malinpedersen juni 3, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I løpet av den siste tiden har min eksamens-partner Oda Opsahl og jeg satt opp en nettbutikk, www.emsoshop.no. Å sette opp en nettbutikk var helt nytt for oss begge, og vi var begge to litt skeptiske til om vi faktisk ville greie å lage en nettbutikk. Det var både enklere enn det vi trodde, men også utfordrende til tider. Prosessen har vært utrolig lærerik, og vi sitter igjen med mye mer kunnskap en da vi startet. Når man skal prøve ut nye ting oppstår det ofte ting man ikke var klar over. For at du skal slippe å støte på de utfordringer vi gjorde ønsker jeg å dele mine tips, tanker og erfaringer med deg.

https://www.emsoshop.no/

Valg av produkt eller tjeneste

Vi var veldig usikre på hvilke produkt eller tjeneste vi ønsket å tilby. Vi endte opp med å kontakte to jenter på Instagram som solgte håndlagde armbånd på gjennbruks-appen, Tise. De var veldig interessert i å få en nettbutikk, og vi endte dermed opp med å lage en nettbutikk for disse jentene.

Målsetning – OKR

Når man har funnet ut hva slags produkt eller tjeneste man ønsker å selge er det viktig å sette seg mål. Jeg har skrevet et tidligere innlegg som tar for seg hva OKR er.  Når vi begge for første gang skulle ta i bruk denne målstyringen innså vi hvor viktig det er å gjøre et godt og grundig forarbeid og jobbe med hvilke mål man skal sette. Vi følte begge at vi hadde satt ganske gode key results, men det viste seg at vi hadde satset altfor lavt. Vårt første Key result var å få 30 abonnenter på nyhetsbrevet, men vi endte opp med hele 50 stykker på kun en dag. Erfaringen vår er at du skal kunne tenke at du har satt mål som er for høye, og deretter sette målene enda litt høyere. Den beste læringen får du når du erfarer i praksis hvordan ting fungerer.

Vår OKR:

Objective:
Lansere en brukervennlig, profesjonell og fungerende nettbutikk. Opparbeide god
kunnskap innenfor faget.

KR1:
Få 500 følgere på Facebook innen slutten av Juni
(7/10)

KR2:
Få 500 abonnenter på nyhetsbrevet innen slutten av
Juni (6/10)

KR3:
Få 30 salg i nettbutikken innen Juni (5/10)

Kjøp deg et domene

Vi valgte å bruke e-commerce plattformen
Shopify for vår nettbutikk. Når man anvender en e-commerce plattform og lager
en nettbutikk så får man en egen url til nettsiden som kan se slik ut: https//emsoshop.myshopify.com.
For at nettbutikken vår skulle se mest mulig profesjonell ut fant vi ut at det
lønte seg å investere i et eget domene. Vi kjøpte et domene fra Webhuset og
betalte kun 7 kr for dette, og vår url ble dermed seende slik ut: https//www.emsoshop.no.
Dette er noe man selvfølgelig ikke trenger å gjøre, men vi syntes at det så mer
«profesjonelt» ut

Lag en mobilvennlig nettbutikk

noe av det viktigste når man skal utforme nettsiden er å sørge for at den er mobilvennlig. De fleste av oss bruker mobilen til å surfe med og det er derfor avgjørende at nettsiden fungerer optimalt på mobil. Om ikke nettbutikken er optimal på mobil kan man gå glipp av mange potensielle kjøp. For å sjekke hvordan nettbutikken ser ut på mobil kan man gå på inn på Shopify profilen, online store, themes , customize og velge mobil øverst i midten.

Ta gode bilder

Det er viktig å vise frem produktene så bra som overhode mulig for at kundene skal ville foreta et kjøp. Bildene må ha god kvalitet og se innbydende ut. Her var vi veldig heldige fordi jentene allerede hadde mange fine bilder av smykkene som vi kunne bruke. Dette bidro til at vi kom godt i gang ganske tidlig i prosessen.

Betalingsløsninger

Det finnes mange
betalingsløsninger å velge mellom. Vi endte opp med å velge betalingsløsningen,
Stripe. Stripe er gratis og tilbyr betaling gjennom Visa, Mastercard, Apple pay
og Amex. Vi vurderte Vipps, men fant ut at de tar 2 kroner betalt per kjøp. Vi
ønsket ikke dette da vi har laget nettbutikk for noen andres produkt, og kom
frem til at dette er noe de eventuelt kan velge å endre senere.

Når vi først skulle legge til Stripe som betalingsløsning støtte vi på et problem. Stripe kunne ikke godta nettbutikken vår. Etter en del meldinger til og fra fant vi ut at vi enten måtte fjerne passord-siden vår og åpne nettbutikken, eller gi Stripe passordet til nettbutikken slik at de kunne gå gjennom den av sikkerhetsmessige grunner. Husk dermed å alltid gi betalingsleverandøren tilgang til å se nettbutikken.

https://stripe.com

Det gjenstår fortsatt en del å gjøre med nettbutikken. Vi må blant annet lage en side som tar for seg reklamasjon og retur, og vi må skrive om vilkår og betingelser. Jeg tror heller aldri at man blir helt ferdig med et slik arbeid da det stadig vekk er noe som må gjøres bedre eller oppdateres.

Legg gjerne igjen kommentar eller ta kontakt om det er noe du lurer på angående det å lage en nettbutikk.