sandrastokvold juni 8, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dagens blogginnlegg skal jeg gjennom de sosiale mediene våre, også plattformenes markedsføringspotensiale. Da kan vi stille oss spørsmålet: Hvilke sosiale medier markedsfører best for deg? For å kunne finne ut av spørsmålet, er det viktig å gjøre en grundig undersøkelse før man setter i gang prosessen. 

Våre digitale sosiale markedsføringskanaler

Twitter

Plattformen Twitter som markedsføringskanal er mer brukt i utlandet enn her i Norge. I en undersøkelse viser det seg at kun 29% av den norske befolkning har funnet frem til denne plattformen. Det betyr ikke at Twitter er en dårlig markedsføringsplattform. Eneste er at den digitale plattformens markedsføringskraft funker bedre for eksempel for befolkningen i USA. Selv om undersøkelser tilsier at denne plattformen ikke er mest brukt av nordmenn, kan den allikevel funke som en markedsføringsplattform dersom det er når ut til riktig målgruppe.

Facebook

Vi som er født rundt årsskiftet kan huske plattformen Facebook som det mest brukte digitale sosiale mediet. Personlig husker jeg at dette var det første SoMe jeg ble bruker av, og brukte altfor mye tid på plattformen. Men med tiden har vi fått andre sosiale medier som har tatt litt mer plass. De nye sosiale mediene blir den yngre garde mer opptatt av. Litt nytt og annerledes som ga oss tiltrekningen. Den dag i dag er 8 av 10 Facebook-brukere over 60 år. Dersom en bedrift ønsker å markedsføre seg på Facebook er det store sjanser for å lykkes. Ved å bruke verktøy som Facebook Ads skaper det ofte gode resultater.

Snapchat

Den nest største sosiale plattformen er Snapchat som oppstod i 2011, deretter kom til Norge to år etter. På denne plattformen er både de yngre og eldre garde aktive brukere. En faktor som gjør at de eldre slenger seg på Snapchat-trenden kan være å holde seg oppdatert på livene til de yngre. Da kan besteforeldre få bilder og videoer fra barnebarna sine super enkelt. 
Snapchat som en markedsføringsplattform har blitt mer gjeldene for å kunne markedsføre seg selv. Dette er gjennom Snap Ads, sponsede filtre, influensere og Snapchat Discovery – som hjelper deg med markedsføringen gjennom plattformen.

TikTok

En av de nyeste digitale plattformene er TikTok som tok verden med storm. Plattformen blir for det meste brukt av den yngre garden. Markedsføring gjennom denne plattformen kan være lurt dersom plattformen når ut til ønsket målgruppe. Ved å kunne markedsføre seg gjennom denne digitale plattformen vises det, for eksempel, som en reklame gjennom TikTok-videoene. Her har du noen sekunder på å kunne annonsere deg på, dette kan være gunstig dersom det gjøres riktig. 

YouTube

Video-plattformen YouTube har lenge eksistert, men ikke som en markedsføringskanal. Men i dag annonseres det i store mengder på kanalen. Gjennom influensere, video-annonser, sponsede produkter, skjult reklame, og mye mer. Kanalen brukes av alle målgrupper, men har med tiden nådd også de eldre. Like mye som privat-kunder som bedriftskunder. Her kan man både markedsføre seg ved å legge ut video eller gjennom å annonsere på plattformens nettside eller mellom videoklipp. 

LinkedIn

Som vi studenter har blitt introdusert for i starten av dette faget er plattformen LinkedIn. Plattformen har eksistert en god stund, men den har virkelig fått nordmenn hekta den siste tiden. Her har man hovedsakelig privatpersoner, men også bedriftskontoer. Ved å kunne opprette en LinkedIn-profil til ditt selskap når du et godt utvalg at mennesker som er opptatt av næringslivet. Dette kan være gunstig for de selskapene som ønsker å nå denne målgruppen. Ved at brukere kommenterer og liker sidene dine når du mennesker du kanskje ikke trodde var mulig. Hvordan dette skjer er fordi på hovedsiden til plattformen kommer nesten all brukeraktiviteten du har kontaktet med på LinkedIn. 

Instagram 

Det digitale sosiale mediet jeg skal gå litt dypere inn i er Instagram. Personlig er det denne plattformen jeg er mest kjent med og synes er spennende. Plattformen fungerer slik at det. publiseres innlegg med bilder der man kan legge til tekst. Og ikke bare det, men også legge ut instastory. Denne plattformen startet heller ikke hovedsakelig med fokus på markedsføring, men har med tiden skapt tilleggsaktiviteter som gjør den mer mulig for å kunne annonsere og reklamere på plattformen. Ved å bruke Instagram for å kunne markedsføre seg selv er det ulike måter å kunne gjennomføre det på. 

Influenser Marketing

Etter at teknologien kom har det oppstått de digitale sosiale mediene våre, og deretter influensere. Influensere er mennesker som har en stor følgerbase av ulike grunner. Det kan for eksempel være sport, blogger, naturaktivist, personlighet, sanger, stilling i samfunnet, kunst, skuespiller og mye mer – listen er uendelig lang. Deres jobb er å markedsføre og fremme ulike produkter og tjenester. Hvordan dette er jobben deres er fordi de fleste influensere får betalt eller fortjeneste for jobben de gjør. Influensere fungerer ikke kun på Instagram, men også andre digitale plattformer.

Bedriftskonto

Som eier av et selskap kan du opprette en bedriftskonto for å kunne følge med på statistikken på Instagram brukeren deres. Samtidig til å ha utvidede kontaktmulighet og publisere annonser. Det er heller ikke et krav om å ha en bedrift for å kunne opprette en bedriftskonto. Dette funger like godt til en personligkonto, eneste unntaket er at den er en åpen bruker, uten å ha forespørsel om å følge deg.

Kilder

https://blogg.optimalnorge.no/nordmenns-vaner-på-sosiale-medier