patrickhem januar 21, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg skrive litt om VR og AR og da for meg en artikkel som handler om dette. Dette er et spennende tema, og en teknologi som vi kan bruke til å gjøre ganske mye med. Hva vi kan bruke dette til skal jeg komme mer innpå etterhvert i innlegget, samtidig som jeg også skal ta opp konsekvensene ved at dette blir tatt i bruk. Jeg skal også svare på spørsmålet om hva VR og AR har å si for måten vi driver digital markedsføring på.

Først og fremst kan jeg starte med å forklare litt hva VR og AR er. VR er en virtuell realitet, som du får ved å ha på VR-briller. Altså vil dette si illustrasjonen av å være tilstede på et fysisk sted eller oppmøte på et kunstig sted, eller et kunstig miljø. Det er også veldig vanlig at man har på seg et headset som kobler seg til VR-brillene, slik at lyden også samsvarer den virtuelle opplevelsen. AR er en forkortelse for augmented reality, som på norsk blir kalt utvidet virkelighet. Dette er noe som daglig er i bruk hos unge, gjennom bruk av diverse filtrene på de mest populære appene, som for eksempel SnapChat, tiktok eller instagram. Med denne opplevelsen erstattes ikke sinnsinntrykkene, men det blir lagt til et digitalt tilleggsinnhold oppå dine bilder eller videoer. Et annet godt eksempel på AR er IKEA sin app. Dette er en app hvor du kan prøve en sofa i din egen stue for å se om den passer inn eller ikke, slik at du får et bedre inntrykk enn ved bare å se sofaen på IKEA.

Når googlet litt rundt dette temaet kom jeg over en side hvor det ble skrevet om at vi daglig bruker AR uten at vi er klar over det. Dette er noe som fanget oppmerksomheten min, og etterhvert som jeg leser artikkelen, blir jeg klar over at det er mye som har blitt implementert i hverdagen til oss unge, som vi ikke tenker over at er ny teknologi. Artikkelen fra deliotte.com, som jeg linker til nederst i kildene mine skriver om at vi ser verden igjennom mobilkameraet vårt. På samme måte som VR skaper en virtuell opplevelse, vil AR skape en opplevelse gjennom mobilen som er veldig interessant, og som for mange kan være utrolig spennende. Et godt eksempel på dette er Pokémon Go, som virkelig slo ann med at man kunne fange Pokémon gjennom mobilen, og man så disse skapningene som om de sto rett foran deg. 

Denne teknologien kan føre verden til et bedre sted, og hjelpe mange. Personlig tror jeg VR kan hjelpe veldig mange i terapi, som sliter med ulike ting som de da kan bli eksponert for gjennom en virtuell verden. Det er veldig mange som sliter med sosial angst, og sliter med å møte mennesker, som kan bruke VR til sin fordel å eksponere seg for dette. De kan da øve, å føle alt som om alt er ekte, og i det øyeblikk det blir for mye kan man ta av seg VR-brillene. Dette er noe man ikke får gjort hvis man skal øve med å eksponere seg for mennesker, i det virkelige liv. Privatpsykologene.com (link nederst)skriver om dette i artikkelen som jeg linkler til, og om flere eksempler på angst som VR kan brukes til behandling av. De linker også videre til en klinikk som tilbyr denne typen terapi, som vil si at dette allerede er i gang, og noe jeg tror har kommet for å bli, og kommer til å bli enda større i fremtiden.

Noe man kan lure på er om konsekvensene ved bruk av VR og AR kan føre til høyere arbeidsledighet. Man kan jo tenke seg til at man kan bruke VR til læring, og man kan være i et klasserom og på skolen uten å teknisk sett være det. Med at roboter kan ta over for lærerne og at VR tar måten å lære på vil det bli ansatt færre folk på skoler. Det er også et tenkt scenario hvor skolen ikke blir noe særlig annerledes enn den er nå, nettopp fordi man trenger å lære det sosiale også. Man kan få en viss del av den sosiale læringen gjennom VR, men jeg tror det er veldig stor forskjell på denne type læring, og at man vil lære mye mer av det sosiale av å være på skolen. 

Et godt spørsmål her er hvordan kan man anvende denne teknologien i digital markedsføring, og hvordan forandrer dette digital markedsføring?

konsumerne sine behov blir større og større, og VR og AR er med på å møte disse behovene og kan hjelpe til med å tilfredsstille disse behovene. Det er derfor det er viktig for digitale markedsførere å kaste seg inn, og finne en måte å anvende teknologien. Vi ser mye på SnapChat sine filtre, som er en form for AR, at det ofte er bruk av reklame. Dette gjør at man ofte synes reklamene er kule, som fører til positiv tankegang for brukere av disse filtrene angående det produktet. Dette er en veldig smart måte å bruke teknologien riktig, til å markedsføre sine produkter på. Man kan for eksempel finne en måte å få produktene sine, eller det man vil markedsføre, ut på en morsom måte eller en finne en måte slik at det planter seg i underbevisstheten til brukerne med en positiv bakgrunn. Dette er en måte å markedsføre digitalt, uten at kunden blir irritert over å bli eksponert for bedriften på. Dette gjør at man når ut til nye segmenter, og kundegruppene kan bli større.

Også AR kan bli brukt til positive ting i fremtiden, på samme måte som IKEA bruker appen sin til at man kan prøve sofaen i stua si, kan man overføre dette til andre ting og andre bedrifter kan ta i bruk dette. Klesshopping kan bli utrolig mye enklere på nett om man får prøvd klærne på, og får sett hvordan de ser ut på deg, noe som kan gjøres med AR. Her kan man da bruke telefonen sin, eller en datamaskin for å se på seg selv, med disse klærne, eller skoene, noe som er bedre enn å bestilte klærne, prøve de for så å sende de tilbake. Dette er noe jeg tenker kan være veldig smart, fordi det vil bli mindre forbruk og mindre tilbakelevering. Også de andre tingene jeg har nevnt, som bruken i terapi, og bruken av å markedsføre produkter på synes jeg høres ut som et steg i riktig retning for vårt land.

inspirasjon og kilder:

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/augmented-reality-bruk.html

https://www.privatpsykologene.com/post/behandling-av-fobier-med-virtual-reality