eirillhoff januar 12, 2020

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Denne uken hadde jeg mitt første møte med foreleser Arne Krokan i digital markedsføring. Et tema som stadig fanger min oppmerksomhet når det er snakk om digitalisering er selvstyrte biler.

I dag er vi i en tid der selvstyrte eller autonome kjøretøy allerede er kommet delvis på markedet. Hvorvidt dette er trygt vekker etiske spørsmål. I en farlig situasjon må kjøretøyet velge om det er deg eller motparten som skal ta støyten. 

Autonome drosjer ble introdusert på veiene i 2016 i Singapore av selskapet nuTonomy. Herfra har det vært en økning i utviklingen, og de store selskapene konkurrerer om å ferdigstille sine modeller. Kjøretøy uten sjåfør vil ta seg fram uten ratt og pedal. Men denne utviklingen vekker nye tanker. Er det mennesket som tar de tryggeste vurderingene på veien eller selskapet bak den autonome bilen?

Å kjøre uten å selv ha kontrollen kan ansees som noe fjernt langt vekke i fremtiden. Men om utviklingen går rette veien vil det ha samme effekten på fortiden. Da vil man heller mene at å sette livet sitt i en persons hender var det utenkelige.

Hittil har året 2025 vært prognosen for når bilene er klare og ute på veiene. I et lite område i Oslo blir det kjørt autonome busser. Hyundai Motor Group har estimert at de vil bruke omtrentlig 315 milliarder kroner fram til da på autonome og elektriske biler.

Hvor nærme selskapene er å ferdigstillelse av bilen måles i SAE (Society of Automotive Engineers). Tesla regnes som et innovativt og futuristisk selskap, men selv er de på nivå 2 i utviklingen. De som har komt lengst på nivå 5 er Uber, Waymo og Google. De største fordelene bilene skal gi er mindre trafikkulykker, køer og klimautslipp. Det skuffet Uber med i 2018 da en autonom Volvo XC90 tok livet av en fotgjenger.

Vi blir lovet tryggere veier, og mennesket vil alltid stille seg kritisk til forandringer. Uten teknologien hadde vi ikke vært der vi er i dag. Men i en stadig mer digitalisert verden må vi spørre oss selv om dette er en del av utviklingen, eller et nytt bidrag til det overvåkede samfunn.

– Eirill Hoff

https://e24.no/teknologi/i/VR7e6V/verdens-foerste-selvkjoerende-drosje-er-paa-veien-i-dag

https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-biler-er-enna-en-drom-fortsatt-bare-pa-niva-2-av-5/467952

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2019/10/15/7461370/hyundai-satser-315-milliarder-pa-selvkjorende-biler