Melina.mathisen mai 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Google Analytics er et gratis og veldig nyttig analyseverktøy fra Google dersom man drifter en nettside eller en blogg. I dette innlegget har jeg hentet inspirasjon fra Blogg Ags, der jeg tar for meg noen enkle tips for hvordan man kan benytte analyseverktøyet Google Analytics for å danne seg et godt overblikk knyttet til en blogg eller en nettside. 

  1. Se hvor lenge brukerne er inne på siden din

Et viktig faktum her vil være å kartlegge hvor lenge leseren faktisk oppholder seg på bloggen. Dersom de bare er innom for en svipptur vil det kanskje være lønnsomt  å legge om strategien når det kanskje kommer til overskrift og innhold på bloggen. Ved hjelp av Google Analytic som et nyttig analyseverktøyet vil man kunne se hvor lenge en gjennomsnittlig bruker er inne på bloggen/nettsiden, men også hvor lenge de er inne på hver enkelt landingsside. 

Dette gjøres inne på startsiden, der man først klikker på <atferd>, deretter <nettstedsinnhold> og <alle sider>. Videre kan man under “gjennomsnittlig tid på siden” se hvor lenge hver enkelt bruker i gjennomsnitt er inne på hver side 

Se hvilke kanaler dine brukere kommer fra 

Et annet sentralt element for å øke trafikken på bloggen eller nettsiden er å finne ut hvilke kanaler brukerne benytter og hvordan de finner frem. Dette gjøres for å se om brukeren kommer fra direkte søk på nettsiden, organiske søk, sosiale medier, e-poster osv..

Dersom man skal kartlegge hvilke kanaler brukerne benytter, må man først trykke  på <brukeranskaffelser> på venstre kolonne fra startsiden. Videre klikker du på <all trafikk> og tilslutt <kanaler>. På denne måten vil man kunne se hvilke kanal brukeren kommer ifra. 

  1. Se hvilke sosiale medier som gir mest trafikk 

Det å kunne kartlegge hvilke sosiale medier som gir mest trafikk er minst like viktig som de to overnevnte. Dette er spesielt nyttig for å strategisk benytte seg av de riktige plattformene ved diverse markedsføring, noe som også  gjør det lettere å nå ut til potensielle lesere/kunder. Dersom man for eksempel bruker masse tid og penger på å produsere innhold til kanaler som ikke gir noe effekt, vil det være svært lønnsomt å benytte Google Analytic for innsikt til nettopp dette. 

Fremgangsmåten her er lik den overnevnte, men under “default channel grouping” klikker du deg videre på <social>. Deretter får du en oversikt over hvilke sosiale medier som gir mest trafikk på bloggen/nettsiden. 

Bildet er hentet fra Blogg Ags 

Bildet er hentet fra Blogg Ags

Kilder:

Blogg.ags.no, 2019. “Google analytic tips.” Lesedato: 20.05.2021https://blogg.ags.no/google-analytics-tips