dbelsnes januar 14, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Svaret på overskriften er nok ja. Spørsmålet burde kanskje heller være når vil KI overta våre jobber. I mitt siste innlegg tok jeg for meg kunstig intelligens i sin helhet, derfor vil jeg ikke forklare hva KI er i dette innlegget, men heller drøfte de sosiale problemene som vil oppstå i omstruktureringsfasen til flere digitale løsninger.

 

Selvkjørende biler

Etter informasjon fra min foreleser Arne Krokan er det over hundre selskaper i Kina som produserer selvkjørende biler, Apple skal lage det og Tesla har allerede muligheten i sine biler. Selvkjørende biler er fremtiden, men fremtiden er nær. Allerede i dag har vi biler som kan kjøre seg selv. Det er nå også flere selskaper som har startet på å lage transportbiler som trailere som også skal være selvkjørende. Jeg tror at fremtiden også vil bringe frem selvkjørende busser. Dette vil føre til at bussjåfører og taxivirksomhet vil bli borte. Dette er ikke noe som vil skje i morgen, men teknologien for det er så og si klar.

Consumer Acceptance of Self-Driving Cars Soars, Study Says
https://www.roboticsbusinessreview.com/unmanned/consumer-acceptance-of-self-driving-cars-soars-study-says/

 

Selvhjelp

Selvhjelp er kort forklart løsninger som skal gjøre handelen enklere for kundene. Dette gjøres ved å sette opp kasser hvor kundene selv kan scanne varene og betale, altså en kontaktløs handel. Selvhjelp har kommet til nesten alle matbutikker og er nå i mange sportsforretninger her i Norge. Dette er bare en start på å kunne fjerne kassemedarbeidere. Selvhjelp har vist seg å være veldig effektivt da køene blir mindre og alt går raskere. Flere og flere butikker satser nå mye mer på å bruke denne løsningen. Problemet med en slik løsning er at flere ser muligheten til å ikke betale for alle varene, men selv om dette skjer så vil kostnaden synke i lengden da de ikke trenger like mange ansatte. Chat robot er også et veldig fremtredende verktøy. Nesten alle nettsider bruker nå denne roboten hvor det kan stilles spørsmål man ellers ville ringt til kundeservice for å spørre om. Dette verktøyet er ikke optimalt enda, men dagen den blir optimal vil det ikke være like stort behov for ansatte i kundeservice.

https://sf.eater.com/2018/10/23/18014284/amazon-go-cashierless-store-lunch-fidi-san-francisco

Amazon Go

Amazon har valgt å ta digitaliseringen til et helt nytt nivå. I USA er det nå kommet butikker hvor det ikke lenger er ansatte som arbeider ved kassene. Dette er butikker som er delvisautomatiserte. Her benytter kundene seg av en app for å registrere seg inn og ut. I butikken er det ekstremt mange sensorer som er plassert rundt i hele butikken. Disse sensorene plukker opp alle varer du tar med deg også de du legger tilbake. Når handelen er ferdig, kan man gå rett ut av butikken uten å gå igjennom noen kasse og regningen kommer noen sekunder etterpå inne på appen. Dette er en ekstremt digital løsning som viser seg å fungere veldig bra. De eneste ansatte som jobber i disse butikkene, er de som fyller på varer. Jeg er veldig skråsikker på at dette er et konsept flere bedrifter ønsker å prøve ut, noe som vil føre til at kassemedarbeidere ikke lenger vil være et behov i samfunnet.

 

Jobber som blir borte under covid-19

https://time.com/5876604/machines-jobs-coronavirus/

Under covid-19 er det nå blitt satt inn et høyere tempo på å digitalisere virksomhetene raskere. Dette for å gjøre alt av handel raskere og enklere for kundene, noe vi alle ønsker. Men de som arbeider i butikkene er de som vil lide av dette. Time skrev en artikkel som tok for seg akkurat dette. Artikkelen skriver om en ved navn Larry Collins. Larry hadde jobbet i en bås for å ta imot betaling for å krysse en bro i over 23 år, men når covid-19 kom til USA fikk han den triste telefonen. Larry Collins skulle ikke komme noe mer på jobb, nå hadde selskapet heller digitalisert seg med betaling via en app. Bare i California er det 185

slike broer, og alle ansatte fikk den samme beskjeden. Hvis jeg skal se dette fra mitt perspektiv så forstår jeg godt at virksomheten gjør det på denne måten. Det er veldig kostnadseffektivt og gjør det lettere for kundene. Men igjen så er det de ansatte som lider. Dette er det store sosiale problemet med digitaliseringen. Larry Collins er bare et lite tilfelle, men det er så mange fler. Flyplasser og universiteter i USA har nå gått over til å benytte seg av en robot som vasker. Dette er jobber for store mengder av befolkningen som blir byttet ut av roboter. Hoteller har nå også investert i en robot ved navn Jarvis. Dette er en robot som fungerer akkurat likt som en butler. Den kan levere maten på rommet ditt og ta imot nye bestillinger. Under covid-19 er det også blitt testet en robot som skal utlevere nøkler til gjester, som har vist seg å gjøre dette ti ganger raskere en det vi mennesker ville gjort. Dersom hotellene og andre lignende bedrifter ser at denne løsningen fungerer bra, vil det være mange mennesker som ikke vil ha en jobb å komme tilbake til etter pandemien.

 

Konsekvens for arbeidstakerne

Alle som jobber innenfor KI og digitalisering legger veldig vekt på at det ikke blir mindre jobber, men at de som mister jobben heller vil få andre givende arbeidsoppgaver. Man hører argumenter for at dette har vi vært igjennom en gang før ved heisførere som ble erstattet med knapper og bankarbeidere som ble erstattet med minibanker. Jeg skulle gjerne likt å få høre om hva de ansatte som nå mister jobben sin skal jobbe med. Problemet er at de jobbene som nå er truet er jobber hvor det ikke har vært behov for noen utdannelse eller lignende. Digitalisering vil helt klart føre til mindre arbeidsplasser i mine øyne. Gjerne arrester meg, men dette er ikke noe vi har et fasit svar på helt enda. Det eneste jeg ser ved min research er at det er mange millioner jobber som vil bli borte når flere land melder seg på full digitalisering av servicejobber. Men digitaliseringen vil også føre til enklere løsninger for kundene og mindre kostnader for selskapene. Så man kan si at dette er en vinn-tap situasjon.

-Daniel Belsnes

 

Artikkel brukt for dette innlegget:

https://time.com/5876604/machines-jobs-coronavirus/