Jonathanoraker februar 4, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Hva er det?

Digitaliseringen har gjort til at vi enklere kan kutte transaksjonskostnader. Transaksjonskostnader er de ressursene som er med på å gjennomføre en handel (Krokan, 2015, s.56). Hvis du kjøper et produkt i en butikk og ressursene du legger i kjøpsprosessen er lav, er transaksjonskostnaden lav. Må du bruke mye ressurser er transaksjonskostnaden høy. Butikker prøver å gjøre transaksjonskostnaden så liten som mulig for nå fram til flest kunder. Det kan for eksempel være å holde en nettside enklest mulig, der det er lett å finne fram.

Prisjakt

Hvis dette var litt vanskelig å forstå, skal jeg prøve og forklare ved bruk av et eksempel. Prisjakt er noe du mest sannsynlig har hørt om. Prisjakt har hjulpet tusenvis av nordmenn til å finne den beste prisen på produktet de skulle ønske seg, Ved å søke på de skoene du ønsker deg, finner Prisjakt alle sidene som selger den skoene og finner den beste prisen for deg. Dette gjør kjøpsprosessen enklere, og transaksjonskostnaden blir derfor mye lavere (Kroken, 2015, s.56).

Kan bedrifter ta nytte av det?

Digitaliseringen er derfor en viktig brikke i å senke transaksjonskostnadene mange steder. Bedrifter kan slik ta nytte av digitaliseringen ved å senke transaksjonskostnadene. Bedrifter kan gå fra å være en fysisk butikk med mye kostnader, til en nettbutikk, hvor man slipper disse kostnadene. Det blir enklere for kunden å kjøpe produkter når man kan gjøre det der. Kunden slipper å gå til butikken og kan gjøre kjøpet mens man sitter i sofaen.

Ved å kutte den fysiske butikken gjør du transaksjonskostnaden for bedriften lavere. Bedriften trenger ikke lengre ha en så stor kostnad i leie av lokaler, vedlikehold og de ansatte sin lønn. Ved å kutte dette, blir den totale kostnaden, som innebærer å lage produktet og deretter selge det, lavere. Det gjør til at du kan selge produktet til en lavere pris. Prisgapet kan bli større mellom bedriften og konkurrentene. Det gjør til at man har en større sjanse for å utkonkurrere konkurrentene sine.

Kilde

Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunn – Om utvikling av nye digitale tjenester. Cappelen Damm AS