Simen Langseth desember 30, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Det er viktige å hele tiden tilegne seg ny informasjon
eventuelt å bygge på den kunnskapen en allerede har. En god mulighet kan være
ulke nettkurs, både betalte og gratis. Jeg personlig har tatt to gratis kurs
som er Facebook Blueprint ( en student versjon) og Google Digital Garage og
skal fortelle litt om mine erfaringer med disse.

Facebook Blueprint består
av 20 kurs hvor hvert kurs er anslått å vare i 15 minutter. Kursene består av
temaer alt fra regler og segmenter til kampanjer, kursene har ulik består av og
3 ulike vanskelighetsgrader. Noen kurs var overfladiske hvor jeg følte at det
en leste var veldig allmennkunnskap. Det var også noen andre kurs som jeg lærte
viktig aspekter og begreper, dette var regler over hvordan en annonse kunne
være og hva den kunne inneholde, jeg lærte også en del om selve annonseringen
og litt om Facebook Pixel og hvordan dette fungerte. Jeg likte godt at det var
en del med teori etterfulgt av praktiske oppgaver en måtte løse for å utføre
kurset.

Google digital garage
består av mange ulike kurs hvor jeg tok det som heter «Fundamentals of
digital marketing», dette kurset er et nybegynner kurs for å få en overordnet
forståelse. Kurset består av 26 mindre kurs og er beregnet i å ta 40 timer. Jeg
følte at de første kursene var akkurat som ved Blueprint, at disse var
overfladiske. Deretter kom det mer interessante temaer som SEO, SEM, hvordan å
nå segmentet og drive trafikk. Det jeg likte med dette kurset er at en får
praktiske oppgaver som en må løse, disse oppgavene var mer casebaserte enn på
Blueprint. En annen ting jeg likte er at det er en avsluttende eksamen hvor
hvis en ikke klarer det må en vente i 10 timer for å få prøve igjen. Facebook
Blueprint kunne en i teorien klare uten å kunne fakta, bare på å prøve seg frem
til hva som var riktig. Den større og bedre Facebook Blueprint er det derimot
et bedre eksamenssett hvor det sitter en som passer på over facecam.

Hubspot har jeg
ikke prøvd men det er mange interessante kurs i både salg og markedsføring hvor
det er kurs og oppgaver for å består kurset. Dette er noe jeg vil se litt mer
på i fremtiden.

Dersom du ikke ønsker å ta nettkurs for å tilegne deg
informasjon kan en bruke andre metoder som for eksempel å lese faglige blogger.
Høyskolen Kristiania sine Digitale markedsføringsstudenter skriver alle blogg
innlegg om interessante temaer hvor du kanskje kan lære noe.  Link til disse bloggene er kan du finne HER

Link til Kursene: