hrigstad april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

Db er et skandinavisk merke som produserer reiseutstyr for mennesker som reiser mye. De tilbyr sekker, bagger, kofferter osv. Db ble grunnlagt i 2012 av entreprenør Truls Brataas og freeski-legende Jon Olsson. Douchebag sitt design vil jeg si er det som i hovedsak gjør at de skiller seg ut fra andre leverandører av reiseutstyr. Utstyret er designet etter funksjonalitet og de selger egne bagger tilpasset for ski og sykler.
I dette innlegget skal jeg vurdere helhetsinntrykket av Dbs nettbutikk. Jeg skal vurdere nettbutikken ut ifra disse ti punktene, presentert av INEVO.

Førsteinntrykk

Forsiden til Db

Førsteinntrykket jeg får fra nettsiden, er at den virker oversiktlig og ryddig. Jeg kan se på valgene øverst på siden, og velge om jeg ønsker å se på butikken, se de forskjellige kolleksjonene, eller om jeg vil lese om merket selv. Db bruker store bilder på forsiden, noe som gjør det lett navigere rundt. Ved å «scrolle» litt ned, kan jeg se hvilke produkter som selger best, og resten av siden er også sterkt fokusert på produktene deres.

Synlighet
Et av Dbs produkter er skibagger. Når det kommer til synlighet på internett, gjør Db en god jobb. Når jeg gjør et enkelt Google-søk etter «skibag», dukker Db opp på tre av de fem øverste resultatene. Grunnen til det kan være, som nevnt tidligere, at ikke veldig mange merker kan tilby så spesifikke produkter. Db er derfor en av markedslederne innen denne kategorien.

Skjermdump fra Google

På søk som «sekk» og «ryggsekk» havner Db lenger ned blant søkeresultatene. Grunnen til det tror jeg kan være at Db sin nettside er på engelsk, selv om selskapet er skandinavisk. Når det er sagt, er de fortsatt ikke usynlige, men lenger ned på listen enn de gjerne burde vært.

Brukervennlighet
Db sin popularitet skyldes mye deres gode bruk av sosiale medier og samarbeid med kjente ansikter blant unge mennesker. Målgruppen deres er trolig mennesker i alderen 15-30, og det er disse menneskene som følger merket også. Derfor virker nettsiden deres å være brukervennlig. De fleste unge mennesker er vokst opp med telefoner og pc-er, og er vandt til å navigere seg rundt på ulike nettsider. Det Db kunne gjort bedre derimot, er søkefunksjonen på nettsiden. Det ser ikke ut til at Db har noen søkefunksjon i det hele tatt, og det vil derfor være vanskelig å finne fram til akkurat det produktet man ønsker å finne.
Db sin nettside på mobile enheter, er ganske lik som på datamaskin, noe som gjør at den er like lett å navigere. Alt i alt er brukervennligheten ganske bra hos Db.

Kjøpsprosess
Når man etter hvert har funnet et produkt man ønsker å bestille, og skal sjekke ut fra butikken, kommer man til utsjekkssiden. Der blir du stilt fire spørsmål, som gjør at Db vet hvor de skal levere og hvordan du ønsker å betale.

  1. What’s your e-mail?
  2. Where’s the order going?
  3. How do you want it delivered?
  4. How do you want to pay?

Ved å fylle inn svar på disse fire spørsmålene, vil Db levere produktet så raskt de kan. I tillegg til dette har Db gratis frakt på alle bestillinger over 1500 NOK. I prosessen der man velger ønsket betalingsmetode blir man presentert med de ulike tilgjengelige metodene.

Betalingsmetoder hos Db

Som vi ser over, godtar Db mange ulike metoder å betale på. Vipps er en enkel måte for norske kunder å betale på, og det er smart av Db å godkjenne Vipps som betalingsmetode. I tillegg kan man betale med Klarna, som gjør at kundene kan utsette betalingen til et mer beleilig tidspunkt.

Hastighet / Teknologi
Som kunde forventer man at teknologien skal fungere slik den skal. Hvis ting ikke er som det skal, og nettsiden bruker lang tid på å laste, kan det føre til at selskapet mister kunder, og får redusert omsetning. Mitt inntrykk er at nettsiden laster sidene raskt, men for å sjekke på en bedre måte, har jeg tatt i bruk Google PageSpeed Insights Tool.

Skjermdump fra Google PageSpeed Insights

Her ser vi at nettsiden scoret 26 ut av 100 mulige poeng. Dette er på nederste del av skalaen, og det er under hva jeg hadde sett for meg resultatet skulle bli. Db har derfor mye de kan forbedre på hastigheter på nettsiden deres.

Kundetilfredshet
Jeg finner ingen tilbakemeldinger fra tidligere kunder, noe som kan være et sort hull vi ikke får vite om. Når det er sagt, har Db vunnet mange priser for deres kvalitet og design av produkter. Det blir også nevnt på siden, og de har gode garantier ved eventuelle kjøp. I tillegg til dette har de en egen side med ofte stilte spørsmål, noe som kan være nyttig for kunden om de skulle lure på noe.

Trygghet
Tryggheten er ikke et problem hos Db. Db er et godt kjent og anerkjent merke. De har vunnet priser for kvalitet, og veldig mange mennesker har hørt om merket. De har en chat-funksjon på nettsiden, som gjør at man kan snakke med noen om det er noe man er usikker på. I tillegg har de gratis retur, og fornøydgarantien som gjelder i hele to år.

Db har gode garantier

Det Db kan gjøre derimot, er å bli sertifisert som en trygg e-handler. Dette kan de gjøre ved å sende en søknad til tryggehandel.no.

Kundekommunikasjon
Dbs beste måte å kontaktes er gjennom chat-funksjonen deres på nettsiden. Der kan man stille spørsmål om man er usikker på noe angående kjøp. I tillegg har Db både en Facebook-side, og Instagram-side med svært mange følgere. Gjennom disse sidene kan man kontakte selskapet om man skulle lure på noe.

Priser og utmerkelser
Dette punktet har jeg allerede sagt en del om, men det å vinne priser bidrar til troverdigheten til et merke. Under produkter som har vunnet priser, står det tydelig at de har vunnet. For eksempel gjelder dette en av skibaggene deres, og baggen som er spesialdesignet for sykler.

Begge disse produktene har vunnet priser for deres gode design. Designet gjør at mennesker som reiser med enten ski eller sykler, kan frakte disse mer effektivt.

Konsept og strategi
Db er et merke som fokuserer mye på utstyr til aktive mennesker som reiser mye. Dette kommer godt igjennom på deres nettside vil jeg si. Mye av deres fokus ligger på funksjonaliteten til produktene, og det er særlig den delen jeg liker med merket. Db har som sagt mye ski-relaterte produkter, og de har et samarbeid med det norske freeski-landslaget. De fleste av produktene deres kan festes sammen for optimal funksjonalitet.

Fotballstjernen Marcelo har sin egen kolleksjon i samarbeid med Db. På bildet kommer Hook-Up systemet deres godt frem.

Konklusjon
Db sin nettside er absolutt en bra nettside, men de har ting å forbedre. Med en bedre søkefunksjon og bedre hastigheter på nettsiden, vil siden gå fra å være bra, til å være veldig bra. Db skriver selv at de er et fremtidsrettet selskap, og med riktig fokus vil de lett klare å rette opp i sine mindre bra sider.

-Herman

Kilder:
https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
https://dbjourney.com/