haakonaaslie mars 23, 2018

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I dette innlegget vil jeg vurdere kvaliteten av en nettside i henhold til effektivitet, sikkerhet, utseende og funksjonalitet. Jeg har valgt en nettside jeg aldri har vært innom fra før, fordi da vil vurderingen gjøres på det riktige førsteinntrykket. Hadde jeg valgt en nettside som jeg er godt kjent med, la oss si xxl.no, så ville ikke vurderingen vært objektiv nok ettersom jeg allerede har et godt inntrykk av kjeden. Kriteriene er selvlagde/inspirert av foreleser Karl Philip Lund, derav er ikke resultatet representativt, men kun min objektive vurdering. Jeg gir til slutt en karakter fra 1-6, der 6 er utmerket, og 1 er ubrukelig. 

Etter ett rask google søk med stikkordene «klær» og «nettbutikk» fant jeg frem til miinto.no. Miinto er en online klesbutikk som har samlet over 400 av Norges mest kjente butikker på samme sted. De gir deg muligheten til å gjøre et kjøp på deres sider, som resulteter i at orderen går direkte til din favoritt butikk og sender deg varen med fri frakt.

Synlighet og førsteinntrykk
Hvor enkelt er det å finne Miinto på nettet? For å definere dette må vi innom SEO (Search Engine Optimizing) og SEM (Search Engine Marketing). Det er helt avgjørende at nettsiden dukker opp som alternativ på eget navn og produkter.

Skjermdump fra Google

Det finnes tre ulike former vi skal titte litt nærmere på: betalt-søk, organisk-søk og shopping-annonser.

For å teste dette har jeg søkt på ulike ord som Miinto bør dukke opp på.  Miinto er synlig øverst både med organisk og med annonse når man søker de opp. I tillegg dukker det opp kontaktinformasjon og kart, dette er veldig bra. Dersom man søker på moteklær er de ikke lenger nummer en, men forholder seg fortsatt på førstesiden. De rangeres som nummer fem under dette søket.

Bedriften har valgt et merkenavn som ikke er kjent i noe vokabular. Dermed er det en selvfølge at de burde være øverste søk på eget merkenavn. Dersom man velger å søke på diverse merker som nettsiden annonserer, er de ikke lenger å se fordi merkene selv har drevet med SEO og SEM. Når jeg velger å trykke meg inn på siden er dette synet jeg møter:

 

Skjermdump fra Miinto.no

Det første du møter når du åpner et nettside, er forsiden. Det skal komme tydelig frem hvor du har kommet, hva som skjer på denne siden og hvor du kan navigere deg videre. Førsteinntrykket av forsiden er at den er ganske ryddig og pen å se på, men noe sterile farger. Jeg skjønner jeg er kommet til en nettbutikk ved at det skrives om vårens nøkkelplagg, men det kommer ikke særlig frem HVEM det er jeg er kommet til med den lille logoen. Et tips er å lage en 5 second test for å få en tilbakemelding på hva folk husker fra nettsiden. Personlig husker jeg for det meste jenta i gul Tskjorte på et svært bilde.

Stort pluss for den nederste menyen hvor de opplyser de viktigste faktaene til bedriften. Jeg får umiddelbart vite at de har et stort sortiment med over 60.000+ produkter, gratis retur og 14 dagers angrerett, gratis frakt og et telefon nummer jeg kan ringe dersom jeg skulle trenge hjelp.

 

Brukervennlighet
For å senke transaksjonskostnadene til kunden er det essensielt at det er lett å navigere seg rundt på siden. Er det tungvint å navigere seg på siden vil kunden se til andre mer effektive aktører å handle hos. På forsiden under meny får du 7  valg som gjør det ganske lett å navigere seg videre. Miinto har implementert et stort og synlig søkefelt i senter av headeren. Søkefeltet er bra, og gjør det mulig å søke på ulike plagg, hvor det så kommer opp alternativer med kategorier. Denne funksjonen er allerede optimalisert når den ikke bare viser ulike alternativer men også typer.

Videre bør nettsiden være mobilvennlig og rask. Anvender de et format som er optimalt for enhver bruker?  I et samfunn hvor det viser seg at de fleste benytter mobil til å surfe og shoppe på nett, er det en kritisk faktor å fungere optimalt i alle format. For å teste hvorvidt Miinto er mobilvennlig og rask, har jeg brukt Google Developer Test.

Skjermdump fra developers.google.com

Hastigheten til både pc og mobil er ikke av de dårligste, men har fortsatt forbedringspotensialet. Optimaliseringsforslag kan gjøres ved disse punktene:

  • Optimalisere bilder
  • Eliminere gjengivelsesblokkering av JavaScript og CSS i innhold som er synlig på nettsiden
  • Tilpasse nettleserbufering

 

Kjøpsprosess og trygghet
Kjøpsprosessen bør være en kortfattet og enkel prosess uten særlig mange hinder. For å teste kjøpsprosessen la jeg noen varer i handlekurven og gikk til kassen. Her fikk jeg valget om å registrere meg/logge inn. Altså ingen direkte prosess rett til handel – ikke optimalt! Ikke alle er interessert i å lage enda en bruker på et nytt sted og få tilsendt nyhetsbrev på mail. Prosessen blir da lang og krever mye informasjon. Men er det trygt å handle her egentlig? Denne siden inneholder faktisk trygghetsfaktorer som VISA- og MasterCard-logo, og en sertifisering for trygg e-handel – perfekt! Dette bidrar nok til at flere av transaksjonene ikke blir avbrutt i handlevognen, selv om det er nødvendig å registere seg.

Skjermdump fra Miinto.no

 

Kundekommunikasjon og tilfredshet
Miinto er svært aktive på både Facebook og Instagram. De opptrer ikke som den masete aktøren, men heller fokuserer på å gi inspirasjon til kunder/ikke-kunder for å få leads inn på siden. De svarer fortløpende på henvendelser og spørsmål, og har blant annet lovet og svare i løpet av en time på Facebook (Kan bekrefte dette stemmer når jeg selv sendte melding). Facebooksiden er åpen på innlegg som gjør det mulig å gi ros og ros, men har ingen muligheter for tilbakemeldinger. Oppleves som litt tillitsvekkende når det gjelder å være åpen og ærlig om sin bedrift.De har en chatrobot som gir deg valgmuligheter av ulike spørsmål du måtte ha. Dette oppleves som positivt hvis man ikke helt vet hvordan man skal formulere seg innledningsvis til hovedproblemet.

Savner som nevnt en rating/tilbakemelding funksjon hvor kundene kan skrive personlige erfaringer med nettbutikken. De har over 110.000 følgere på Facebook siden, så noen av de har nok noe på hjertet. Over til Google igjen så har de derimot 9 anmeldelser og en stjerne-rating på 3,2. Dette er ikke bra. Veldig vanskelig å finne ut noe informasjon om tilfredshet og dette kan påvirke nye kunder og endte i at flere stopper før handlekurven er gjennomført.

 

Konklusjon
Gjennomgående fremstår Miinto som en trygg og god nettbutikk ved kjøp, men at de ikke viser til kundeanmeldelser gjør meg litt usikker. Det er noen ting de kan endre for å strekke seg etter å bli enda bedre:

  • Forbedre hjemmesiden sånn at den blir mer optimalisert.
  • Bedre Content Marketing
  • Kundetilfredshet, gjøre opp for eventuelle dårlige opplevelser (Retur av varer, kundeservice, behandlingstid). Ha dette synlig for nye kunder.
  • Automatisere betalingsløsning ved å bruke faktura for å øke sikkerhet og trygghet.

 

Helhetlig gir jeg Miinto terningkast…… SVAK