
Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
Hvilke digitale markedsføringskanaler som er relevant å benytte seg av vil endre seg over tid. Man vet aldri hvilke nye kanaler som dukker opp. Eksempelvis Tik Tok, som er blitt mer og mer populært siste årene. I dette innlegget vil jeg se på viktigheten av å være på sosiale medier for bedrifter. De ulike mediene har ulik funksjon og dermed ulike muligheter. Man vil kunne nå ut til forskjellig typer publikum, men felles for sosiale medier er at de er brukergenerert. Det handler da om å finne ut på hvilket medie du vil møte målgruppen din. Er det eksempelvis Facebook, Instagram, Tik Tok eller Pinterest?
Sosiale medier
Markedsføring gjennom sosiale medier kan gjøres på to måter: gjennom organisk rekkevidde eller betalte annonser. Å gjøre det organisk er billig, men krever en god del jobb. Derfor kan det være effektivt med en kombinasjon av kontinuerlig organisk posting og betalte annonser.
Ettersom sosiale medier er brukergenerert handler det mye om å bygge lojalitet til følgergruppen. I tillegg er det viktig å ha et bevisst forhold til hvilket formål kanalen skal ha, slik det blir være effektivt for din bedrift. Som Soodan nevner, er vi mennesker gjort oss vant til å bruke mye tid på sosiale medier. Jeg mener at det er viktig for bedrifter å være tilstede på sosiale medier av flere grunner. Først og fremst bruker mange forbrukere dette som en kanal for å søke etter informasjon. Da er det viktig at brukerprofilen til bedriften er oppdatert og ser visuelt bra ut, for å kunne tiltrekke seg kunder. Videre bruker mange sosiale medier også som kanal for å omtale bedrifter, både positivt og negativt.
Facebook og Instagram
Ifølge en rapport fra Ipsos bruker 69% av befolkningen Facebook daglig. Det er det sosiale mediet flest er innom, og jeg mener vi derfor ikke kommer utenom det. Hvordan vi bruker mediene endres, og som Smart Media nevner, er Facebook gått fra å være et sted hvor folk legger ut hva de gjør og hva de spiser, til å i større grad bli en slags kalender for hva som skjer innenfor ulike grupper. Likevel er mange innom plattformen, og bedrifter har derfor god mulighet til å nå ut til et bredt publikum.
På Instagram finner man gjerne en yngre målgruppe enn Facebook. Dersom man benytter seg av begge mediene vil man gjerne nå ut til mange, men igjen handler det om hvor det er relevant å være, noe som kommer an på hvem målgruppen din er. Ifølge rapporten til Ipsos er 40% innom Instagram daglig. Til sammenligning er 47% på Snapchat, 29% på YouTube og 9% på Twitter.
Både Facebook og Instagram er svært relevante plattformer å være på for bedrifter. Etter min mening er det nesten rart om noen ikke er der, men det kommer også an på bransje selvfølgelig. Dersom man ønsker å være synlig og nå ut til et publikum, er disse mediene en grunnleggende plass å starte.
De siste årene har sosiale medier også blitt en kanal for kjøp. Både Facebook og Instagram har egen shopping-funksjon. Det gjør at forbrukerne ikke trenger å forlate plattformen, noe som forenkler prosessen og øker sannsynligheten for kjøp.
Generelle tips
Bruk av video er en fin måte å nå frem til målgruppen med. Det sies gjerne at disse skal holdes så kort som mulig da folk gjerne ikke har “tålmodighet” til å se lenge. Man skal gjerne fange interessen deres i løpet av 3 sekunder. Videoen kan gjerne være lengre, men man må klare å fange interessen deres. Det vil også komme an på budskapet hvor lang videoen trenger å være.
Ettersom sosiale medier er brukergenerert, er det viktig å kunne skape engasjement. Det er viktig å svare på det publikum ønsker å vite. Ikke lag det innholdet du selv tenker funker, men finn ut hva de som følger deg faktisk ønsker.
Videre er det en fordel å være personlig i markedsføringen. Vis frem mennesker og hva som skjer bak kulissene. Mediebruket nevner i en artikkel at en studie viser at 80% av kunder er mer villig til å kjøpe produkter og tjenester fra selskaper som tilbyr en personlig opplevelse. Hvordan du burde personalisere, vil komme an på bransje og hva du selger.
Generelt sett er det lurt å skaffe seg innsikt og kundeforståelse for å vite hvordan markedsføringen funker best mulig. Markedsføring i sosiale medier handler mye om å sette forbrukerne i sentrum. Forbrukerne har makt, og den makten vil bare fortsette å vokse.
– Maria
Tanker?
Kilder:
- Ipsos. 2021. Ipsos SoMe-tracker Q1’21. https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121
- Smart Media AS. 2021. Hva bør du satse på i 2021? Funnet 20.05.21. https://smartmedia.no/blogg/hva-bor-du-satse-pa-i-2021/
- Hult, Svein Roar. u.d. Kantar. Markedsføring og markedsanalyse i digitale kanaler. Funnet 20.05.21. https://kantar.no/tns-innsikt/markedsforing-og-markedsanalyse-i-digitale-kanaler
- Soodan, Taran. 2021. ManyChat. The Best Digital Marketing Channels in 2021. Funnet 20.05.21. https://manychat.com/blog/best-digital-marketing-channels-in-2021/
- DeVries, Henry. 2020. Forbes. Seven Digital Marketing Trends For 2021. Funnet 21.05.21. https://www.forbes.com/sites/henrydevries/2020/12/16/seven-digital-marketing-trends-for-2021/?sh=58a737156d56
- Mediebruket. u.d. 4 digitale trender du bør kjenne til i 2021. https://www.mediebruket.no/2020/12/4-digitale-trender-du-bor-kjenne-til-i-2021/
- Bilde 1: Rudzhan Nagie. https://www.istockphoto.com/portfolio/RudzhanNagiev?mediatype=illustration
- Bilde 2: Irinia_Strelnikova. https://www.istockphoto.com/portfolio/Irina_Strelnikova?mediatype=illustration
- Bilde 3: Urupong. https://www.istockphoto.com/portfolio/urupongphunk?mediatype=photography