Rebeckanb mars 1, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

 Too Good To Go- målgruppe og kundereisen 

Vi er nå i gang med del 2. av valgfaget digital markedsføring med foreleser Cecilie Staude. Denne delen skal ta for deg sosial kommunikasjon med et fokus på bærekraft. I dette innlegget skal jeg ta for meg Too Good To Go, se på deres målgruppe og deres kundereise. 

Hva er to Too Good To Go?

TGTO er en mobiltjeneste som kobler forbrukere til restauranter og butikker som har usolgte mat og drikkevarer tilgjengelig på slutten av dagen. Tjenesten startet allerede i 2015 i Danmark, og har nå nådd et internasjonalt publikum (Wikipedia.org). Formålet til TGTO er å bekjempe matsvinn, som er kasting av nyttbar mat. Dette foregår hovedsakelig gjennom deres gratis app som gjør det super lett å gjøre en god gjerning og samtidig få noe godt å spise, også til veldig redusert pris (toogoodtogo.no). Forbrukere får god mat, spisestedene som har samarbeid med TGTO reduserer matsvinnet sitt og når ut til nye kunder, og det vil belaste miljøet mindre! (toogoodtogo.no). 

Bilde: Hentet fra toogoodtogo.org

Too Good To Go´s målgruppe

Too Good To Go sine kunder er beviste på at de kan bidra med å redusere matvinn ved å bruke tjenesten. En tredjedel av maten som blir produsert hvert år blir til matsvinn, som tilsvarer 1,6 milliarder tonn med mat kastet hvert eneste år (toogoodtogo.no). Faktisk er 8% av verdens klimagassutslipp forårsaket av matsvinn. TGTO sier i et intervju at de har valgt å ha en målgruppe som skal inkludere «alle». Grunnet til dette er fordi de trenger mange som mulig til å bruke tjenesten slik at det kan få en innvirkning på matsvinn problem. Et av de nye prosjektene TGTG jobber mot nå er hvordan de kan engasjere et yngre publikum. Dette etter de nå har over 10 millioner registrerte brukere på appen, som er alt fra studenter til småbarns foreldre og til pensjonister (eu-startup.com). 

Kundereisen 

Too Good To Go sine kunder er beviste på kundereisen. Dette grunnet til at det er kunden som må ta første steget. Det er tjenestens forbrukere som tar første initiativ til å utføre tjenesten, mye på grunnlaget til å hjelpe redusere matsvinn og få masse mat til en svært rimelig pris. Forbrukere åpner appen, ser hvem av samarbeidspartene til Too Good To Go som har usolgte varer, legger til en bestilling også henter den samtidig som spisestedet stenger. 

Bilde: hentet fra DLF.no

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Too_Good_To_Go

https://toogoodtogo.no/no/movement/education/ofte-stilte-spoersmaal