Havard Odinsen Kjok april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette blogginnlegget skal jeg vurdere nettbutikken dahlie.com. Innledningsvis er det verdt å nevne at dette er Dæhlie Sportwears nettbutikk og de har ingen fysisk butikk, derimot finnes det flere fysiske butikker som selger deres produkter. Vurderingen vil bli gjort ut fra ti vurderingskriterier for en nettbutikk hentet fra Inevo (Ødegård 2020). Vurderingen vil bestå av terningkast fra 1-6, hvor 1 er svært dårlig og 6 er svært bra.

1. Førsteinntrykk

På samme måte som kunder får et førsteinntrykk ved et besøk i en fysisk butikk vil også besøk i nettbutikk danne et førsteinntrykk. Et godt førsteinntrykk vil øke sannsynligheten for at kundene blir være i nettbutikken som igjen vil føre til redusert bounce rate (Ødegård 2020). Har du derimot en høy bounce rate, kan dette være på grunn av at nettbutikken gir et dårlig førsteinntrykk.

For å avgjøre om nettbutikkens førsteintrykk er godt kan en se om kunden klarer å svare på disse spørsmålene innen 5 sekunder:

Har jeg kommet til riktig sted?

Hva er det jeg kan gjøre her?

Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Førsteinntrykket jeg får hos Dæhlie er positivt. Det er ingen tvil om hvilken nettside jeg har kommet til da logo og navn er plassert øverst til venstre på nettsiden som jeg mener er godt synlig. Videre oppfattes nettbutikken som stilren med appellerende form og farger. Det neste spørsmålet en bør stille seg her er hva man kan gjøre her. Hos Dæhlie kan man velge mellom et stort utvalg av funksjonelle klær for høy aktivitet, dette er noe de får frem på en god måte.

Videre gir Dæhlie deg god grunn til å handle der blant annet gjennom å vise til gratis frakt og 30 dagers gratis retur. Ved å bla nedover på siden får man også opp produkter fra forskjellige kolleksjoner og informasjon om rabatter. Helt i bunn på forsiden legger Dæhlie til at de også tilbyr sikker betaling og rask leveringstid, noe som er med på å skape trygghet hos besøkende.  Kort oppsummert får Dæhlie vist hvorfor kunden skal handle hos dem på en god måte i tillegg til at nettbutikken deres er oversiktlig samt gir en følelse av kvalitet.

Terningkast: 5

Skjermbilde fra deres nettbutikk

2. Synlighet

Her skal jeg se på om nettbutikken er synlig, med det mener jeg om nettbutikken er enkel å finne eksempelvis på Google (Ødegård 2020). Det er altså viktig at nettbutikken er synlig for kundene, både gjennom søkemotoroptimalisering og søkemotormarkedsføring.

Dæhlie Sportswear er godt synlig ved et enkelt søk på merkenavnet deres i Google. Her har bedriften både betalt plassering og en organisk plassering hos søkemotoren. I tillegg er produktene deres synlig i Google Shopping.

Derimot når jeg søker på ord som langrennsjakke og langrennsbukse scorer Dæhlie lavt etter min mening. Dæhlie er ikke til stede under resultatene på verken organisk eller betalt plassering i Google. Derimot er merkevaren godt synlig via andre butikker og Dæhlie vises tross alt i Google Shopping.

Tips til forbedring her er å forbedre resultatene i organisk søk hvor det finnes mange gode fremgangsmåter på internett.

Terningkast: 4

Skjermbilde fra Google

3. Brukervennlighet

Som tidligere nevnt er nettbutikken svært oversiktlig og stilren. Dette gjør det enkelt for de fleste å navigere seg frem slik de vil. Forsiden har en klar inndeling over ulike kategorier og et søkefelt. Søkefeltet gir deg ingen forslag over hva du kan søke på, den er derimot i stand til å rette opp i enkle stavefeil. Ifølge Google sitt verktøy er nettbutikken optimal for besøkende som bruker mobil, dette er viktig ettersom handel på mobil har eksplodert (Ødegård 2020).

Mitt tips til forbedring er å ordne forslag til hva man kan søke etter, gjerne med produktnavn og bilde av produktet.

Terningkast: 4

4. Kjøpsprosessen

Det er ingen tvil om at en enkel kjøpsprosess vil gjøre at nettbutikken selger mer, jo færre felter en trenger å fylle ut, jo bedre (Ødegård 2020).

I Dæhlie sin nettbutikk er det enkelt å legge til en vare i handlekurven. Handlekurven er også oversiktlig, samtidig viser de betalingsløsningene de har å tilby. I tillegg oppgir Dæhlie deres returordning og fraktkostnader. Alt i alt gjør dette at kundene vil føle seg trygge ved en handel hos Dæhlie. Når en skal betale i nettbutikken har Dæhlie en funksjon hvor du kan samtykke til nyhetsbrev og kommunikasjon via sms, dette er bra.

Terningkast: 6

5. Hastighet/Teknologi

Hvor fort nettbutikken laster har åpenbart en del å si for omsetningen, for statistikk viser at 1 av 4 forlater nettsiden hvis den tar mer enn 4 sekunder å laste inn (Ødegård 2020). Raske sider kan føre til lønnsomhet, jeg har testet hastigheten på nettsiden til Dæhlie gjennom verktøyet Google PageSpeed Insights tool.

17 er den totale scoren nettsiden får av totalt 100. Dette vil si at nettbutikken kan gjøre en del forbedringer for å optimalisere tiden det tar å laste inn siden. 8,8 sekunder bruker nettsiden på å få frem alt av innhold, her er forbedringspotensialet stort.

(Bilde).

Terningkast: 2

6. Kundetilfredshet

Å vise frem hva kundene syntes er viktig og kan være med på å få en usikker kunde til å handle (Ødegård 2020). Utrolig nok klarer jeg ikke å finne en eneste anmeldelse av et produkt fra deres nettsider, uansett bør disse være lett tilgjengelig for kunden og en skal slippe å måtte lete etter kundevurderinger på egenhånd.

Terningkast: 2

7. Trygghet

Trygghet er viktig for at kunder skal handle på nett, som tidligere nevnt. Dæhlie viser på førstesiden at de opererer med en 30 dagers gratis returordning samt gratis frakt ved handel over 800 kr. I tillegg har Dæhlie gjort det enkelt å ta kontakt gjennom skjema og synliggjøring av mail. Dette er bra og vil gi kunden en formening om hvor trygt det er å handle hos dem.

Selv om Dæhlie er en veletablert merkevare savner jeg kundevurderinger, noe som fortsatt kan være avgjørende om en kunde syntes at det er trygt å handle eller ikke.

Terningkast: 4

8. Kundekommunikasjon

Kommunikasjonen med kunder er viktig for å skape en slags tillitt til merkevaren. I tillegg til å sende ut nyhetsbrev på e-post kommuniserer Dæhlie også gjennom SMS. På deres kontoer hos Facebook og Instagram legger de ut innhold som viser produkter og kolleksjoner, men det er ingen tydelig toveiskommunikasjon med kundene. For eksempel står henvendelsene på facebookveggen fra kunder ubesvart, derimot kan det være at de har fått svar på melding.

En annen ting som er bra med deres kommunikasjon er inspirasjonskategorien deres i nettbutikken, her oppdateres det jevnlig med innlegg angående produkter og nyheter som handler om Dæhlie.

Her kan Dæhlie bli bedre, for eksempel ved å publisere innlegg som engasjerer deres følgere.

Terningkast: 4

9. Priser og utmerkelser

Dæhlie sportswear fremmer ingen priser, men viser til at de er står bak vinterdressen til Norge under vinter OL i 2018.

Terningkast: 5

10. Konsept og strategi

«Nå introduserer vi Dæhlie på nye arenaer. På alles arena.»

Linda Linnebo, Markedssjef hos Dæhlie Sportswear

Dæhlie har et klart og tydelig konsept, hvor de selv hevder at de inspirerer deg til å komme deg ut og er med deg 365 dager i året. Konseptet gjenspeiles også på nettbutikken, noe de viser ved å ha artikler om produkter samt nyheter som angår merkevaren sin.

Terningkast: 6

Konklusjon

For å konkludere har Dæhlie Sportswear en god nettbutikk som står i stil med merkevaren. Selv om nettbutikken er bra, har jeg funnet en del med høyt forbedringspotensiale. Blant annet kan Dæhlie bli bedre på synlighet gjennom organisk søk, søkefelt på nettsiden, hastighet og sosiale medier. Det mest oppsiktsvekkende var at jeg ikke klarte å finne noen kundevurderinger, verken på deres nettside eller kontoer på sosiale medier. Totalt sett får nettbutikken terningkast 4 fra meg. Ved å utbedre kriteriene Dæhlie presterte svakt på, vil dette over tid kunne øke lønnsomheten og salg.

Terningkast: 4

/Håvard

Kilder

Ødegård, Even. 2020. Hvordan vurdere din nettbutikk. 2 Oktober. Funnet April 14, 2021. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/.

Test for mobilvennlighet

PageSpeed

Dahlie.com

Innlegget Vurdering av Dæhlie sportswear sin nettbutikk dukket først opp på Håvard Odinsen KJØK.