Melina.mathisen mai 26, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Har du akkurat lansert nettbutikk og ønsker å øke eksponeringen for varene dine? Dersom svaret er ja, vil det være et smart trekk å benytte seg av søkemotoroptimalisering (SEO) for å øke kvaliteten og synligheten av nettstedet. SEO handler grunnleggende om hvilke prosesser du tar i bruk for å optimalisere synligheten som også er med på å avgjøre den store andelen av trafikken på nettstedet. Med mye trafikk, vil man i større grad også oppnå en vellykket nettbutikk og det er akkurat derfor SEO står sentralt i digital markedsføring. 

HVORFOR AKKURAT SEO?
Vi forbrukere benytter stadig søkefeltet for å finne produkter og gjøre research. Dermed har det aldri før vært like viktig å optimalisere søkemotorene for å gjøre sine produkter så synlig som mulig for forbrukerne. Med bedre plassering i søkefeltet på Google, vil man automatisk oppleve mer trafikk på nettsiden og sjansen for at potensielle kunder klikker seg inn vil øke. Her vil det også være essensielt å benytte de riktige søkeordene for å komme høyest opp på rangeringen og sikre seg en trafikkdrivende posisjon. Videre i innleggene skal vi ta en nærmere titt på enkle steg for å nettopp komme i gang med SEO der inspirasjonen er hentet fra Dikom.no

Bildet er hentet fra Pexels

VALG AV RIKTIGE NØKKELORD 
I bunn og grunn handler SEO om å benytte de riktige nøkkelordene som er mest relevant for nettstedet, men også knyttet det opp mot hvilke søkeord forbrukerne  bruker mest. Dette for å optimalisere relevansen og for å gjøre seg mest mulig synlig. En annen ting som kan være nyttig å tenke over, er det at det finnes titalls av nettsider som ønsker å selge akkurat det produktsortimentet som deg og derfor vil det være helt avgjørende å skille seg litt ut ved å bruke gode og relevante nøkkelord. Med verktøyet Google Trends vil man kunne kartlegge hvilke søkeord som er relevant og blir mest brukt av potensielle kunder. Dette er et strategisk verktøy som gjør det enklere å sikte seg inn på de riktige kundene. 

GOD HASTIGHET PÅ NETTSIDEN
Vi har alle erfart at en treg nettside ikke er noe vi har tid til og uten å nøle krysset den ut. Dette er en faktor som er avgjørende for om potensielle kunder velger å bli værende på nettsiden eller ikke. I tillegg prioriterer Google raske nettsider fremfor noe annet og dette er på bakgrunn av at vi forbrukere helst ønsker at siden vi klikker oss inn på skal laste inn så raskt som mulig (Dikom.no, 2019). Dersom du er usikker på hvordan du kan sjekke hastigheten på nettsiden din, kan man benytte dette  verktøyet for måle hastigheten på nettsiden. Andre tiltak som man ifølge Dikom.no kan forbedre på egenhånd for å optimalisere nettsiden, er blant annet: 

  • Sørge for at nettsiden er mobilvennlig – Det sies at mer enn 50% av all trafikken til diverse nettsiden forekommer via mobilen. Av det faktum har Google de siste årene heller prioritert mobilvennlige nettsiden innad sine søkefelt i Google – dette for at selve brukeropplevelsen skal bli så optimal som mulig for brukeren. Er du usikker på om nettsiden din er mobilvennlig? Sjekk det her. 
  • Optimaliser bilder og videoer – Her er det viktig at bilder du velger å benytte er optimalisert for bruk på nett og at du ikke laster opp større bilder enn nødvendig. En fin huskeregler kan være å bildene ikke burde veie mer enn 1 mb samlet for best resultat (Dikom.no, 2019). Dersom du heller velger å bruke video på nettsiden kan det være lønnsomt å laste opp videoen via Youtube eller Vimeo for best kvalitet og mer funksjonelt når du skal dele innholdet. 

Bildet er hentet fra Pexels

IKKE GLEM Å HA ET ANALYSEVERKTØY
Noe annet som er essensielt ved digital markedsføring er å jevnlig følge med på statistikk og resultater knyttet til alt arbeid som blir gjort. Dette kan gjøres ved hjelp av analyseverktøyet Google Analytics  for å skaffe seg god innsikt og holde seg oppdatert på blant annet, hvor mange brukere som er innom nettsiden til en hver tid, hvor de kommer fra, hva dem klikker seg inn på nettsiden og faktisk handler. 

KONKLUSJON
Faktumet med at den digitale verden stadig er under utvikling og at flere butikker blir online gjør konkurransen hardere. Derfor vil søkemotoroptimalisering være avgjørende for synligheten og trafikken på nettsiden din. Høres SEO ukjent ut, så er dette et nyttig verktøy jeg vil anbefale på sterkeste dersom du ønsker å komme høyere opp på søke rangeringen på Google og tiltrekke deg flere potensielle kunder. Masse lykke til!

Kilder: 

Developers.google.com, 2021. “Pagespeed insights.” Lesedato: 26.05.2021
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no

Dikom.no, 2019. “Hvordan komme i gang med søkemotoroptimalisering (SEO).” Lesedato: 25.05.2021
https://www.dikom.no/blogg/hvordan-komme-i-gang-med-sokemotoroptimalisering-seo

Pexels.com, 2021. “Bilde-alfabet-design-forskning-gambling.” Lesedato: 26.05.202
https://www.pexels.com/nb-no/bilde/alfabet-design-forskning-gambling-270637/

Pexels.com, 2021. “Teknologi Youtube app.” Lesedato: 26.05.2021
https://www.pexels.com/nb-no/bilde/teknologi-youtube-app-ovelsesmodell-34407/

Search.google.com, 2021. “Test mobile friendly.” Lesedato: 26.05.2021
https://search.google.com/test/mobile-friendly

Trends.google.com, 2021. “Utforsk hva verden søker etter.” Lesedato: 26.05.2021
https://trends.google.com/trends/?geo=NO