomheten med en gang målgruppen bruker appen. Denne annonse typen kan bli skipet eller blad vek om brukeren ikke er interessert i annonsen og brukeren kan ikke kommentere eller like innholdet.    

Brand takeover annonsering

Denne tar over helle skjermen hvor annonsen enten er et bilde eller en video som kan gi kunden sterke visuelle beviser for å kjøpe tjenesten/produktet. I likhet med Topview kommer denne opp når man åpner appen. Denne annonserings formen kan man ikke skipe i liket med annonser på Yotube.

In feed annonsering

Her kan man fortelle historier som en sjef ved at man legger til anonnser dirkete inn i en burkers For You Page (FYP). Her kan bruker dele, kommentere, like, følge kontoen hvor annonsen kommer fra til å samhandel med lyde til annonsen.

Influenser marketing

Ved at man arbeider med influensere kan man få tilgang til et mye større nettverk av brukere en man ville ellers. Med TikTok som annonserings Platform vil innholdet som har best sjanse for å nå ut til bruker ikke være polerte annonser slik som på Instagram eller Facebook. Det som har best engasjement fra bruker er annonser som har en naturlig følelse av seg noe som gjøre det enklere for bruker å relatere seg til innholdet.  

Nettbutikken DinDeal er en av mange bedrifter som benytter seg av influenser marketing på TikTok med en miks av andre sosiale medier. DinDeal som er en nettside som setter søkelys på trendy TikTok-produkter til unge. De bruker Norske influensere i sine annonser hvor de bruker produktene og viser det til deres publikum. Influenser-ene deller annonsene på sine kanaler noe som gir økt salg for Dindeal. Dette har fungert bra ut ifra det en av eierne forteller på sin LinkedIn profil hvor de forteller at de har tjent 500,000 KR på 3 måneder som er imponerende.  

Men for å vise til noen av tingene man burde tenke på er om man skal vise seg til det internasjonale publikum eller det nasjonale.

Land og lokasjon

Hvis du går for det norske marked så vil du kunne enkelt se hvor seerne dine kommer fra og er en essensiell del av algoritmen ved at TikTok kan vise det til folk i landet ved at de finner publikum som kan ha interesse av innholdet ved at man setter opp hashtager slik at det enklere kan nå folk du tror kan være interessert i innholdet og bli en del av en trend eller bli en trend av seg selv. Pluss om du kan lage din egen hastag du setter på videoene din så kan seerne dine enklere få opp innholdet ditt. Hvor du poster fra har stor påvirkning til hvem innholdet ditt når først.

Hvordan få innholdet du lager til å nå et publikum i et annet land?

Om du er i Norge og vil nå ut til publikum i Nord-Amerika for eksempel så må videoene dine

Ha et høyt seertall for å nå ut til publikumet i det landet

Nettbutikken Tailored Soap har hat mye suksess med å få sine videoer virale ved å vise hvordan såpe produktene blir laget.

Men hun forteller i en artikkel om hennes arbeid med TikTok at i første runde da hun la ut innhold på nettbutikkens TikTok konto at innholdet ble nesten eksklusivt vist til tenåringer og at for å komme seg ut av å bli vist i Skandinavia så måtte hun ha flere titusener av visinger og enda mer for å bli vist i Amerika.

dette er en måte for å organisk komme seg markedet, men det kan ta en del tid for at det skal skje. En annen ting man kan gjøre er at man bruker en VPN og setter IP adressen sin til USA for å enklere nå målgruppen som kan være interessert i produktene man selger. En annen er å skaffe seg et amerikansk SIM kort for at den skal kunne vise innholdet i USA på TikTok.

Om du skal bli god med et verktøy bruk det ofte

Om du har planer om å bruke TikTok i din bedrifts SoMe strategi burde du ta del i plafformen for å få en god forståelse av hvordan ting fungerer og hvilke muligheter det kan gi bedriften å ta del i samfunnet på TikTok. Og ved at du aktivt observerer og bruker appen vil du enklere lage ideer når du har en god forståelse av appen.

Konklusjon

Det at man tilbyr noe samtidig at man engasjerer til kjøp kan være en av mange gode strategier for bedrifter som driver med annonsering på TikTok men dette er en kanal man først og fremst kan bygge opp merkevaren sin og gi merverdi til kunder.  

Bibliografi

Influnser Marketing Hub. 2021. Influnser Marketing Hub. 26 April. Funnet Juni 2, 2021. https://influencermarketinghub.com/tiktok-stats/.

TikTok. 2020. Ryanair. 20 mai. Funnet Juni 06, 2021. https://www.tiktok.com/@ryanair?lang=en.

Oskar westerlinn

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6803262548960436224/