Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen
I dette blogginnlegget ønsker jeg å dele noen kriterier som er verdt å legge vekt om man ønsker å vurdere sin egen eller andres nettbutikk. I verden samt norge har netthandel økt betraktelig de siste årene, og det har ført til konkurransen nettbutikkene imellom øker. Derfor ønsker jeg å belyse noen kriterier som jeg mener er viktig å ta i betraktning slik at du kan vurdere din egen og andres nettbutikk på best mulig måte – samt være rustet og klar for den økende konkurransen i markedet.
Jeg har valgt å legge vekt på 10 kriterier som man kan bruke som vurderingsgrunnlag for å analysere om en nettbutikk er god eller ei – kanskje nettopp du ønsker å benytte noen av kriteriene i fremtiden?
1. Førsteinntrykk
Førsteinntrykk er helt vesentlig. La oss si at du møter en person for første gang, du vil automatisk danne det et inntrykk av hvordan personen er – er dette en pålitelig person, kan jeg stole på denne personen, eller virker mye av det han/hun sier lite troverdig?
Akkurat de samme faktorene er av høy grad aktuell når det gjelder nettbutikk. Får en kunde et dårlig førsteinntrykk når de går inn på nettsiden din – kan dette medføre at kunden ikke gir nettbutikken din en sjanse og går raskt ut av den. Derfor vil et positivt førsteinntrykk være avgjørende, siden det kan øke sannsynligheten for at kunder sjekker ut din nettbutikk istedenfor andres – som igjen vil redusere din bouncrate.
For å svare på om det er av positivt førsteinntrykk kunder sitter igjen med når det går inn på nettsiden din, har jeg lagt opp til tre spørsmål som kundene kan svare på løpet av 5 sekunder.
– Har jeg kommet til riktig sted?
– Hva er det jeg kan gjøre her?
– Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Med andre ord – om du i løpet av fem sekunder ikke kan svare på disse tre spørsmålene ved å se på nettbutikken din, vil det sannsynligvis være et forbedringspotensialet.
For at kundene skal kunne svare på disse tre spørsmålene innen de første 5 sekundene de er inne på nettsiden din, er det viktig at nettsiden er appellerende. Dette menes med at det skal være lett å finne frem til de ønskede produktene – samt at den viktige informasjonen er synlig og kommer tydelig frem.
Når det gjelder Bookis har de en klar og tydelig forside som gir meg et godt førsteinntrykk. Logoen er god synlig, slik at det ikke vil være av tvil hvor man har kommet. Ikke minst fokusområdene til bookis kommer tydelig frem: brukte bøker og kjøp av nye bøker kommer – slik at det ikke er noe tvil om at hva slags nettside man har kommet til. Navigeringen på nettsiden deres er strukturert, clean og enkel å forstå seg på.
2. Synlighet:
Hvordan vet man om nettbutikken er synlig?
Med synlighet menes med at det skal være enkelt å finne nettbutikken din ved å søke på de riktige ordene, som appellerer til nettopp de produktene/tjenesten du leverer. Her vil både Search Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) spille inn.
Hva er vitsen med en nettbutikk om kundene du ønsker å nå ut til ikke finner nettbutikken ved noen enkle tastetrykk?
Derfor vil det være viktig at om kunder søker på navnet til nettbutikken så kommer man på den første siden på for eksempel Google. Men samt søk på produkter/kategorier vil kunne kobles til nettopp din nettbutikk.
Siden Bookis fokuserer primært på kjøpt og salg av brukte bøker, valgte jeg å søke i Google sin søkemotor på nettopp «brukte bøker». Det første som kom opp var nettopp Bookis, som gir meg en indikator at selskapet har fokusert på nettopp synlighet og verktøyene som kan brukes.
3. Brukervennlighet:
Er nettbutikken din satt opp intuitivt? Vil du påstå at alle i målgruppen du har valgt ut vil kunne finne frem til produktene/tjenestene der er på jakt etter?
En nettbutikk som er av lav brukervennlighet vil kunne miste mange kunder tidlig i en kjøpsprosess – grunnen er enkel, se finner ikke frem eller at det tar for lang tid.
– Mobil løsning
Man har sett de siste årene at netthandel via mobil har eksplodert, derfor er det viktig at nettbutikken er tilpasset slik at kunder kan benytte mobilen til å handle. Jeg sier ikke at kunder handler alltid via telefonen, men ofte ser man at research av ønskede produkter/tjenester gjøres via mobiltelefonen. Innenfor søketreff på Google har de en makanisme som «straffer» deg nærmest i søk om du ikke har mobiltilpasset nettsiden din – det menes med at det kan gå utover din synlighet.
For å sjekke om akkurat din nettbutikk er mobilvennlig kan man bruke Google sitt verktøy for å nettopp sjekke dette.
4. Kjøpsprosses
Hvis man klarer å tilrettelegge for enklest mulig kjøpsprosess vil dette sannsynligvis føre til flere gjennomførte salg. Tips: færrest mulig felter som kunden må fylle ut, desto bedre.
Det å faktisk tydelig få frem hvilke betalingsløsninger du tilbyr i din nettbutikk for kundene er viktig. Derfor vil synlige logoer som for eksempel VISA, Mastercard eller kanskje viktigst av alt her i Norge en logo som viser en betalingsløsning via Vipps være med på å gjøre at kunder føler seg tryggere. En annen løsning for å bygge trygghet hos kunder kan være via Cialdinis prinsippet for påvirkning. Det menes med at man har en åpen nettside der kunder kan få informasjon fra andre kunders oppfatning av sin kjøpsprosess. Dette vil være en trygghetsfølelse for potensielle kunder, siden vi ofte liker å gjøre det vi har sett andre har gjort.
Derfor er det viktig å få frem er leveringstiden og betalingsalternativene av dine produkter/tjenester. Siden det kan medføre til at kunder lettere kan beslutte om de skal handle raskt eller ikke.
– E-post
Kan være smart å ha en e-post registrering i nettbutikken din, med en gang kunder besøker siden din. Dette kan gi en mer oversiktlig oversikt over om dette er nye eller gamle kunder.
5. Hastighet/Teknologi
Det sies at 1 av 4 som er inne på nettsiden forlater siden om det tar mer enn 4 sekunder å laste inn – og enda flere om de bruker mobil. Med andre ord vil det være helt avgjørende hvor raskt nettbutikken din laster med tanke på hvor stor omsetning du vil få. For å sette det litt i perspektiv er det gjort et studie der det viser seg at Amazon.com reduserer konverteringene sine med hele 7% per sekund ekstra det tar å laste inn siden. Derfor vil man raskt se effekten i lønnsomhet om man har en side som laster raskt opp eller ikke. Google er et annen eksempel der en rask søkemotor vil være avgjørende for hvor høyt opp i et søk du havner. De benytter seg av en rangeringsfaktor – som menes med at om du ønsker å rangere nettsiden din høyt i et organisk søk vil hastighet på nettsiden være avgjærende.
For å teste og kontrollere hastigheten din på nettsiden kan du bruke GooglePageSpeedInsightTool, er et verktøy som vil vise deg hvor raskt siden laster – og hvilke endringer/forbedringer du kan gjøre for å effektivisere hastigheten.
6. Kundetilfredshet
Vil det være av et poeng å vise frem kommentarer og rangering av tidligere kunder om de har vært fornøyd med kjøpsprosessen eller ikke? Dette kan brukes som en positiv effekt for både deg og de som er inne på nettsiden din, siden ved å vis frem fornøyde kunder kan dette være et nyttig hjelpemiddel for å få en usikker kunde til å handle.
Man kan bruke forskjellige hjelpemidler for å få lansere en slik løsning, du kan bruke interne vurderinger på nettsiden din – der kundene kan sende inne sin tilbakemelding. Man kan bruke tjenester som TrustPilot eller Prisjakt der kunder får opp en rangering av forskjellige produkter som tidligere kunder har publisert. For å gi kunder tilfredsstillende opplysninger rundt produkter/tjenester kan man bruke nettbutikkens sosiale medier – som en Facebook vegg. Er det mye negativitet rundt tide produkter på Facebook-veggen vil det sannsynligvis være en jobb å gjøre for å endre på dette relativt raskt.
7. Trygghet
Trygghet er en viktig faktor som alle vet når vi skal gjennomføre en handel, og spesielt på nett. Derfor burde opplysningene rundt dine «trygghetspunker» komme tydelig frem på nettsiden. Har du for eksempel en retur ordning burde det være enkelt for kunden å finne informasjonen rundt dette, samt kontaktinformasjon slik at kunder kan kontakte deg om det skulle være noe. Innenfor kommunikasjon vil det være betryggende for mange kunder at man har en chat løsning, slik at man raskt får respons og svar på det man lurer på.
8. Kundekommunikasjon
Vil du si at du har god kommunikasjon med kundene dine?
Hvordan kommunikasjonskanaler bruker du, E-post?
Hvor mange følgere har du på for eksempel Facebook?
Hvor relevant er det du poste?
Hvor aktiv poster du innlegg?
Vil du si det er kontinuitet i det du poster eller mer sporadisk?
Dette er noen av mange spørsmål man kan stille seg når det gjelder kundekommunikasjon – og for å svare på disse spørsmålene må man gjøre seg et inntrykk av hvordan kundekommunikasjonen på din nettbutikk fungerer. Kundedialog kan ha veldig mye å si når det gjelder ditt omdømme utad.
9. Priser/utmerkelser
Om nettbutikken din har blitt enig om et lukrativt samarbeid eller fått priser/utmerkelser vil dette være en positiv ting å dele på nettsiden. Siden det vil gi en trygghetsfølelse utad for kunder, det skeptiske kunder endrer tankesett til å tenke at dette faktisk er en seriøs aktør med god struktur og god omdømme.
10. Konsept og strategi
Hvilke strategi har du valgt, og hvordan legger du det frem?
Strategien du har valgt burde være enkel å forstå og kommunisert godt – derfor vil det være viktig at strategien din kommer tydelig frem gjennom konseptet du har valgt. Oppsummering:
Håper dette kan være til hjelp i en eventuelt oppstart eller allerede godt etablert nettbutikk, og kan sees på som et verktøy for forbedring.
– Viktig
Prioritering:
Prioritering av hva du skal legge vekt på og lag noen få fokusområder – gjerne start med det som er lettest som gir høyest return og mestringsfølelse.
Implementering:
Når du har valgt hva du ønsker å prioritere er det bare å sett i gang! Feile er en del av prosessen, derfor er det viktig å være tålmodig og ha et avslappet forhold til at det sannsynligvis ikke vil gå på skinner med en gang – læring på veien er kanskje det viktigste tipset.
- Ulrik Reinaldo Berglann
Kilder:
http://tribes.no/2013/10/28/how-website-speeds-affects-online-sales/