Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Dette innlegget blir om transaksjonskostnader. Transaksjonskostnader
er de ressursene vi benytter oss av for å komme frem til det beste valget for
oss selv når vi skal ta til innkjøp av et nytt produkt eller en tjeneste. Vi i Milleniums
generasjonen er ikke sjenerte når det kommer til å spandere på oss nye produkter,
klær eller tjenester. La oss ta telt som et eksempel, er man på utkikk etter et
telt vil man finnes best mulig telt til minst mulig penger, eller i hvert fall så
skal kvaliteten på teltet står i samsvar med pengene man bruker. Det er flere
leverandører som selger telt på markedet så man vil bruke tid på å finne et
telt som står til dine forventninger, altså pris, størrelse, kvalitet etc. Dette
er i prinsippet det vi kaller for transaksjonskostnader de stegene vi foretar
oss her.
Utenom det har vi seks ulike typer transaksjonskostnader;
- søkekostnader: hvor vi gjør researchen til
produktet - Informasjonskostander: hvilke egenskaper har
det? Her vil vi trenge mer detaljert informasjon. - Forhandlingskostnader: Her forhandler vil vi
forhandle om vilkårene for leveransen slik som pris, leveringstidspunkt,
tilleggstjenester etc. - Beslutningskostnader: her er beslutningen som må
tas. For frem til dette steget så har du et utvalg av flere telt. - Evalueringskostnader: Du har besluttet deg for
et kjøp, og har mottatt varen, endte du opp med det du faktisk bestilte? - Tvangskostnader, handler om hvilken måte du kan
få returnert pengene dersom du ikke skulle bli fornøyd eller ende opp med feil
vare.