Thale Fjeldstad april 15, 2021

Innlegget leses best på den opprinnelige studentbloggen

I følge retailmagasinet vokste netthandel med 36% prosent i 2020 sammenlignet med året før. Veksten i netthandel fører også til økt konkurranse mellom nettbutikkene. I dette innlegget har foreleser Karl Phillip Lund gitt oss i oppgave og vurdere en nettbutikk ut fra Inevo sine 10 kriterier for å vurdere en nettbutikk. Jeg har valgt nettbutikken Skinsecret.

SkinSecret er norges ledende nettbutikk innen Koreansk hudpleie og k-beauty gjennom å tilby unike hudpleieprodukter fra Sør-Korea. Selve navnet valgte de da de anser koreansk hudpleie som en hemmelighet som venter på å bli fortalt, og som de ønsker å videreformidle til det norske markedet. I tillegg til nettbutikken har de også en blogg om koreansk hudpleie og en YouTube kanal som heter SkinTV der de produserer innhold og formidler hva koreansk hudpleie er.

Vurdering av nettbutikken:

1: Førsteinntrykk

Førsteinntrykket av nettbutikken vil ha mye å si for om en potensiell kunde ønsker å utforske nettbutikken din, eller om de forlater nettsiden før de i det hele tatt har sjekket ut hva du tilbyr. 

For å vurdere førsteinntrykket av din nettbutikk kan du teste ut om kunden kan svare på disse tre spørsmålene i løpet av 5 sekunder

  1. Har jeg kommet til riktig sted?
  2. Hva er det jeg kan gjøre her?
  3. Hvorfor skal jeg gjøre det her?  


Skjermdump fra Skinsecret  

Selve layouten til SkinSecret sin nettbutikk er estetisk pen. Den har et fint design, den er ryddig og ved første øyekast uten å måtte bla ned på nettsiden får du mye informasjon: 

  • Logoen plassert til venstre er enkel å se og viser tydelig hvilken nettside du har kommet til
  • Menyen på nettsiden viser hva du kan kjøpe, og du kan velge kategoriene: produkter, hud, eller merker. I tillegg kan du enkelt finne informasjon om Skinsecret, deres blogg og SkinTV. Dette gjør det oversiktlig for meg som kunde å se hvordan jeg enkelt kan navigere meg rundt på nettsiden. 
  • Helt øverst på nettsiden får du også kjapt informasjon om at nettbutikken er norsk, du får gratis vareprøver, gratis frakt over 499 og rask levering. 

Kort oppsummert er det enkelt å se hvor du har kommet, hva som tilbys på nettbutikken eller hva du kan gjøre (lese blogg eller se på SkinTV), og hvorfor du skal velge akkurat Skinsecret. Ved å trykke på bilde øverst kommer en direkte inn til ett blogginnlegg. Jeg er usikker på om bilde byttes etterhvert ut eller om det er tilfeldig hvilket som dukker opp når du laster inn nettsiden. Det eneste jeg kan tenke meg av forbedring på fremsiden er at jeg selv kunne bladd gjennom de valgte blogginnleggene for å enkelt se hva som er det nye akkurat nå.

2: Synlighet 

For å få kunder må en kunne finne nettbutikken din. Synlighet for en fysisk butikk vil være plassering enten i bybildet eller på et kjøpesenter. Når det kommer til nettbutikk kan en blant annet vurdere synlighet gjennom Google søk eller annonser på sosiale medier som Instagram og Facebook. 

SkinSecret selger hudpleie produkter til hjemmebruk, og jeg valgte derfor å se hvor synlige de var ved å bruke søkeordet “hudpleie produkter” på google, da jeg antar at dette er et søkeord en kunne brukt for å finne produkter:

Ved søk på “hudpleie produkter” er ikke SkinSecret synlig verken som betalt søk, organisk søk eller Google Shopping, noe som kan gjøre nettsiden og deres produkter vanskelig å finne. 

Selv om hudpleie ikke er et nisjeprodukt, kan en kanskje fremdeles anse koreansk hudpleie som en form for “nisje kategori” i Norge. Bruker en søkeordet “koreansk hudpleie” er SkinSecret den første nettsiden som dukker opp som organisk søk.

Nettbutikken vil derfor kun være enkel å finne via Google så lenge du har en interesse eller kjenner til koreansk hudpleie, men ikke om du kun søker etter hudpleieprodukter. En kan derfor konkludere med at SkinSecret er gode på SEO/søkemotoroptimalisering innenfor sin nisje kategori, men at det kunne vært hensiktsmessig å jobbe mot å bli enda synligere ved søk på kun hudpleieprodukter. Det ville gjort det enklere for nye kunder og de som ikke er kjent med koreansk hudpleie fra før å oppdage nettbutikken ved et Google søk. 

For å bli synlig under søkeordet “hudpleieprodukter” uten å inkludere ordet “koreansk” på Google kan det være nyttig å ta i bruk Google Ads.  Bilder er gjerne det mange først legger merke til, og flere vil i stor grad bla seg gjennom bildene som dukker opp øverst i resultatet av et søk før de blar nedover for å se på søkeresultater som kun inneholder tekst. Derfor kan det også være nyttig å ta i bruk “Google Shopping”.
Det som derimot SkinSecret ser ut til å satse på og være sterke på er Instagram, noe nettbutikken også bruker i sin markedsføring. Her har de også betalt/sponset annonsering:

Skjermutklipp fra Instagram

3: Brukervennlighet

 For å ikke miste kunder er det viktig at nettbutikken er enkel å bruke og at en effektivt kan finne frem til man ser etter. 

Ved hjelp av menyen helt øverst på fremsiden som følger deg når du blar ned er det enkelt å navigere seg rundt i nettbutikken. 

Du kan velge mellom hovedkategoriene produkter, hudtype og merker. Disse hovedkategoriene anser i hvertfall jeg personlig som svært gode for å gjøre det enkelt å finne riktig produkter.

  • Under hovedkategorien produkter er det tre underkategorier: “hudpleie”, “hudpleiesett” og “andre produkter”. Dette gjør det enkelt og oversiktlig å finne frem til akkurat det type produkt du ser etter. 
  • Under hovedkategorien “hud” kan du enten velge å teste hudtypen din, velge produkter utifra hudtype eller hudtilstand. Dette anser jeg som svært hjelpsomt, noe jeg også vil påstå at andre som er interessert i hudpleie setter pris på. 
  • Under hovedkategorien «merker» får du en enkel oversikt over hvilke merker SkinSecret fører, som gjør det enkelt å finne frem til et spesifikt merke. 
Skjermutklipp fra SkinSecret

De fleste av oss har en smarttelefon som brukes flittig i dag, også til netthandel eller research. Derfor er det viktig at nettbutikken eller nettsiden din også er brukervennlig på mobil. Ved hjelp av Google sitt verktøy kan en teste ut om nettsiden er mobilvennlig. Ved hjelp av verktøyet kunne jeg se at nettsiden er rangert som brukervennlig på mobil. Personlig opplever jeg det også som enkelt å navigere meg rundt på nettsiden ved bruk av mobil. Under kan du se en video av hvordan nettbutikken er på en mobil og de ulike kategoriene:

4: Kjøpsprosess 

Hvordan selve kjøpsprosessen fungerer kan være avgjørende for et salg eller ikke, og i følge Inevo er det positivt jo færre felt kunden må fylle ut. For å gjøre det så enkelt som mulig kan en spørre tidlig om kundens e-post, og en burde kunne fylle ut informasjon som ble oppgitt ved siste kjøp automatisk. I tillegg må det være enkelt å se leveringstid, leveringsalternativ og betalingsmuligheter. 

SkinSecret sin kjøpsprosess er egentlig ganske sømløs og veldig enkel. Du trenger ikke å logge inn eller lage bruker med mindre du ønsker og det er få steg fra du har valgt produkt til du har gjennomført kjøpet. Etter å ha valgt hvilke produkter du ønsker å ha i handlekurven velger du enten å se handlekurven eller å gå direkte til kassen:

Skjermutklipp fra Skinsecret.no

Trykker du deg inn til kassen velger du mellom to fraktalternativer (som er gratis over 499) og fyller ut dine opplysninger. For meg som har handlet tidligere ble dette automatisk utfylt. 

Skjermutklipp fra Skinsecret.no

Før du fullfører kjøpet kan du velge mellom fire betalingsalternativer:

 

Skjermutklipp fra Skinsecret.no

5: Hastighet/teknologi 

I følge Pingdom burde ikke en nettside bruke mer enn 2 sekunder på å laste inn, og i følge Google øker bounceraten med 32% når innlastningstiden går fra 1 til 3 sekunder. . Hastighet kan derfor ha mye å si for om en kunde velger å ta i bruk en nettbutikk eller ikke. 

For å teste hastigheten på mobilsiden til SkinSecret brukte jeg Google sitt verktøy “Test My Site”. Her kan en se at mobilversjonen til SkinSecret bruker 2,3 sekunder på å laste inn og at den blir rangert som rask. Verktøyet “Page Speed Insight” viser derimot at SkinSecret scorer 24/100 på hastighet på mobil og 58/100 på hastighet på PC/mac, noe som er lavt for mobil og gjennomsnittlig for PC. 

Jeg testet også via Web Page Test, som viser at det tar 2,7 sekunder før alt innholdet på førstesiden er lastet inn. Dette rangeres som “gjennomsnittelig” og gir dermed rom for forbedring. 

I følge begge sistnevnte verktøy er det bildene som bruker mest tid på å laste inn, og at opplastningshastigheten kunne blitt bedre gjennom bildekomprimering. 

Skjermutklipp fra webpagetest.org

6: Kundetilfredshet 

Det å se at andre er fornøyd med en nettbutikk, servicen eller produktene som selges er et godt hjelpemiddel for å få flere til å velge akkurat din nettbutikk. Dette er SkinSecret veldig gode på, noe en både kan se på deres nettside, Instagram og Facebookside. 

Omtaler om selve nettbutikken kan en enkelt se på deres Facebook side og i selve nettbutikken:

Skjermutklipp fra Skinsecret

I nettbutikken kan man legge igjen reviews i form av tekst og poengscore/stjerner. I tillegg har SkinSecret egne badges som produktene blir markert med etter så og så mange omtaler. Disse er “Holy Grails” som et produkt får av å ha over 100 omtaler, “Favourite” er produkter med mellom 60 og 99 omtaler, mens 20-59 omtaler gir badgesen “Trending”. Gjennom facebook får de 5/5 stjerner basert på 64 omtaler.  

For å få flere omtaler på produktene sine tilbyr også SkinSecret et gratis medlemskap i “SkinClub” som gjør at du kan samle opp poeng ved å legge igjen omtaler enten inne på nettsiden eller på deres facebook side. Poengene kan omgjøres til kuponger som kan brukes når du shopper, noe som gjør det både gøy og motiverende å legge inn omtaler. I tillegg hjelper det forbrukere å kunne lese gjennom både positive og negative tilbakemeldinger om produkter, så at man får noe igjen for å legge igjen disse oppleves som positivt.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Skjermutklipp fra SkinSecret

7: Trygghet 

Mange kan være skeptiske til å handle på nett. Derfor er det viktig å vise at nettbutikken din er trygg. I følge Inevo er det viktig å ha kontaktinformasjon synlig, samt salgsbetingelser og bli sertifisert som trygg e-forhandler. 

Jeg kan ikke finne noen form for sertifiseringer, men det er enkelt å finne både kontaktinformasjon og salgsbetingelser der en blant annet kan lese om retur. I tillegg gir det en trygghet til mange at nettsiden er norsk og at de tilbyr flere betalingsløsninger som Klarna, Visa og Mastercard. 

Salgsbetingelsene (som retur o.l.) må en bla ned til bunn for å finne, men dette opplever jeg at man må i flere nettbutikker og en kan dermed anta at flere automatisk vil bla seg til bunn om en ønsker å lese disse. 

Skjermutklipp fra Skinsecret

8: Kundekommunikasjon 

God kundedialog har mye å si for både omdømme og tilfredse kunder. Dette skaper engasjement men også trygghet. På lik linje med kundeomtaler er SkinSecret gode på en toveis kommunikasjon med kunder. Dette kan en blant annet se på deres Facebook side og Instagram.

Skjermutklipp fra Skinsecret sin Facebook side

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.
Skjermutklipp fra Skinsecret sin instagram profil

Skjermutklipp fra SkinSecret sin Instagram profil

Gjennom innlegg som dette åpner de også opp for kommunikasjon med kunder og følgere. Her har de også skapt høyt engasjement og har blant annet 63 kommentarer på innlegget, der de også har svart på en stor del av kommentarene. 

I tillegg til å være gode på kommunikasjon i sosiale medier er det også enkelt å kontakte dem på mail. Jeg testet selv og har ikke opplevd å måtte vente lenger enn til neste virkedag før jeg fikk svar.

9: Priser / utmerkelser 

Det kan være fint å vise frem om nettbutikken har fått noen priser eller utmerkelser. Jeg kan ikke finne om SkinSecret har fått noen priser, men de viser at de har blitt omtalt av magasinet KK, TV2 og Side 2.

10: Konsept og Strategi 

Gjennom konseptet ditt burde også strategien til din nettbutikk være synlig i følge Inevo

I følge Sanja Myrås, gründeren bak SkinSecret går deres strategi ut på å ikke pushe produkter, men heller å lære bort kunnskap om hva deres produkter gjør og hvordan de kan hjelpe med ulike hudproblemer. Bruk av Instagram er også viktig for nettbutikken. 

“Vi var den første butikken i Norge som solgte mange ulike koreanske hudpleiemerker. Jeg liker egentlig ikke å sette fokus på at vi var først, men jeg føler at vi har vært med å bryte vei, og skapt stor bevissthet rundt koreansk hudpleie på Instagram. Strategien vår er ikke å pushe produkter og si «kjøp denne, den er på 50% avslag». Vi er litt mer sånn «har du rosacea? Ok, dette kan være grunnen til at du har det. I utgangspunktet kan du ikke kvitte deg med det, men her er noen produkter som hjelper.» Vi lærer bort uten å pushe” – Sanja Myrås

https://kabinettet.no/spalter/pabadet/sanja-myras-skinsecret-koreansk-hudpleie/

Strategien til SkinSecret kommer tydelig frem ved at de bruker mye tid og er gode på innholdsmarkedsføring. Myrås viser blant annet selv frem nye produkter og forteller om dem gjennom Instagram stories, noe som gjør at kundene blir godt kjent med personen bak hele nettbutikken. I noen av tilbakemeldingene på Facebook er til og med kundene på fornavn med henne, noe som i større grad kanskje er mer vanlig i fysiske butikker der man møter ansatte ansikt til ansikt. 

Instagram er de også svært gode på og denne oppdatres gjevnlig med nyheter, tips og tilbud:

Gjennom deres blogg om Koreansk Hudpleie og YouTtube kanalen SkinTV informerer de også om produkter, gir tips til hvilke produkter som passer til din hud og hvordan du kan sette sammen din egen hudpleierutine. Dette er kanskje for de mest interesserte, men hudpleie kan være vanskelig og guide deg gjennom. God informasjon som er enkelt å finne er derfor viktig, og sparer kunden mye tid når de kan finne alt de trenger gjennom nettbutikken fremfor å gjøre egen research på nett. På bloggen kan en blant annet også lese om hudpleie reisen til både kunder og ansatte, noe kanskje mange hudpleieinteresserte setter pris på. I tillegg tilbyr de gratis hudkonsultasjon av hudterapaut, slik at man kan få god veiledning selvom det er på nett og en ikke møtes fysisk.

Under er et eksempel på en av deres videoer på SkinTV:

En oppsummering av vurderingen

Alt i alt scorer SinSecret høyt på flere kriteriene på listen til Inevo. Nettbutikken har et godt første inntrykk, den er brukervennlig, trygg og den fungerer godt på mobil. De har et godt system for å få flere omtaler, noe som både er positivt for dem, men også for kundene deres. Produktbeskrivelser er ikke alltid nok, og at det er mulig å finne omtaler av både nettbutikken og produktene inne på nettsiden er et stort pluss. At de satser på innholdsmarkedsføring syntes jeg også er spennende! Jeg tror dette bare kommer til å bli viktigere og viktigere for å lykkes som nettbutikk. I tillegg kan det virke som at de har skapt et lite «community» ved å være synlig og tilstede på flere platformer, og at Sanja Myrås er såpass synlig og har god dialog med kundene er positivt og skaper engasjement. Kundekommunikasjon er de også gode på, og man trenger ikke vente lenge med å få svar på henvendelser, i hvertfall etter egen erfaring. Det som derimot trekker ned er innlastningstiden på nettsiden, noe som kan forbedres. Det er vanskelig for meg å vite hvor høy «bouncerate» eller eksakt hvor mye det har og si akkurat for SkinSecret, men generelt sett kan det trekke ned og gjøre at en mister kunder om ikke siden laster raskt nok.

Jeg håper du fant dette innlegget interessant, jeg syntes det var veldig gøy å jobbe med!

Har du handlet hos SkinSecret før, og hvordan var din opplevelse av nettbutikken?

-Thale

I dette innlegget har jeg som nevnt tidligere brukt Inevo sin liste med 10 kriterier for å vurdere en nettbutikk og gått ut i fra disse

Ødegård, Even. 2020: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/