kristian_ostlie januar 12, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Den tradisjonelle varehandelen er ikke nødvendigvis død helt enda, men det nærmer seg. Tegnene er mange og fellestrekket er internett. Bergens Tidene publiserte i februar 2017 en kronikk om butikkdød i varehandelen (gjengitt i Retailmagasinet) som kan oppsummeres slik: Butikkene må tilpasse seg en digital hverdag, forbrukeradferd og  hvis ikke forsvinner de. Så hva bør varehandelen gjøre?

I 2015 var det 400 000 ansatte i varehandelen. Den omsatte for 1528 milliarder kroner og er dermed en betydelig sektor i norsk næringsliv. Når tidligere president Barack Obama presenterte en analyse for kongressen i 2016 som sa at de ansatte som tjener under 160 kroner i timen vil miste jobbene sine med 83% sannsynlighet burde varehandelen globalt ha reagert. Det gjelder ikke bare i USA. I Norge kan opp mot 200 000 miste jobben og med store internasjonale aktører som Amazon og Alibaba, samt vår norske komplett.no, som alle satser stort innenfor varehandel må de resterende aktørene tilpasse seg.

Nylig kom nyheten om at Elkjøp og Lefdal slår seg sammen. I den forbindelsen utvider de også prisgarantien og prismatchen til 50 dager. De har også utvidet til 50 dagers åpent kjøp. Dette er et steg mot en ny type varehandel for Elkjøp. Det er ingen tvil om at dette er et grep de gjør for å ta opp kampen med nettbutikkene. Til sammenligning har komplett.no 45 dagers åpent kjøp.

Hva er fremtiden til varehandelen?

Amazon tester ut sin konseptbutikk Amazon Go. Det er en butikk hvor du kan handle uten kontakt med ansatte. Alt du trenger å gjøre er å laste ned en app som scannes når du går inn. Den scanner også det du handler. Når du forlater butikken blir du automatisk trukket for det du har handlet.

HP har inngått et samarbeid med SAS, hvor de er ansvarlige for den nye “Innovation Hub” i Domestic Lounge. Dette er en arena som fungerer som et showroom for de nyeste produktene til HP.

Fellestrekket mellom Amazon Go og Innovation Hub er at begge er til for å trekke til seg nye forbrukere. Begge innebærer innovativ tenkning og en organisasjonskultur som støtter nytenkning i et marked med beinhard konkurranse. Kan det være at den nye varehandelen er uten direkte kontakt med ansatte? Kan kombinasjonen av showroom og internett være riktig? Eller er fremtidens varehandel fullstendig nettbasert?

Personlig tror jeg fremtidens varehandel blir basert på kombinasjonen av internett, VR/AR og teknologi vi ikke enda har sett. Med dagens handel hvor forbrukeren forventer at butikken også har ett oppdatert sortiment på nett, mulighet til å handle på nett og rask leveranse må bransjene tilpasse seg forbrukernes ønsker. De aktørene vi ser om 10 år gjør ikke det de tror er best, de gjør det forbrukerene ønsker og det de vet er best.

Kilder:

http://retailmagasinet.no/nyhetsarkiv/butikkdod-i-varehandelen

https://www.amazon.com/b?node=16008589011

https://www.lefdal.com/cms/vi-blir-en-kjede/elkjop

https://www.komplett.no/kundeservice/produkthjelp-og-retur/åpent-kjoep/