bettinamathiassen.com mars 20, 2019

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I en periode på vel to måneder har vi i klassen jobbet med en eksamen i E-varehandel. Dette har vært en interessant reise hvor det har vært oppturer så vel som nedturer. Min første tanke da jeg fikk vite at dette er eksamensoppgaven vår, var at dette blir utrolig spennende! Jeg synes det er moro at vi fikk muligheten til dette, og følelsen av å skape noe nytt og eget.

……..Så, hvordan gikk dette lille prosjektet vårt lurer du kanskje på? Vel, det skal jeg fortelle.

Først og fremst måtte vi finne ut av hvilke produkter vi ville selge. Siden vi alle på gruppen er interessert i klær, falt valget riktignok på klær. Vi kom så frem til at klær blir altfor generelt, og vi måtte derfor segmentere. Vi kom så frem til at vi skulle lage en nettbutikk forbeholdt kvinner i alderen 16-25, hvor vi skulle selge moteriktige capser og luer hvor kvalitet og en god pris spilte en viktig rolle. Dette er elementer vi selv ser på som viktige i enhver nettbutikk. Visjonen vår var derfor: «Du kan se moteriktig ut selvom du har på deg ett hodeplagg». Vi kom senere frem til navnet til nettbutikken, som ble Cap Of Norway. Ett ganske finurlig navn om jeg kan si det selv.

Vi fikk laget en logo ganske raskt etter at vi kom frem til navn, og her begynte ting og skje. Vi hadde også fått beskjed om at Shopify er den enkleste og mest brukervennlige plattformen å benytte seg av, og da falt valget veldig fort på nettopp Shopify som plattform. Her kan man altså velge om man vil kjøpe ett domene, om ikke må man implementere «myshopify» i nettleseren. Vi valgte og ikke kjøpe domene, så vi har dermed myshopify i vår nettleser. Vi kunne for all del valgt å kjøpe domene, da det ser mye mer profesjonelt ut med bare www.capofnorway.com.

Prosessen

Etter at vi fikk laget bruker på Shopify.com, startet prosessen med opprettelsen og videre planlegging av hvordan nettbutikken skulle sees ut. Vi måtte velge tema, struktur og betalingsløsninger. I tillegg er det masse annet som medfølger når man skal opprette nettbutikk, slik som markedsføring i sosiale medier, nyhetsbrev og lignende. Vi forstod raskt at alt henger sammen på ett vis, og at vi ville ha en rød tråd i alle våre kanaler som kunne gjenspeile nettbutikken. Dette viste seg og ikke være så enkelt, da vi hele tiden måtte forholde oss til den røde tråden.

I forhold til markedsføring, så vi også behovet for e-postmarkedsføring som i vårt tilfelle ble forskjellige nyhetsbrev. Vi prøvde oss frem med forskjellige nyhetsbrev, og lagde noen som var forbeholdt vår, påske og også ett velkomstnyhetsbrev. Vi valgte i tillegg å opprette henholdsvis en egen Facebook-side og en Instagramkonto for å oppnå gode resultater i forhold til markedsføringen. Deretter inviterte vi venner og bekjente til å like siden, og vi fikk etterhvert mange likes ettersom vi hadde lagt ut endel bilder. Vi ser på dette som gode markedsføringskanaler, og det var faktisk Facebookprofilen vår som vokste raskest.

En rød tråd

I forhold til at vi ville ha en rød tråd gjennom alle kanaler, valgte vi å bruke de samme bildene og logoen vår på henholdsvis i nettsiden, sosiale medier og i nyhetsbrevene. Vi valgte oss selv som modeller, fikk en fotograf til og ta bilder av oss og valgte en fin location. Resultatet ble veldig bra, og vi brukte lang tid på å redigere og finne ut hvilke bilder vi skulle bruke. Brikkene falt litt mer på plass etter at vi fikk tatt bildene og vi publiserte de så i alle våre kanaler. Da så vi også hvor bra nettsiden vår kom til å bli, og følte den også ble mye mer personlig ettersom vi selv stod som modeller.

Processed with VSCO with hb2 preset
Processed with VSCO with b1 preset

Utfordringer og det vi synes gikk bra

Ethvert nytt prosjekt medfører visse utfordringer underveis. For det første var det knyttet til selve nettsiden, da det var masse som måtte gjøres før vi kunne begynne på andre oppgaver. Dette var frustrerende da vi ikke alltid visste hvordan vi skulle gjøre ting, og hva som måtte gjøres først. Det var i tillegg ganske vanskelig å oversette nettsiden til norsk, noe vi opplevde tok meget lang tid. Vi løste det med at nesten hele siden er norsk, det er kun cashout som står på engelsk. Vi synes ikke det gjør så mye på grunnlag av at de aller fleste forstår engelsk og hvordan betalingsløsningen fungerer. Vi kommuniserte relativt godt hele veien, noe som medførte at det var få eller ingen misforståelser. I tillegg er vi også fornøyde med resultatet av selve nettbutikken, og at alle la mye kreativitet i selve arbeidet.

Jeg har tatt mye lærdom av dette, og ble inspirert til å lage min egen nettside en gang i fremtiden. Det var gøy å lage noe eget, og prosessen i seg selv er veldig spennende, men også litt overveldende. jeg har lært å lage nyhetsbrev (som jeg trodde var mye vanskeligere, det tar bare tid!), Jeg har lært å sette opp målsetninger (OKR), og jeg har lært å sette opp en helt egen plattform!

Takk for en spennende og lærerik prosess!

Link til nettbutikken vår:

//capofnorway.myshopify.com