Lisa Mal februar 12, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Modul 2 i Digital markedsføring er i gang for fullt. Vi har nå startet på temaet Sosial kommunikasjon i et bærekraftperspektiv, hvor vi allerede har hatt tre forelesninger. Jeg er selv veldig opptatt av bærekraftighet, så å lære mer om dette i Cecilie sitt fag gleder jeg meg veldig til. I dette innlegget skal jeg ta utgangspunkt i virksomheten vi har valgt å skrive om på eksamen, å redegjøre for hvilken grad bærekraft er integrert i virksomheten vi har valgt og hvordan jeg tror bransjen vil se ut om 5-10 år med tanke på bærekraft. 

Virksomheten jeg og gruppen min har valgt å skrive om er Tise. Jeg har tidligere skrevet litt om Tise her på bloggen i Arne sin del, da vi skulle redegjøre for transaksjonskostnadene til Tise. Det gjør at jeg kan litt om Tise og jeg er selv en aktiv bruker på plattformen. Jeg skal først starte med å si litt om hva Tise er og vil videre se hva de gjør med tanke på bærekraftighet. 

Tise er en norsk digital plattform som selger «secondhand». Det vil si å kjøpe eller selge noe om allerede har vært brukt. Det var gründerne Erik Frøyland Rime og Axel Franck Næss som startet virksomheten i 2014. Virksomheten ble lansert i 2016, og siden har gjenbruk dronningen Jenny Skavlan vært Creativ Director (Baerekraft.ungdomsbedrift.no). Appen er mest brukt til å selge klær og interiørartikler, men her selges det egentlig alt mulig. Tise fokuserer mye på miljø og bærekraftighet. Tise er laget for at du og meg skal kunnen kjøpe og selge plaggene som vi ikke bruker lengre, slik at de kan få et nytt hjem. Her kan man finne vintage skatter eller man kan finne noe som er helt nytt for en billigere penge. Det er mye mer miljøvennlig å handle på Tise enn at du skulle gått til en butikk og kjøpt noe helt nytt. De har også en egen nettbutikk hvor det selges produkter som er bærekraftige. Dette er produkter som gjenbrukbare bambuspads, bakeark, fruktnett, silikonposer og mye mer.

FN´s bærekraftsmål
FN´s bærekratsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030 (FN). Bærekraftsmålene består av 17 mål og 169 delmål. Målene skal fungere som en felles global retning for land, næringsliv og sivilsamfunn (FN). FN´s bærekraftsmål nr 12 handler om ansvarlig forbruk og produksjon, og er mest relevant for Tise, og jeg vil derfor ta utgangspunkt i dette målet. Som nevnt jobber Tise mot at vi skal kjøpe brukt i istedenfor nytt hele tiden. Veldig mange tenker ikke over konsekvensene når man kjøper nye plagg. Mote og tekstilbransjen er en av de mest forurensende industrier i hele verden, og derfor er det mange grunner til å tenke seg om to ganger når man har lyst på noe nytt (Fretex). 

Å produsere klær krever ekstremt mye mengder med vann, samtidig at C02-utslippet er mye større enn hva man tenker over (Fretex). Lages det en t-skjorte kreves det ca. 1400 liter med vann (Fretex). Dette tror jeg ikke veldig mange er klar over. Ifølge Fretex kaster mange av oss åtte kilo klær i restavfallet hvert år, og tre kilo går til Fretex. 

Hvordan er Tise om 5-10 år med tanke på bærekraft? 
Jeg tror at Tise har flere produkter som dem selger, og at flere blir kjent med Tise slik at det blir flere brukere. Det gjør at flere og flere begynner å tenke mer på gjenbruk. Jeg tror også at Tise vil inspirere andre land til å tenke mer på bærekraft. Tise er allerede etablert i Danmark og Sverige, og jeg tror at dette bare kommer til å vokse å vokse slik at det blir en populær plattform i andre land i verden. Også hadde det vært kult om Tise hadde begynt å redesignet klær. Dette tror jeg kunne blitt populære produkter. 

Ved å kjøpe gjenbruk på Tise, gjør du miljøet en tjeneste. Gjør du det ikke allerede, synes jeg du skal sjekke bruktmarkedet på Tise før du går i butikken og kjøper noe helt nytt. I tillegg finner man ofte noe som ikke alle andre har hvis man kjøper brukte plagg. 

Lisa

https://www.fretex.no/hovedmeny/miljo-og-samfunnsansvar/hva-blir-toyet-til/klaer-og-miljo/hva-gjor-klesforbruket-ditt-mot-miljoet

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/ansvarlig-forbruk-og-produksjon