annikenuhl January 18, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

De siste ti årene har bruken av plattformer økt og gitt store endringer for flere industrier. En digital plattform er en forretningsmodell (link til markedspartner) som er lagd for å skape verdi mellom to eller flere uavhengige grupper, da som oftest konsumenter og produsenter.

Det finnes i dag en hel haug av digitale plattformer. Noen eksempler på vellykkede plattformer er blant annet:

  • Uber
  • Airbnb
  • Ebay
  • LinkedIn
  • iOS
  • Instagram
  • Youtube 
Bilde av https://blogg.markedspartner.no/ledelse/hvorfor-er-digitale-plattformer-sa-verdifulle

Digitale plattformer skiller seg fra andre forretningsmodeller ved at de ikke eier produksjonen, men skaper et digitalt samfunn og markeder hvor produksjonen omsettes. 
Det interessante med enkelte digitale plattformer er feks. ved Airbnb, så kan en utleier leie ut en hytte den ene dagen, men selv være leietaker på samme plattform en annen dag. Det samme gjelder det norske selvskapet Tise, som jeg skal snakke litt mer om i det innlegget her. 

Hva er Tise og hvordan fungerer det?

Tise er en gratis norsk app som ble startet opp i februar 2016 med mål om å skape en tjeneste som gjorde det morsomt og insiprerende for folk å både kjøpe og selge brukte klær. Ideen kom frem da de to grunnleggerne hadde lagt merke til at de i vennenkretsen hadde nærmest null interesse av å hverken kjøpe eller selge brukte klær, men heller kastet det gamle og kjøpte nytt. Målet deres ble da å lage en litt mer nymoderne Finn, som kunne minne om Instagram. Løsningen ble da Tise, en miljøvennlig app med fokus på bærekraftig shopping.

Tise brukes på den enkle måten at man logger inn med enten Facebook eller telefonnummer. Deretter kan du følge andre profiler og få følgere, akkurat som på Instagram. For å legge ut en annonse klikker man enkelt på en “+” knapp for å legge til bilder, tekster og fine filtre forså å poste innlegget i kategorien det passer best, med ulike filtreringer og passende hashtags. Tise kan på mange måter sees på som en mer “hypp” versjon av Finn.no. Selv hverken solgte jeg eller kjøpte noe som helst brukt på markedet før Tise ble til, og det er tydelig at denne måten å forme en digital plattform på fungerer for den påtenkte målgruppen som er godt vandt med sosiale medier som Instagram.

Hvem bruker Tise?

Tise rettet seg i hovedsak mot kvinner i alderen mellom 18 og 35 år ved oppstart. (Link bærekraft). Selvom de i utgangspunktet selv valgte å rette seg inn mot denne målgruppen ser jeg selv at flere og flere gutter også slenger seg på trenden, og vil si at Tise i dag består av et mangfold av både gutter og jenter som er brukere av tjenesten.