christinalundsten mars 1, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Sirkulær økonomi

Sirkulær økonomi

Kort fortalt er målet med en sirkulær økonomi er at ressurser som blir brukt skal forbli i økonomien så lenge som mulig. Det vil si at man ikke skal produsere en stol til Ikea, Ikea selger den til en forbruker og forbrukeren kaster den når man føler den er “brukt opp”. Poenget er at man da kan demontere stolen og sortere de ulike materialene og resirkulere det slik at man kan bruke ressursene fra stolen til å lage flere nye ting.

Hva er da en sirkulær forretningsmodell?

En sirkulær modell tar utgangspunkt i hele produktets livssyklus. Det vil si fra råmaterialer til produktet er konsumert og resirkulert. Poenget med slike modeller er å sikre at ingen ressurser går tapt i løpet av prosessen. En sirkulær forretningsmodell har også som hensikt å hindre giftige stoffer i å forurense land og vann.

Sirkulær forretningsmodell

Men hvem bruker egentlig slike modeller?

Utrolig nok er det færre enn vi tror, men en bedrift som er verdt å nevne er appen ’tise. Tise er en gjenbruksapp startet opp av den norske skuespiller og programlederen Jenny Skavlan. På tre år har appen klart å samle 600.000 brukere og har nå en verdi på ca. 90 millioner. Secondhand har blitt en stor del av vår hverdag i året 2020, og Tise havner øverst på listen av kjøp- og selg apper i forhold til brukervennlighet, design og kreative tilleggsløsninger som Safe Payment og nå en sammenkobling med helthjem for å gjøre salget, betalingen og leveringen enklere og tryggere. I tillegg til dette har de utviklet muligheten for å delta i konkurranser hver dag, samt en egen bruker hvor man kan kjøpe bærekraftige produkter til en billig penge. På topplisten for gratis apper i App Store ligger Tise på en 38. plass som riktig nok kan høres ganske dårlig ut, men det er faktisk på samme linje som du finner apper som TV 2 Sumo og NRK TV.

Det er 5 hovedkategorier innenfor de sirkulære forretningsmodellene:

  • Sirkulære forsyningskjeder
  • Gjenvinning og resirkulering
  • Delingsplattform
  • Produktlivsforlengelse
  • Produkt som tjeneste

og tilhørende 7 underkategorier:

  • Design
  • Innkjøp
  • Produksjon
  • Distribusjon
  • Markedsføring og salg
  • Bruk
  • Avhending
Sirkulære forretningsmodeller muliggjør en sirkulær verdikjede. Kilde: “From Waste to Wealth — The Circular Economy Advantage” Peter Lacy and Jakob Rutqvist (2015)