Aleksander January 12, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Jeg tør vedde på at du har likt, delt eller rangert noe på nettet de siste 24 timene, ikke sant? Vi lever i en verden full av rangeringer, anmeldelser, dele- og likefunksjoner. Hverdagen vår er preget av dette og er nærmest som en refleks for noen. Når du følger en profil på Instagram eller liker et innlegg på Facebook er det ikke en like liten handling som det virker som. Det vi liker og følger påvirker hva som kommer opp i vår feed. Dette har med nettverkseffekter å gjøre. Da du meldte deg inn i Facebook eller Instagram tilførte du en verdi, ikke i form av penger, ved å bli med i ett nettverk og gjøre nettverket større. I dette innlegget skal jeg skrive om nettverkseffekter, transaksjonskostnader, viral vekst og sammenhengen mellom disse. Dette høres kanskje ikke så spennende ut, men er utrolig viktig for markedsførere og bedriftsledere å forstå.

Transaksjonskostnader

Når vi skal bestemme oss for et produkt eller en tjeneste bruker vi tid på og lete etter informasjon. Disse type ressursene vi bruker ved søking kalles for transaksjonskostnader. I digitale tjenester er det ønskelig at transaksjonskostnader er lave fordi forbrukerne ønsker å finne frem på kortest mulig tid. Et eksempel på dette er Finn, der Schibsted prøver å gjøre det lett for brukeren å finne frem til riktig produkt ved hjelp av ulike filtre og smarte løsninger.

Nettverkseffekter

I ett nettverk der man deler og publiserer innhold har det mye å si hvor mange medlemmer som deltar. Når et nettverk får en ny bruker øker verdien for de eksisterende brukerne. Dette er det vi kaller for nettverkseffekter. Når det er nye brukere som knytter seg til nettverket, øker verdien av å være medlem av nettverket. Effekten tar utgangspunkt i Metcalfes lov som sier at økning i antall tilkoblinger øker mer enn antall brukere. Trenger du en mer visuell forklaring kan du se denne videoen:

Viral vekst

Okei, her gjelder det å holde tunga rett i munnen:

Visste du at hvis du verver 5 personer til ett nettverk og ber de om å verve 5 personer hver så kan dette bare gjøre 13 ganger før du har overgått antall mennesker på jorden? 5^13= 12,2 milliarder 

Denne veksten kalles for viral vekst og forklarer hvor «lite» som skal til før du når mange mennesker. Dette er grunnen til at Facebook har blitt en populær arena for annonsører. Når du liker et bilde eller deler et innlegg så deler du dette med dine 100+ venner. Noen av disse kan igjen dele det du har delt ut slik at deres venner ser innlegget, og slik vokser innlegget eksponentielt. Viral vekst henger sammen med disruptiv innovasjon som jeg har skrevet om i et tidligere blogginnlegg.

Increasing returns

Kort fortalt går increasing returns ut på at man tjener på å ha en større brukerbase av tjenesten sin. Avkastningen øker når den digitale tjenesten vokser i størrelse. For et nettsted eller digital tjeneste vil det i prinsippet ikke være noe dyrere (sett bort ifra vedlikehold/utvikling av plattform, servere etc.) å ha 1000 brukere eller 10.000 brukere. Det som er fordelen med å ha flere brukere er at man tjener mer penger i form av annonser, månedlig betaling eller liknende. For digitale tjenester vil det ikke være dyrere å betjene en kunde ekstra som det ville vært for fysiske produkter/tjenester.

Det er en sammenheng

Så hva er sammenhengen mellom disse begrepene? Som Abba og Arne Krokan sier i sitt blogginnlegg: The winner takes it all. De som blir gode på dette jeg har snakket om, vil kunne dominere et marked. Dersom du senker transaksjonskostnadene til kundene ved å gjøre tjenesten din så brukervennlig som mulig, vil flere ta i bruk tjenesten. Videre fører dette til at nettverket på tjenesten øker og verdien til hver kunde blir større. Dette kan skape en viral vekst dersom kundene deler sine positive opplevelser med venner.. Bedriften sitter igjen med et større nettverk som de tjener mer penger på ved increasing returns.

Kort fortalt: Transaksjonskostnader påvirker hvor store nettverkseffekter brukere får, som igjen sørger for viral vekst. Størrelsen og attraktiviteten på tjenesten bestemmer det man sitter igjen med (increasing return). Tips til bedriftsledere er å gjøre brukeropplevelsen så enkel og forståelig som mulig for kundene sine. De burde også gjøre det lett for kunder å dele erfaringer med andre kunder slik at det virale veksten øker. Hva er dine tanker om dette?

Legg gjerne igjen en kommentar!

 

 

/ Aleksander

 

 

Kilder:

Krokan, Arne. 2013. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm.

https://en.wikipedia.org/wiki/Metcalfe’s_law

http://www.krokan.com/arne/2014/01/23/nettverkseffekter-og-increasing-returns-hva-skjera/

The post Viral vekst og nettverkseffekter appeared first on Aleksander Ueland.