malinpedersen January 15, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I mitt forrige blogginnlegg forklarte jeg hva kunstig intelligens var, også kalt Artificial Intelligence (AI) på engelsk. Jeg skrev om katastrofale hendelser man frykter at den kunstige intelligensen kan føre med seg. I dette innlegget ønsker jeg å se på hvordan kunstig intelligens påvirker handelen.

Kunstig intelligens har vokst frem over tid og blir stadig en større del av hverdagen vår. Det handler om datasystemer som har evnen til å lære av egne erfaringer og utfører handlinger som normalt sett krever menneskelig intelligens. Måten vi handler på i dag har endret seg mye i løpet av årene. I dag har vi hele verden tilgjengelig, og det er ikke lengre noe problem å handle varer fra andre siden av kloden. Netthandelen øker, mens færre velger å benytte seg av de fysiske butikkene. En handelsrapport fra 2018/2019 viser at 3 av 4 nordmenn foretrekker å handle på nett.

AmazonGo har skapt en dagligvarebutikk som drives av kunstig intelligens Det finnes hverken ansatte som ekspederer eller selvbetjeningskasser. Alt du må gjøre er å laste ned en app, og skanne en kode når du går inn. Kameraer og sensorer observerer hva du plukker med deg og trekker automatisk pengene fra kortet ditt når du går ut av butikken. Ved hjelp av algoritmer kan du altså gå inn i butikken, plukke deg en vare og gå ut igjen uten å gjøre noen ting. Amazon planlegger å åpne hele 3000 slike butikker i USA innen utgangen av 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc

Hvilken betydning vil slike butikker ha for dagligvarebutikkene som eksisterer i dag? Man frykter at denne typen selvbetjening vil koste mange mennesker jobben. Noen mennesker handler for å samhandle med andre mennesker. Dette kan være et kritisk punkt om butikkene ikke har ansatte til å samhandle med kundene sine. Noen mennesker trenger å få en følelsesmessig forbindelse til butikken eller merket.

Detaljistkjeden Walmart har erstattet mange av sine ansatte med roboter. Robotene vasker gulver, tar i mot varer fra lastebilene og holder orden på varelageret til enhver tid. «As we evolve, there are certain jobs that will go away,» sier Michael Dastugue, Walmart U.S. CFO. En annen form for kunstig intelligens er restauranter som investerer i droner som skal frakte mat hjem til kunder. Amazon har også utviklet droner som frakter pakkene dine hjem til døren ved hjelp av droner.

https://www.goodfreephotos.com/public-domain-images/flying-drone-vector-clipart.png.php

Vi kommer nok til å se mer av denne typen butikker fremover, og jeg vil tro at den menneskelige kontakten man vanligvis får i fysiske butikker, gradvis vil bli borte. Det finnes både fordeler og ulemper med kunstig intelligens. Tror du at kunstig intelligens vil dominere fremtidens handel?

Kilder:

Marketwatch. Sist oppdatert: 15.03.17. «Amazon is going to kill more American jobs than China did». Hentet 13.01.20 fra: https://www.marketwatch.com/story/amazon-is-going-to-kill-more-american-jobs-than-china-did-2017-01-19

Forbes. Sist oppdatert: 09.04.19. «Walmart announces a new a new addition to its workforce: Thousands of robots». Hentet 14.01.20 fra: https://www.forbes.com/sites/chriswestfall/2019/04/09/walmart-announces-new-workforce-addition-robots-robotics/#5beea70616ff

Clickatell. «Will Amazin Go`s AI put an end to thousands of retail jobs?». Hentet 14.01.20 fra: https://www.clickatell.com/articles/technology/amazon-go-ai-retail/