zarafazal april 19, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget skal jeg tar for meg en vurdering av nettbutikken Komplett som er Norges største nettbutikk (Komplett.no). Komplett.no er en nettbutikk som selger elektronikk, her kan en finne alt fra datautstyr, pc-er, mobiler, gamingutstyr til hvitevarer. Komplett har vært en del av det norske hjem siden 1996 (Komplett.no). Vurderingen av nettbutikken vil jeg gjøre ut ifra Inevo sine 10 kriterier om hvordan en burde vurdere en nettbutikk.

1: Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av nettbutikken er viktig i og med at dette vil ha noe å si om den potensielle kunden velger å utforske butikken videre eller om de tar valget om å forlate butikken før de utforsker hva de har å tilby.

En kan vurdere førsteinntrykket av nettbutikken ved å teste ut om kunden klarer å svare på tre spørsmål innen 5 sekunder:

  1. Har jeg kommet til riktig sted?
  2. Hva er det jeg kan gjøre her?
  3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Skjermbildet hentet fra Komplett.no

Layouten og designet til Komplett er fin, kategoriene er satt opp veldig ryddig. En får allerede veldig mye informasjon når en kommer inn på forsiden. Det kommer opp blant annet ulike deals de har og om hjemleveringen deres. Logoen er plassert øverst på venstre side og er lett å se som også viser fram tydelig hvor du har kommet fram. Det er to ulike menyer, en for produktene som er plassert nede som er satt inn i ulike kategorier med tanke på det man er ute etter å kjøpe. Menyen øverst viser informasjon om selveste bedriften og om ulike tilbud og nyheter, hvor en også kan velge å gå inn på alle produkter og lese om sine fordeler som et klubbmedlem.  Øverst ved søkemotoren så kan enkelt se hvor de kan logge inn for å gå inn på sin side, men nettbutikken har også valgt å ha informasjon om kundeservice, som gjør det enklere å komme i kontakt. De har også valgt å ha «Chatt med oss» nederst i høyre hjørnet for å opplevelsen til kunden mye enklere, men også for at kunden enda enklere kan komme i kontakt med dem.

Når en kommer inn på nettsiden kan en enkelt se hvor de er, hva det er som tilbys på nettbutikken, hvor produktene er delt opp i ulike kategorier som letingen etter et spesifikt produkt enklere. Det er også tydelig om hvorfor en burde nettopp velge Komplett, dette vil en se videre når de blar nedover og ser de ulike tilbudene de har å tilby sine kunder.

2: Synlighet

Det neste steget som er synlighet, omhandler hvor synlig nettbutikken er ved eventuelle søk og hvor lett det er å finne dem. Synligheten kan vurderes gjennom Google søk og annonser på sosiale medier som Instagram eller Facebook.

Når en velger å søke etter en f.eks. en PC, hvor jeg valgte å søke etter en MacBook pro kom Komplett opp som første valg, men de er også synlige på siden ved Google Shopping. Komplett er ganske synlige under søke som gjør at kunden enkelt kan velge å gå inn hos dem.

Skjermbildet hentet fra Google søk

3: Brukervennlighet

Denne vurdering omhandler hvor brukervennlig nettsiden egentlig er og om det er enkelt for målgruppen å komme frem til det en er på jakt etter. Det er viktig at nettsiden er brukervennlig for målgruppen fordi en kan da miste kunder veldig raskt fordi nettsiden er for vanskelig å ta i bruk. Det er også viktig at nettsiden også er brukervennlig å mobilenheter i og med at flere og flere tar i bruk av mobilen for netthandel.

Dette kan også en se ved å forslagene som kommer opp ved ulike søk. Jeg har valgt å søke opp mobil, hvor en da ser ulike forslag som kommer opp. Vi kan da se at det kommer opp smartklokker og mobiltelefoner under der igjen. Venstre sider på søkefeltet viser fram ulike merker som Apple, Samsung, Huawei osv, den viser også da ulike kategorier som tilbehør som deksler, skjermbeskytter, lader osv. Nettsiden er enkel å bruke og det vises fram flere kategorier som tilhører det produktet man er ute etter.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

4: Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen omhandler rett og slett den siste delen av prosessen av netthandel hvor man fyller ut nødvendig informasjon for å fullføre kjøpet. Ifølge Ødegard er det bedre jo færre felt en trenger å fylle ut. Det viktig for kunden å se de ulike muligheten en har for betalingsløsninger som bedriften tar i bruk, hvor da kunden vil føle seg tryggere ved å se VISA eller Mastercard logoene.

Når en går inn for på nettsiden og er klar for å fortsette videre til kassen kommer en fram til hvilken produkter som er lagt til, at det er gratis frakt for club-medlemmer, men for å fortsette videre må en enten logge inn med e-post eller med vipps.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

Når en har logget inn kommer det opp informasjonen til vedkommende og hvor det skal levers til. Leveringsalternativene er tydelige og et samme er det med de ulike betalingsalternativene en har.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

5: Hastighet/Teknologi

Denne delen av vurderingen omhandler hvor raskt en nettside burde bruke å for å lastes inn. Hvor raskt en nettbutikk laster inn vil ha noe å si for omsetningen til bedriften (Inevo.no). Komplett.no er ganske rask med innlastningen av deres nettside.

6: Kundetilfredshet

Et nyttig hjelpemiddel som kan være til hjelp for usikre kunder til å faktisk handle er å vise frem hvor fornøy en kunde er med produktet de har kjøpt. En kan ta i bruk av tjenestene Prisjakt eller TrustPilot for å finne tilbakemeldinger om bedriften.

Komplett.no har på bunnen av sin side informasjon om nye kundeanbefalinger hvor en da kan lese opp på produkter som anbefales av kunder og deres tilbakemeldinger om produktet. Det er også en god del tilbakemeldinger fra kunder en kan se på de ulike produktene en går inn på.  

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

7: Trygghet

Det er viktig at kunden føler seg hos dem de skal handle hos. Hvordan prosessen er etter kjøpet, som kan være om man får det man har bestilt og hva mulighetene er om en ikke liker produktet eller at produktet ikke passer. Komplett.no tilbyr en løsning med Klarna hvor man da kan velge å få produktet først også betale deretter. Bedriften har åpent kjøp, hvor en da har 14 dager på å retunere varen om man ikke er fornøyd. Komplett er også sertifisert som en trygg e-handler, og dette viser de fram på bunnen av nettsiden sin. De har også «Chat med oss» på bunnen av siden på høyre side, hvor kunder enkelt kan komme i kontakt med kundeservice om det er noe de lurer på.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

8: Kundekommunikasjon

God kundekommunikasjon mellom kunden og bedriften er viktig i og med at det har mye å si for omdømmet til bedriften.

Her kan vi se at Komplett tar tak i problemet som blir beskrevet under og svarer kunden og legger frem at kunden eventuelt kan kjøpe produktene hver for seg om de trenger det. Her kan vi se at de kommuniserer godt med deres kunder på sosiale plattformer. Nettsiden viser også at det er enkelt å komme i kontakt med dem, hvor de har en link til kundeservice på menyen helt øverst når en kommer inn på nettsiden, men også chatboksen ned i høyre hjørnet på nettsiden.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no sin Facebook profil

9: Priser/Utmerkelser

Om en bedrift har noen priser eller utmerkelser er det greit å vise dette frem. Komplett.no har da valgt å vise fram dette på bunnen av nettsiden.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

10: Konsept og strategi

Den siste vurderingen omhandler strategi. Hvilken strategi har bedriften? Er den enkel å forstå og er den godt kommunisert. Strategien burde da komme godt frem i konseptet til nettbutikken. En kan allerede se at Komplett.no selger teknologisk produkter, dette kan en allerede når man kommer inn på nettsiden deres.

Skjermbildet hentet fra Komplett.no

Oppsummering:

Komplett.no gjør det veldig godt på de 10 ulike vurderingen en burde gå gjennom for å vurdere en nettbutikk. Førsteinntrykket er veldig godt de har bra layout og design, en vet hvor man har kommet, hva man skal gjøre og hvorfor man burde velge dem. Synligheten til bedriften er også veldig bra hvor de er en av de første forslagene en får når man velger å søke etter elektroniske produkter. Deres brukervennlighet appellerer til målgruppen og det er enkelt å bruke nettsiden.  Når en skal videre til å faktisk kjøpe produktet, altså bli ferdig kjøpsprosessen må en logge inn for å videre fullføre kjøpet. Under betalingen vil en få ulike muligheter for levering og betaling, hvor blant annet logoen til Mastercard og VISA også er der for å betrygge kunden. Teknologien og hastigheten til nettsiden er også ganske bra, det tar bare noen få sekunder får man er inne på nettsiden. Komplett viser til med anbefalte produkter fra kunder på sin side hvor en også kan lese anbefalinger fra tidligere kunder på ulike produkter. De viser trygghet ved å ha blitt sertifisert som trygg e-handel og er flinke til å kommunisere med sine kunder på de ulike plattformene og på nettsiden. De viser til med priser og utmerkelser på nettsiden og konseptet og strategien viser tydelig fram på nettsiden deres.

Kilder:

Ødegård, Even. 2020. Hvordan vurdere din nettbutikk. Hentet 19.april 2021. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/

Komplett.no

https://www.komplett.no/